W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Radomsku podsumowano półmetek projektu międzynarodowego „Mobile applications to ease learning for students”.
Uczniowie podzielili się swoimi doświadczeniami, wrażeniami oraz przedstawili szerszej publiczności zalety wynikające z udziału w europejskim przedsięwzięciu. Był pokaz slajdów oraz krótkie filmy promujące projekt. Pan Paweł Dudek opowiedział o plusach App Inventora, czyli oprogramowania Google, pozwalającego w łatwy sposób tworzyć aplikacje na Androida. Natomiast Pani Monika Zając, koordynator projektu, przedstawiła zasady rekrutacji oraz kryteria uprawniające do udziału w krótkoterminowej wymianie grup uczniów, która odbędzie się w Turcji w przyszłym roku szkolnym.
W grudniu 2017 roku w Rumunii odbyło się międzynarodowe spotkanie projektowe. Nauczyciele opracowali wówczas plan działań, zasady rekrutacji uczniów do mobilności, doprecyzowano zadania poszczególnych szkół, omówiono zasady finansowania projektu, promocji, ewaluacji i upowszechniana, działania związane z Europass Mobility Tool, eTwinning, stroną internetową projektu, a także ustalono terminy poszczególnych mobilności.
W lutym 2018 roku społeczność Mechanika gościła Greków, Rumunów oraz Turków w ramach międzynarodowych działań związanych z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami. Odbyły się wówczas warsztaty, podczas których międzynarodowe środowisko uczniów rozpoczęło tworzenie aplikacji na telefony komórkowe. Używali przy tym specjalistycznego oprogramowania App Inventor 2. Oprócz tego zagraniczni goście poznawali naszą kulturę – odwiedzili m.in. radomszczańskie Muzeum Regionalne, a także Jasną Górę i Kraków. Nie zabrakło też warsztatów z robienia tradycyjnych pierogów oraz pokazu tańca - krakowiaka.
W maju 2018 pięcioro uczniów oraz dwoje nauczycieli z Mechanika przebywało przez tydzień w miejscowości Miroslava k. Jassy w Rumunii. Tam odbywała się kolejna część projektu. Przyjmującym była szkoła Liceul Tehnologic Agricol "M. Kogalniceanu". Polscy uczniowie, podobnie jak ich koledzy i koleżanki z Grecji oraz Turcji byli goszczeni w domach rumuńskich uczniów. Podczas wizyty odbywały się warsztaty z użyciem App Inventora, a także liczne zajęcia kulturowe – zwiedzanie kopalni soli w Kaczyce, zamku w Suczawie i monastyru w Voronet.
W październiku odbędzie się trzecia część projektu, tym razem w Stambule. Tam pojedzie czworo uczniów z Mechanika. Na marzec przyszłego roku zaplanowano wizytę w Grecji, gdzie odbędzie się podsumowanie całego projektu oraz finalizacja tworzenia aplikacji wspomagającej uczenie się.
Istotną cechą wszystkich międzynarodowych spotkań w ramach projektu jest fakt, że uczniowie posługują się językiem angielskim. Warsztaty przy komputerach, zajęcia kulturowe, a także codzienna komunikacja wymaga tego, aby porozumiewać się w obcym języku. Dlatego też podczas wyłaniania uczniów, którzy będą uczestniczyć w zagranicznych spotkaniach projektowych brana jest pod uwagę znajomość języka angielskiego. Innymi kryteriami są m.in. umiejętności komputerowe oraz społeczne i zaangażowanie w przygotowania. Warto dodać, że po każdym z czterech spotkań projektowych każdy z uczestników otrzymuje certyfikat zwany Europass Mobilność. Jest to potwierdzenie wykonywania konkretnych działań w zakresie nowoczesnych technologii. Dla osób, które dopiero będą wkraczać na rynek pracy będzie to istotny atut, wyróżniający na tle innych.
Projekt „Mobile applications to ease learning for students” realizowany jest przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Erasmus+.
info: Monika Zając, Paweł Dudek