O 10 minut szybciej po historycznej „Wiedence”

O 10 minut szybciej po historycznej „Wiedence” Fot. arch. redakcji

Zwiększy się prędkość przejazdu pociągów na linii kolejowej Warszawa-Katowice na tzw. „Wiedence” do 160 km/h. PKP ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki-Częstochowa. Efektem inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o ok. 10 minut. Prace będą realizowane w latach 2025-2026.

Linia nr 1 tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna linia, od której zaczynała się kolej na polskich ziemiach. „Wiedenka” stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami.

- Dzięki inwestycji skróci czas przejazdu pociągów na kluczowych relacjach północ-południe. Obecnie linia nr 1 obsługuje ponad 100 pociągów w ciągu doby, w tym ok. 60 składów pasażerskich – zapowiada Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.

Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski-Rozprza i jednym torze na szlaku Baby-Piotrków Trybunalski, wymianę 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki-Częstochowa. W ramach zadania wyremontujemy 4 mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Rudawka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.

Rafał Wilgusiak podkreślił, że prędkość pociągów na szlakach objętych pracami wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h.

- Zwiększy się poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów. Na stacjach i przystankach wymienimy płyty peronowe na nowe, dostosowane do standardów technicznych przewidzianych dla wyższych prędkości pociągów - dodał.

Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odc. Koluszki-Rokiciny-Baby-Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 36 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.         

Szacunkowa wartość projektu to ok. 380 mln zł. Projekt jest dofinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Więcej o:
pkp pkp cargo terminal wiedenka dworzec
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE