Czy można jeździć z uszkodzonym kolektorem?

Czy można jeździć z uszkodzonym kolektorem?

Kolektor wydechowy to część silnika, która zwykle nie jest zauważana, dopóki nie ulegnie uszkodzeniu. Przyczyną pęknięć może być powtarzające się ogrzewanie i chłodzenie oraz naprzemienne rozszerzanie i kurczenie, co powoduje naprężenia materiału. Najczęstsze objawy wskazujące na usterkę kolektora wydechowego to słabsze przyspieszenie, mniejsza prędkość maksymalna, większe zużycie paliwa i nieprzyjemny zapach spalin wewnątrz samochodu.

Oznaki wadliwego kolektora wydechowego

Nowoczesne kolektory wydechowe są wykonane ze specjalnych stopów metali i zazwyczaj bez problemu wytrzymują kilka tysięcy cykli nagrzewania i chłodzenia. Jednak nawet tutaj nie można wykluczyć ewentualnych usterek. O wadliwym kolektorze wydechowym może świadczyć sytuacja, jeżeli wszystkie ustawienia silnika są prawidłowe, ale spalanie jest nadal zbyt wysokie i przyspieszenie jest słabsze niż normalnie.

Uszkodzony kolektor wydechowy (https://www.ucando.pl/k/kolektory-wydechowe/U1204) może wpływać na osiągi silnika na dwa różne sposoby. Po pierwsze, spaliny dostające się do kolektora w różnym czasie i w zależności od kolejności zapłonu powodują złożone warunki drgań i ciśnienia w kolektorze. To z kolei może wpływać na przepływ gazów spalinowych z cylindrów i obniżać osiągi silnika oraz zużycie paliwa. Ponadto, jeśli rura wydechowa jest uszkodzona, np. pęknięta, część spalin zostanie wytracona w drodze do niej.

Powoduje to zmianę warunków ciśnieniowych w kolektorze, co z kolei może mieć również negatywny wpływ na osiągi i zużycie paliwa. Po drugie, jeżeli kolektor jest uszkodzony, sonda lambda może wskazywać nieprawidłowe wartości ze względu na zmieniony skład spalin.

Objawy nieszczelnego kolektora:

• utrata mocy silnika,
• zwiększone zużycie paliwa,
• głośniejszy hałas silnika,
• nierówna praca silnika,
• sadza wokół kolektora,
• spaliny pod maską,
• zapach spalin we wnętrzu pojazdu

Czy można jeździć z uszkodzonym kolektorem?

Jeśli uszkodzenie kolektora wydechowego wystąpi podczas długiej jazdy, a pęknięcie jest zauważalne jedynie jako uciążliwy zapach, nie jest to poważny problem i można kontynuować jazdę, a po powrocie zlecić naprawę usterki. Jednym ze sposobów naprawy kolektora wydechowego jest jego zespawanie. W takim przypadku należy zdemontować kolektor.

Spoina musi być starannie przygotowana, ponieważ jeśli nie zostanie wykonana prawidłowo, kolektor pęknie obok spoiny niemal natychmiast po ponownym zespawaniu. W sklepach internetowych dostępne są również specjalne zestawy naprawcze, które oferują tańszy sposób naprawy kolektora. Aplikacja jest prosta, więc można ją zastosować także podczas wyjazdów, jako środek tymczasowy.

Jeśli jednak chodzi o kolektor wydechowy i jego trwałą naprawę, najlepiej skonsultować się z fachowcem z branży motoryzacyjnej, który dysponując odpowiednią wiedzą i narzędziami, może zająć się tą sprawą. Najbardziej zalecanym i trwałym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego kolektora na nowy.

Wysokiej jakości kolektory i części zamienne są częścią obszernej oferty sklepu internetowego Ucando.pl. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, możesz również zadzwonić na ich infolinię, a przeszkolony personel Ucando.pl z przyjemnością pomoże Ci wybrać odpowiedni produkt dla Twojego samochodu.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE