Po nowej nitce A1 przejedziemy jeszcze w tym roku

Po nowej nitce A1 przejedziemy jeszcze w tym roku Fot. GDKKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że po nowej nitce budowanej autostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy przejedzmy jeszcze w tym roku. Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę.

- Na wszystkich budowanych odcinkach A1 prace idą zgodnie z planem. Stale monitorujemy sytuację i mobilizujemy wykonawców, aby jeszcze w tym roku kierowcy mogli przejechać z Tuszyna do Częstochowy pierwszą jezdnią autostrady A1. Odbędzie się to na zasadach tymczasowej organizacji ruchu, ale najważniejsze, że będzie bardziej komfortowo i bezpieczniej - informuje w komunikacie GDDKiA.

Roboty prowadzone są w istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1, co stanowi dodatkowe utrudnienie zarówno dla budujących, jak i dla kierowców. 

- Postanowiliśmy jednak zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z pierwszej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować - podkreślono.

Województwo łódzkie  

Na wszystkich czterech odcinkach budowy autostrady A1 w województwie łódzkim prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a w niektórych przypadkach nawet go wyprzedzają. Należy przyjąć, że wszędzie przekroczyły półmetek, poza odcinkiem „B” Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, gdzie umowa z wykonawcą była podpisana najpóźniej.  

 Odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe   

Na tym odcinku liczącym blisko 16 kilometrów, już na ponad 11 kilometrach kierowcy korzystają  z nowej, betonowej jezdni. Aktualnie trwają prace rozbiórkowe starej jezdni, budowane są przepusty i ekrany dźwiękochłonne. Bardzo duży postęp prac można odnotować w przypadku obiektów inżynierskich.  

Większość z nich gotowa jest w ok. 80 proc. Na przełomie roku gotowy będzie wiadukt łącznicy (kierunek Warszawa - Katowice) na węźle Piotrków Trybunalski Zachód. Pozwoli to na zlikwidowanie jednopoziomowego skrzyżowania, które jest obecnie „wąskim gardłem”, mocno spowalnia ruch i powoduje powstawanie zatorów.  

Odcinek Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk  

To najdłuższy z budowanych odcinków. Liczy sobie 25 kilometrów i prace są tu najmniej zaawansowane, ponieważ umowa na jego realizację podpisana była najpóźniej. Mimo to udaje się utrzymać bardzo dobre tempo robót. Na obecną chwilę należy przyjąć, że wykonano już ok. 25 proc. wszystkich prac.  

Trwają intensywne roboty związane z przygotowaniem podbudowy betonowej jezdni wschodniej. W najbliższym czasie ma ruszyć układanie betonowej nawierzchni, co oznaczałoby znaczne przyśpieszenie prac w stosunku do harmonogramu. Bardzo sprawnie przebiegają także prace związane z budową obiektów mostowych. Można ocenić, że w ich przypadku średnie zaawansowanie wynosi ok. 60 proc.  

Odcinek Kamieńsk - Radomsko  

Na tym odcinku, podobnie, jak w przypadku odcinka „A” i „D”, kierowcy także mogą już korzystać . Fragment ten liczy ok. 3 kilometrów, jednak do końca listopada całym odcinkiem (o długości 16,7 km) będzie można przejechać już po nowej jezdni. Wtedy też ruszą prace rozbiórkowe starej, zachodniej jezdni. Epidemia koronawirusa nie przeszkodziła w skutecznej realizacji harmonogramu i prace osiągnęły półmetek. 

Aktualnie trwają roboty wykończeniowe na jezdni wschodniej, budowane są ekrany i zbiorniki retencyjne. Trwają też intensywne prace na trzech MOP-ach, jakie będą na tym odcinku. W tym przypadku zaawansowanie prac waha się od 20 do 70 proc.    

Odcinek Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego  

To pierwszy z łódzkich odcinków budowanej autostrady A1, gdzie kierowcy pojechali betonową jezdnią. Przekazany fragment trasy liczył zaledwie 4,8 km, ale zważywszy, że długość całego odcinka ma 7 km, to stanowi on znaczną jego część. Prace przebiegają tu w dobrym tempie.  

Obecnie ich zawansowanie przekroczyło 60 proc. Aktualnie montowane są ekrany, trwa budowa zbiorników retencyjnych i ruszyły prace rozbiórkowe na jezdni zachodniej. Na tym krótkim odcinku powstają trzy duże (górne) przejścia dla zwierząt. Zaawansowanie prac wynosi tu od 65 do 95 proc. Na ukończeniu jest także most na Warcie na jezdni wschodniej. Montowane są tam bariery, elementy odwodnienia, a wkrótce ruszą tam prace związane z układaniem nawierzchni, co oznacza, że w ciągu miesiąca most powinien zostać oddany do użytkowania. 

Niezależnie prowadzone są także ustalenia pomiędzy GDDKiA, Policją, Inspekcją Transportu Drogowego i wykonawcami, aby umożliwić kontrole samochodów w czasie prowadzenia prac budowlanych. To między innymi pokłosie narastającego problemu przekraczania prędkości. Wstępnie ustalono, że wykonawcy mogą przygotować około pięciu takich miejsc na całym łódzkim odcinku budowanej autostrady A1, co znacznie powinno poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i ludzi pracujących na budowie.

Więcej o:
autostrada A1 autostrada A1 budowa autostrady A1 autostrada budowa radomsko
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE