Wrażenia uczniów z Mechanika po projekcie w Grecji „'Let’s CLIL Together!”

Wrażenia uczniów z Mechanika po projekcie w Grecji „'Let’s CLIL Together!” Fot. ZSP nr 1 w Radomsku

Od 18 do 22 listopada, ośmioro uczniów oraz troje nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. S. Staszica w Radomsku przebywali w Grecji na krótkoterminowej wymianie grup uczniów w ramach projektu „Let’s CLIL together!”. Oprócz Mechanika bierze w niej udział także Szkoła Muzyczna w Komotini oraz szkoła średnia z miejscowości Pau we Francji.

Relacja uczestników wyjazdu:

Podróż rozpoczęła się już w niedzielę 17 listopada. Wyruszyliśmy spod szkoły wcześnie rano, docierając do lotniska Chopina busem. Stamtąd odlecieliśmy samolotem do Aten, gdzie mieliśmy przesiadkę na kolejny lot do Salonik. W Salonikach przesiedliśmy się do busa i dotarliśmy do naszego miejsca docelowego – Komotini. Tam uczniowie zostali odebrani przez rodziny uczniów goszczące naszą młodzież.

Zajęcia projektowe rozpoczęły się w poniedziałek. Kadra nauczycielska z Mechanika została zapoznana z innymi nauczycielami uczestniczącymi w projekcie. Byliśmy też na spotkaniu z dyrekcją Music School of Komotini, gdzie rozmawialiśmy na temat projektu. Uczniowie uczestniczyli w aktywnościach zapoznawczych. Były to zabawy mające na celu integrację i wzajemne poznawanie narodowych gier i sposobów spędzania wolnego czasu. W programie znalazła się także nauka tradycyjnych greckich tańców.

W dalszej części, w sali audytoryjnej prezentowaliśmy naszą szkołę, miasto Radomsko z okolicą oraz Polskę. Na prezentacji multimedialnej pokazywaliśmy zdjęcia Mechanika, naszych uczniów oraz nauczycieli. W szkole pojawiły się także lokalne media. Każde z państw uczestniczących w spotkaniu zaprezentowało swoich przedstawicieli przed telewizją. Po południu odbyła się ceremonia powitalna. Ze względu na to, że szkoła goszcząca jest szkołą muzyczną, to nie mogło zabraknąć koncertu z wykorzystaniem wielu różnych instrumentów muzycznych. Był to wspaniały pokaz umiejętności uczniów oraz nauczycieli.

Drugiego dnia pobytu wyruszyliśmy na wycieczkę autokarową. Pojechaliśmy nad jezioro Vistonida niedaleko miejscowości Porto Lagos. Widzieliśmy tam różowe flamingi, które w Grecji zrobiły sobie ostatni przystanek przed dotarciem na sezon zimowy do Afryki. Odwiedziliśmy też dwa kościoły cerkiewne znajdujące się na małych wyspach. Wrażenie zrobiła na nas charakterystyczna architektura białych budynków z niebieskimi wykończeniami i okiennicami. W dalszej części wycieczki zwiedziliśmy zabytkowe Stare Miasto w Xanthi. Wąskie uliczki oraz zwarta zabudowa to wspaniały obraz z tego greckiego miasta.

W środę rano odbyły się debaty uczniowskie. Młodzież musiała wykazać się znajomością specyficznego słownictwa związanego z argumentowaniem oraz znajomością tematów – eksperymenty na zwierzętach, edukacja na poziomie szkoły średniej, akceptacja migrantów, wpływ social mediów na nasze życie. Nasi uczniowie zabierali głos w dyskusji i wyrażali swoje zdanie na te trudne tematy. Debata uczy analitycznego myślenia pod kątem zadanego tematu. A jeśli toczy się w języku angielskim, to tym bardziej można poćwiczyć nowe słownictwo i sposoby komunikowania się.

W dalszej części zajęć uczestniczyliśmy w pokazie eksperymentów związanych z dźwiękiem. Była to połączona lekcja muzyki oraz fizyki. Fale dźwiękowe oraz sposób ich rozchodzenia się jest niesamowitym zjawiskiem, które może być całkiem pasjonujące.

Kolejnego dnia, w czwartek, odbyły się warsztaty muzyczne. Uczniowie uczyli się w jaki sposób korzystać z instrumentów muzycznych, z których wiele było tradycyjnymi instrumentami greckimi. Każde z państw zaprezentowało też utwory muzyczne w swoich językach narodowych. Nasi uczniowie przygotowali dwie piosenki i zaśpiewali je do akompaniamentu wykonywanego na instrumentach przez greckich uczniów. Ponadto uczniowie podzieleni na grupy mieszane mieli za zadanie skomponować własny utwór muzyczny.

W piątek rano uczniowie prezentowali skomponowane dzień wcześniej utwory muzyczne. Wszystkie grupy wykorzystywały do tego akompaniament muzyczny w postaci gry na instrumentach. Potem nastąpiło podsumowanie, w czasie którego wypełnialiśmy ankiety ewakuacyjne oraz rozmawialiśmy o minionym tygodniu. Zostaliśmy zawiezieni do zamku Nymphaia, gdzie odbyła się impreza pożegnalna wraz z obiadem. Tam też pożegnaliśmy się z grupą francuską, która już w piątek wyruszyła w podróż do swojego państwa.

W czasie pobytu w Grecji nasi uczniowie przebywali u rodzin goszczących, które zapewniały im noclegi, śniadania oraz kolacje, natomiast obiady jedliśmy w szkole. W czasie kilku dni pobytu nawiązały się między uczestnikami silne więzi emocjonalne, bo gdy już się żegnaliśmy w sobotni poranek, to w oczach wielu osób pojawiły się łzy wzruszenia. Na pewno ten wyjazd pozostanie w pamięci wszystkich uczestników. Trasa powrotna do Polski przebiegała podobnie jak droga do Grecji i około godziny 21 w sobotę byliśmy w Radomsku. Wróciliśmy pełni wrażeń i emocji, które na długo w nas pozostaną. To niesamowite doświadczenie dla wszystkich uczestników.

Krótkoterminowa wymiana grup uczniów w projekcie „Let’s CLIL together!” odbyła się w ramach programu Erasmus+. Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 uzyskał 60 000 Euro na realizację tego projektu.

CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning jest metodą opartą na zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym. Uczniowie zdobywają wiedzę z historii, WOS-u, matematyki, informatyki, chemii, fizyki oraz muzyki w języku angielskim. W ramach projektu organizowane są wymiany międzynarodowe – do Grecji (listopad 2024 r.) i Francji (październik 2025 r.). Mechanik będzie również pełnił rolę gospodarza na wiosnę 2025 roku. Udział w projekcie i wyjazdach jest bezpłatny. Projekt przygotowała nauczycielka języka angielskiego Monika Teuber. W trakcie wyjazdu do Grecji polskimi uczniami opiekowało się troje nauczycieli: Paweł Dudek, Alina Dziegieć, Aldona Skiba.

Więcej o:
zsp nr 1 w radomsku mechanik radomsko wyjazd
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE