Rowery do sklepów rowerowych docierają w takich samych opakowaniach w jakich docierają do klienta kupującego prywatnie. Niektórzy producenci sami sprzedają przez internet swoje produktu, inni wręcz zabraniają sprzedaży wysyłkowej ograniczając sprzedaż tylko do odbioru osobistego w salonie. W internecie ceny są niższe. Niektóre salony rowerowe oferują również sprzedaż wysyłkową. Jeśli chcemy kupić naprawdę dobry rower w naprawdę dobrej cenie to czekamy na wyprzedaże jesienne. Zakup roweru w taki spób nie musi być trudny. Wystarczy przestrzegać kilku porad zawartych w tym artykule. Dowiedz się więcej o zamawianiu bicykla online.
Zakup w Polsce
Niektóre sklepy rowerowe prowadzą również sprzedaż wysyłkową. Z wysyłki prawie zawsze wyłączone będą rowery Trek oraz Giant. Wysyłka rowerów tych producentów jest niekiedy możliwa w czasie trwania wyprzedaży – należy wtedy zwrócić uwagę na gwarancję ponieważ gwarancja producenta w przypadku wysyłkowej sprzedaży może nie obowiązywać.
Kupując rower w polskim sklepie internetowym zwróć uwagę na 3 rzeczy:
1. możliwość wysyłki wybranego modelu
2. pełna gwarancja na rower oraz ramę
3. stan roweru -czy jest demonstracyjny, powystawowy czy całkowicie nowy w kartonie
Kupując rower demonstracyjny lub powystawowy mamy możemy mówić o rowerze używanym i zaproponować sprzedawcy jeszcze niższą cenę z tego powodu. Większość sprzedawców w okresie wyprzedaży zgodzi się na mały dodatkowy rabat.
Przed zakupem warto wysłać maila (na piśmie, nie telefonicznie) z takimi pytaniami:
1.czy można dosłać prawdziwe zdjęcia roweru?
2. jak będzie wysyłany, karton specjalny?
3. czy są jakieś rysy, wgniecenia itp?
4. czy jest nowy czy jest powystawowy lub demonstracyjny?
Odmowa wysyłki zdjęć może wzbudzić podejrzenia. Jeśli rower znajduje się złożony w sklepie to sprzedawca nie powinien odmówić przesłania zdjęć. Jeśli odmawia możemy mieć podejrzenia, że chce ukryć prawdziwy stan maszyny. Jeśli rower jest w fabrycznym kartonie a karton nie jest w żaden sposób naruszony to rower powinien być w perfekcyjnym stanie.
Wysyłka w innym opakowaniu niż karton rowerowy nie jest dobrym pomysłem. Jeśli zamówiony przez internet rower dociera do nas obwinięty folią stretch lub w inny niestaranny sposób – sprawdźmy w obecności kuriera każdy szczegół (jeśli formą płatności jest pobranie to przed rozpakowaniem i kontrolą należy zapłacić całą kwotę kurierowi).
Delikatne wgniecenie w rowerze aluminiowym mogą nie mieć większego znaczenia przy tanich produktach. Droższe ramy aluminiowe są cieniowane nawet potrójnie co oznacza, że ścianki wewnętrzne są w niektórych miejscach naprawdę bardzo cienki i dodatkowe wgniecenie w takim miejscu może z czasem sprawiać problemy lub być nawet niebezpieczne. Doskonałym przykładem takich produktów są rowery CAAD8, CAAD12 i CAAD13 od Cannondale czy Rosa SL PRO od Rosa Bikes. Rower karbonowy z rysami głębszymi od lakieru a tym bardziej wgniecenia nie będzie nadawał się do bezpiecznego użytkowania. Należy na to zwrócić szczególną uwagę ponieważ karbonowe elementy bardzo podrażają całą konstrukcję względem aluminium.
Najlepiej kupować na wyprzedaży
Rowery to produkty wysokomarżowe. Nic więc dziwnego, że przeceny w okresie wyprzedaży mogą sięgać od 10 do nawet 50% ceny wyjściowej. Cena wyjściowa nie jest ceną katalogową. Cena katalogowa na ogół jest znacznie wyższa od ceny sklepowej (wyjątkiem jest Trek, który nie pozwala na rabaty). Producenci wolą podawać wyższe ceny w katalogach aby klient po wejściu do sklepu był przekonany, że trafił na okazję.
Przykład: kolarzówka (na zdjęciu w galerii) Cannondale CAAD 12 poniżej 4tys zł. zamówiony w sklepie internetowym Zawojski
Kupiłem rower szosowy Cannondale CAAD12 Tiagra 2018 za 3,9tys zł w sklepie zawojski.pl. Cena katalogowa tego rocznika ponad 6tys. zł. W sklepach praktycznie niedostępny. Znalazłem wszystkie w Europie sklepy, które posiadają CAAD12 z 2018 roku (chodzi o kolor Acid Green – bardzo widoczny na drodze). A najtańszy był jeden z Polskich sklepów. Na początku września rozpoczął wyprzedaż startując z ceną 4,7tys zł. Po miesiącu cena spadła do 3,9tys zł a sam rower trafił na magazyn gdzie miał spędzić zimę (w sklepie dominuje asortyment narciarko – snowboardowy). Po 2 dniach rower miałem w domu, zamówiony „za pobraniem” z możliwością darmowej wysyłki zwrotnej jakbym się w ciągu 14 dni rozmyślił lub darmowej wysyłki jakbym chciał oddać w celach gwarancyjnych. W sklepie stacjonarnym trzeba samodzielnie dostarczyć maszynę, tu za darmo kurier odbierze.
Od początku września szukałem roweru szosowego. Salony rowerowe o tej porze roku rowerów szosowych prawie w ogóle już nie posiadają na stanie. Pozostało rozszerzenie obszaru wyszukiwania nie tylko na Polskę ale i na cały świat. Zakupy spoza Europy nie wchodzą w grę nawet przy najlepszej przecenie ponieważ koszty transportu „zjedzą” całą oszczędność. Poszukiwany był model Cannondale CAAD12. Przy cenie topowego roweru Triban z sieci Decathlon rzędu 3,5tys. zł przecena CAAD12 na 4,7tys. zł dla najniższego modelu byłą rewelacyjna. W przedziale od 3 do 5tys. zł rozbieżność w jakości poszczególnych producentów jest ogromna. Rowery szosowe zwykłe Entry Level (na początek) to koszt do 2,5tys zł – w tych cenach prawie każdy producent oferuje to samo. Entry Level dla rowerów wyścigowych, jakim jest CAAD12, to koszt co najmniej 4tys. zł dla najprostszych modeli. Triban miał grupę osprzętu Sora, CAAD12 miał wyższą (lepszą) grupę Tiagra (niepełna bo bez korby).
Rozważałem również zakupy w sklepie dobrerowery.pl roweru Giant TCR za 6tys. zł z możliwością wysyłki. Jednak parametry TCR, o niebo lepsze, nie były warte kolejnych 2tys. zł do dopłaty względem CAAD12.
Koszty dostawy rowerów zakupionych za granicą
Zakup w europejskim internetowym sklepie rowerowym wiązać się będzie takimi kosztami:
- https://www.cyclestore.co.uk/postage-and-delivery - £40.00 (ok 200 PLN)
- https://www.tredz.co.uk/delivery-info - £140.00 (ok 680 PLN)
- https://www.evanscycles.com/help/delivery - £85.00 (ok 410 PLN)
są to najbardziej popularne sklepy. Wszystkie są z Wielkiej Brytanii. Oczywiście mieszkańcy wysp mają dostawę darmową. Największy asortyment posiada TREDZ, ma też najwięcej promocji i najwięcej produktów na wyprzedaży, które faktycznie ma w magazynie. Niestety koszty dostawy roweru do Polski są tam najwyższe i najczęściej przewyższą spodziewaną oszczędność oraz zrodzą dodatkowe komplikacje w przypadku chęci realizacji reklamacji – np. wysyłka na własny koszt.
Zakup wysyłkowy w Polsce to przeważnie darmowa dostawa.
Zakup roweru przez internet na raty
Salony rowerowe oferują swoim klientom raty. Prawie każdy salon ma taką ofertę, na pewno każdy salon sprzedający rowery tylko stacjonarnie. Raty to na ogół 0%. Ważne, żeby to 0% dotyczyło RRSO a nie samego oprocentowania. RRSO 0% oznacza, że nie płacimy odsetek jak przy zwykłym kredycie w banku. Porównywanie samego RRSO dodatniego nie zawsze jest trafne. Innymi słowy: spłacamy ratach równowartość ceny roweru bez żadnych dodatkowych kosztów. Jeśli zakup na raty jest objęty dodatkowym ale obowiązkowym płatnym ubezpieczeniem to lepiej sprawdzić jeszcze inne salony przed podjęciem ostatecznej decyzji.
Z portalu faraon24.pl dowiedziałem się, że zakup sprzętu na raty (również 0%) może w niektórych przypadkach być utrudnieniem. Do najczęściej występujących utrudnień redaktor Straus zalicza:
1. brak możliwości zwrotu pieniędzy przy odstąpieniu od umowy – za rower płacił bank. Sklep nie może zwrócić pieniędzy klientowi a ten nie może spłacać rat udzielonych na rower, którego nie posiada. Taką transakcję nazywamy transakcją wiązaną.
2. obowiązkowe ubezpieczenie – zwiększa koszt zakupu. Ubezpieczeniem może być objęte same raty lub nawet rower.
Może się również okazać, że zakup roweru finansowany jest przez parabank specjalizujący się w lichwiarskich pożyczkach a nie przez bank. Parabanki oferują pierwszą chwilówkę online za darmo. Tu mamy styczność z kredytem ratalnym, który samodzielny brany przez Monedo jest zawsze płatny. I jest drogi. Bardzo drogi.
W większości salonów rowerowych obowiązywać będą podobne zasady. Raty przeważnie obsługiwane są przez PayU i wynoszą 0% (tu jest regulamin rat 0%). PayU współpracuje z kilkoma partnerami, którzy realizować będą płatność.
PayU współpracuje z następującymi partnerami:
1.Alior Bank
2. mBank
3. Kreditech pod nazwą Monedo
4. AS INBANK
Trzy z nich to banki, jeden parabank. Parabank Monedo Now będzie przydzielany do rowerzystów z niską zdolnością kredytową. Sprawdzając opinie o Monedo na Faraon24 dowiaduję się, że w przypadku nawet drobnych problemów ze spłatą mogą wystąpić duże problemy z windykacją. Najlepiej jeśli PayU przydzieli jeden z banków Alior Bank, mBank lub mniej znany AS INBANK. Z takiego samego systemu korzystają również Raty Allegro 0%.
Sklep Dobre Rowery obsługiwany jest przez raty z banku Credit Agricole (CA Raty), Zawojski przez PayU. W jaki sposób realizują raty inne sklepy łatwo sprawdzić – jeśli sklep posiada stronę internetową to na ogół w jej stopce jest link do opisu systemu ratalnego. Można tez zadzwonić do sklepu lub do niego przyjść. Dla ceniących sobie spokój oraz czas polecam metodę zadawania pytań przez email – szczególnie jeśli interesujemy się w jednym czasie wieloma sklepami. Usprawni porównywanie produktów oraz innych warunków około zakupowych.
Procedura zakupu przez internet na raty
Procedura jest prosta. Korzystając z internetowych systemów ratalnych (czyli PayU, CA Raty) proces będzie bardzo zautomatyzowany. Jak przy każdym zakupie ratalnym trzeba będzie podać swoje dane osobowe oraz wymagane informacje finansowe. System możne nawet sam automatycznie sprawdzić wpływy na nasz prywatny rachunek bankowy aby ocenić zdolność kredytową. Oczywiście klient, który nie posiada dochodów a złożył wniosek o raty zostanie odrzucony. Tak samo jak klient salonu rowerowego, który chce kupić rower bez pieniędzy.
1. wybieramy rower
2. zaznaczamy zakup ratalny
3. postępujemy zgodnie z instrukcjami wyświetlonymi na ekranie
4. czekamy na decyzję kredytową
5. pieniądze zostają przelane na konto sprzedawcy
6. sprzedawca wysyła pojazd
Procedura jest naprawdę bardzo prosta.
Zakup za granicą u producenta
Popularne firmy, które sprzedają swoje własne rowery przez internet również do Polski to Canyon oraz Rose Bikes. W przypadku Canyon mamy dodatkowo możliwość dokupienia dodatkowego specjalnego opakowania Bike Guard dodatkowo wzmocnionego i lepiej dopasowanego do wybranego modelu. Rose natomiast daje możliwość darmowego odesłania roweru na okoliczność rezygnacji z niego (do 14 dni) lub realizacji gwarancji.
Zaletą zakupu pojazdu wprost od producenta jest kontrola jakości. Producent na każdym etapie aż do dostarczenia produktu do klienta ma pełną kontrolę. Nie musi liczyć na solidność pracowników i serwisantów w swoich sieci sprzedaży. Konsument może natychmiast wystawić opinię w internecie o danym produkcie, sprzedawcy i producencie co powoduje zwiększenie dbałości o produkt końcowy. Seria negatywnych ocen zniechęcać będzie innych do zakupu na co producenci z dystrybucją internetową nie mogą sobie pozwolić.
Rower w salonie
Popularne firmy rowerowe, które nie pozwalają swoim dystrybutora na sprzedaż wysyłkową to Trek oraz Giant. Polityką tych producentów jest aby klient odebrał rower gotowy, złożony, wyregulowany. Nie zawsze tak jednak jest, że kupując rower w salonie będziemy mogli od razu wsiadać i na nim jechać. Pomimo zapewnień sprzedawcy o gotowości pojazdu do jazdy to przed pierwszą trzeba sprawdzić co najmniej trzy rzeczy:
1. czy koła są poprawnie zamocowane - nie dokręcone wysuną z widelca na wybojach
2. czy hamulce poprawnie hamują i nie ma w nich żadnych luzów mechanicznych - nawet najtańsze hamulce muszą wykazywać zdolność do modulacji siły hamowania
3. oraz czy możemy sprawnie zmieniać przełożenia - w skrajnych przypadkach niewyregulowane przerzutki mogą doprowadzić do spadnięcia łańcucha a kiedy spadnie z najniższego biegu tylnej kasety to może wkręcić się w tylne koło powodując nie tylko poważne uszkodzenia ale również niebezpieczny upadek.
Na jakich sprzedawców uważać kupując rower w salonie
Przed zakupem dopytajmy o warunki reklamacji, o rękojmię i zasady serwisowania. Nie dobrze jeśli:
1. sprzedawca wymaga aby w wyznaczonym okresie od zakupu (zwykle do 3 miesięcy) rower miał zrobiony przegląd pod rygorem utraty gwarancji. Przegląd ten musi być robiony u sprzedawcy i zazwyczaj jest odpłatny. Aby zachować gwarancję przegląd można zrobić natychmiast jeszcze nie wychodząc ze sklepu, zapłacić i posiadać pełną gwarancję. W takiej sytuacji prawdziwa cena roweru jest wyższa ponieważ taki przegląd „zerowy” powinien już być wykonany przed sprzedażą za darmo. Darmowy przegląd wykonują tylko naprawdę solidni sprzedawcy.
2. samodzielne serwisowanie oznacza utratę gwarancji – jeśli chcemy serwisować nasz rower samodzielnie lub zlecać to profesjonalnemu zewnętrznemu warsztatowi to trzeba liczyć się z utratą gwarancji. W wielu przypadkach korzyści samodzielnego serwisowania przewyższają korzyści gwarancji. Unieważniona gwarancja nie oznacza utraty rękojmi – należy o tym pamiętać. Rękojmia trwa 1 rok i nie ma żadnego znaczenia czy rower był kupowany prywatnie czy na firmę.
3. sprzedawca unika odpowiedzi o rękojmię – jest ona niezależna od gwarancji i nie tylko dotyczy całego roweru jako jednej rzeczy ale również poszczególnych części. Z rękojmi możemy skorzystać nawet dla jednego łożyska. Przy realizacji gwarancji zazwyczaj należy dostarczać kompletne rowery.
Transport roweru
Oryginalne opakowanie producenta to przeważnie bardzo gruby prostokątny karton. Rower będzie wstępnie złożony (przecież kupujemy rower a nie części rowerowe). Należy dokręcić przednie koło, założyć sztycę z siodłem oraz ustawić i przekręcić kierownice. W zależności od typu roweru mogą wystąpić dodatkowe elementy do montowania takie jak hamulce czy okablowanie sztycy regulowanej.
Kupno roweru przez internet nawet na raty jest proste i bezpieczne
Nie musi być żadnych obaw przed wadliwym sprzętem sprzedawanym w okazyjnych cenach. Rowery można kupować w Polsce ale i w zagranicznych sklepach. W Polsce wysyłkę otrzymamy za darmo, za granica musimy za nią zapłacić. Znając ceny łato oszacować co będzie się dla nas bardziej opłacać. Istotne są też warunki gwarancji bo nie wszyscy zagraniczni sprzedawcy pokryją koszt zwrotu towaru. Dopytanie o stan maszyny przed zakupem jest dobrym pomysłem, najlepiej niech sprzedawca wyśle dobrze wykonane fotografie oraz napisze (mail nie telefon) o wszystkich rysach, wgniecenia itp. a najlepiej zapewni o ich braku. Solidny i uczciwy sprzedawca szybko odpowie na wszystkie, nawet najgłupsze pytania. Bez gotówki możemy kupić na raty, nawet 0%. Niektóre rowery mogą kosztować 5, 10 a nawet 20 i więcej tys zł. Najlepiej kiedy sprzedawca oferuje darmową dostawę i darmowy zwrot – wtedy możemy mieć pewność, że zadba się o jakość towaru w taki sposób aby klient nie chciał go odsyłać bo to generuje koszty dla sprzedawcy. Pamiętajcie – okres jesień – zima – wiosna to czas kiedy można naprawdę bardzo dobre rowery kupić w naprawdę bardzo dobrych cenach lub jak w przypadku CAAD12 za pół darmo. Na rowerach jeździmy cały rok.