Radomszczański „Inkomet” przebuduje ponad stuletnią zajezdnię na łódzkim Helenówku

Radomszczański „Inkomet” przebuduje ponad stuletnią zajezdnię na łódzkim Helenówku Fot. MPK Łódź

MPK-Łódź podpisało umowę na przebudowę ponad stuletniej zajezdni na Helenówku. Nieczynna dziś zajezdnia zmieni się w nowoczesny Zakład Techniki, w którym będą naprawiane i modernizowane łódzkie tramwaje. W przetargu na przebudowę zajezdni startowało dziewięć firm. Najlepszą ofertę złożyła firma INKOMET.

Nieczynna już zajezdnia nadal będzie służyła tramwajom. Przeniesiony zostanie tam Zakład Techniki MPK-Łódź, który obecnie mieści się przy ulicy Tramwajowej. To w nim są m.in. naprawiane, modernizowane i malowane łódzkie tramwaje, a także produkowane części i podzespoły związane z eksploatacją taboru. Pracownicy MPK są wstanie niemal całkowicie rozebrać pojazd i zbudować go od nowa. Nowoczesne warsztaty i narzędzia zwiększą jeszcze ich możliwości i usprawnią prowadzenie prac.

– To długo wyczekiwana inwestycja. Największa w historii MPK inwestycja w nieruchomość. Mamy doskonałą załogę wykształconą i przygotowaną do świadczenia bardzo specjalistycznych usług w zakresie remontów, napraw i modernizacji. Bez tego zakładu, bez tych ludzi nie bylibyśmy wstanie funkcjonować w ramach przewozów tramwajowych – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.

– Nowoczesny Zakład Techniki będzie z pewnością stanowił dużą wartość dodaną dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Łodzi. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych – mówił Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi.

Obecny budynek zostanie całkowicie zmodernizowany z zachowaniem jego zabytkowych elementów. Dobudowane do niego zostaną m.in. dwa skrzydła, które będą nieco odsunięte i cofnięte względem ulicy Zgierskiej. Przebudowany zostanie także budynek dawnej portierni.

– Moja firma po 30 latach działalności doczekała się tak wspaniałej inwestycji. Dołożymy wszelkich starań, aby wszystko poszło jak najlepiej. Od jutra przejmujemy plac budowy – mówił Jan Skubisz, prezes firmy INKOMET.

W nowym zakładzie od strony wschodniej znajdować będzie się część napraw bieżących, z której po oględzinach i pracach wstępnych tabor będzie mógł opuścić teren zakładu bądź, w przypadku większych awarii, suwnicą zostanie przetransportowany do części napraw głównych. W zależności od zakresu prac zostanie umieszczony na odpowiednim stanowisku. W hali przewiduje się m.in.: naprawy bieżące, montaż czysty, warsztat elektryczny, warsztat mechaniczny, śrutownię, lakiernię, stolarnię, spawalnię, demontaż, myjnię, pomieszczenia magazynowe, narzędziownie i pomieszczenia pomocnicze.

W obiekcie praca będzie mogła być prowadzona w systemie dwuzmianowym przy łącznym zatrudnieniu 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów, jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych. Ponadto w zakładzie będą produkowane i regenerowane podzespoły taboru tramwajowego i autobusowego.

Na terenie zakładu przewidziano także elementy małej architektury: ławki, donice z zielenią ozdobną, kosze na śmieci, stojaki na rowery.

W eksponowanym miejscu dawnych torowisk od strony ul. Zgierskiej zlokalizowano historyczną przesuwnicę tramwajową (po przeniesieniu z istniejącego zakładu przy ul. Tramwajowej) z umieszczonym starym tramwajem.

Zajezdnia Helenówek (znajdująca się obecnie przy Zgierskiej 256) powstała w 1922 roku jako czołowa zajezdnia ŁWEKD (Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych). Funkcjonowała do 2012 roku.

Inwestycja będzie kosztowała 129 mln złotych i potrwa 24 miesiące od momentu podpisania umowy.

Informacja: MPK Łódź

Więcej o:
inkomet remont łódź
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE