Od 2 marca do osób, które ostatnio przebywały w szpitalu mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając kilka pytań sprawdzą, czy pacjenci są zadowoleni z warunków leczenia i pobytu w placówce. Dzięki zebranym informacjom Fundusz dowie się, które obszary działalności szpitali są oceniane najsłabiej i dlaczego wymagają poprawy.
Na początek NFZ bierze pod uwagę pacjentów po zabiegach endoprotezoplastyki i usunięcia zaćmy.
- Krótki czas oczekiwania na te zabiegi to nie wszystko. Ważne jest także to, w jakich warunkach i w jaki sposób odbywa się całe leczenie. Oczywiście wyniki ankiety zostaną upublicznione. Badanie jest pilotażem, dlatego nie obejmie wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Ankieterzy zadadzą pytania tylko tym osoby, które wyrażą na to zgodę – mówi rzecznik łódzkiego oddziału NFZ Anna Leder.
Rozmowa potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieterzy zadadzą 9 pytań dotyczących konkretnych obszarów:
1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
2. Jaka była jakość wyżywienia?
3. Czy komunikacja była zrozumiała?
4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
7. Czy w nocy była cisza?
8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Każdy z obszarów można ocenić w skali od 0 do 10.
W czasie rozmowy z ankieterem nie należy podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji o badaniach, z których korzystałaś/eś). Ankieterzy zadadzą tylko dziewięć wymienionych wyżej pytań. Nie potrzebują danych i nie będą o nie prosić.
- Ankietujemy w imieniu i na rzecz pacjentów. Wspólnie z placówkami medycznymi chcemy dbać o zdrowie pacjentów. Robimy to m.in. przez monitorowanie jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas Państwa opinia na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Nasza ankieta ma na celu poznanie tej opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy. Ankieterzy, którzy zadzwonią działają na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia – wyjaśnia Anna Leder.
W razie jakichkolwiek wątpliwości można potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.
NFZ apeluje, by zakończyć rozmowę z ankieterem, jeśli poprosi o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca.