O co zadbać, kończąc współpracę z pracownikiem?

O co zadbać, kończąc współpracę z pracownikiem?

Kończenie współpracy z pracownikiem jest równie istotne, jak wdrażanie go do pracy w pierwszych dniach. Offboarding, bo tak się profesjonalnie nazywa proces rozstawania z pracownikiem, ma ogromny wpływ na to, jakie firma pozostawi po sobie wrażenie, a także – czy pracownik będzie chciał do niej wrócić. A w dobie niedoboru talentów, takie powroty są często na wagę złota. O co należy zadbać w czasie offboardingu?

Dlaczego offboarding jest istotny?

Były pracownik to ambasador firmy – dobrze jest, aby po odejściu z pracy wciąż myślał i mówił o niej dobrze. Dzięki temu firma jest postrzegana na rynku jako profesjonalna i szanująca swoich pracowników, co ułatwia kolejne rekrutacje. Poza tym – polityka palenia mostów nie jest najlepsza. Pracownik, który odchodzi, być może będzie chciał za jakiś czas wrócić – jeśli rozstanie przebiegnie w nerwowej atmosferze, zmniejsza to prawdopodobieństwo jego powrotu.

O tym, dlaczego proces offboardingu jest tak istotny i jak dobrze go przeprowadzić więcej przeczytasz tutaj: https://gamfi.com/blog/offboarding-czyli-jak-wlasciwie-pozegnac-pracownika/.

Jakie elementy są istotne w procesie rozstawania się z pracownikiem?

  • Rozmowa na temat odejścia

Niezależnie od tego, czy to firma podjęła decyzję o rozstaniu się z pracownikiem, czy to pracownik zdecydował o odejściu – zaplanuj spotkanie „rozstaniowe”. W jego trakcie wyjaśnisz pracownikowi formalne kwestie związane z odejściem (najlepiej, by na spotkaniu był również przedstawiciel HR), a także po prostu się pożegnasz. Spotkanie z przełożonym na koniec współpracy świadczy o profesjonalizmie i szacunku, który masz do swojego (byłego już) pracownika.

  • Ustalenie, jak będzie wyglądało przekazanie obowiązków

Ustal z odchodzącym pracownikiem, jak będzie wyglądało przekazanie obowiązków. Dzięki temu wszystkie tematy zostaną przejęte, żaden klient (jeśli pracownik miał swoich) nie zostanie pozostawiony sam sobie, a zespół nie odczuje, że po odejściu jednej osoby zapanował chaos.

  • Przeprowadzenie exit interview

To często pomijany element zakończenia współpracy, o który warto jednak zadbać. Jeśli taka rozmowa przebiegnie w życzliwej atmosferze, organizacja ma szansę dowiedzieć się wielu rzeczy, które często są bardzo istotne dla poprawienia warunków pracy czy relacji między przełożonymi a pracownikami.

Odchodzący pracownik powinien być potraktowany z szacunkiem – niezależnie od tego, czy został zwolniony czy sam postanowił odejść. Taka postawa świadczy o profesjonalizmie organizacji i może przynieść jej jedynie korzyści.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE