Co warto wiedzieć o prowadzeniu firmy w Polsce?

Co warto wiedzieć o prowadzeniu firmy w Polsce?

Czy Polska jest dobrym krajem do prowadzenia działalności gospodarczej? Zdania są podzielone. Z jednej strony istnieją państwa o znacznie prostszym systemie podatkowym i mniejszych wymaganiach formalnych. Z drugiej – jeśli mieszkasz w Polsce i swoją ofertę kierujesz głównie do polskich konsumentów indywidualnych lub innych przedsiębiorców, to właśnie tutaj najwygodniej jest również ją zarejestrować. A jeżeli się na to zdecydujesz – pamiętaj o kilku zagadnieniach kluczowych dla polskich firm.

Zakładanie firmy – to prostsze niż myślisz

Na początek firmę trzeba przede wszystkim założyć. Obecnie można to już zrobić wygodnie przez Internet, bez konieczności odwiedzania urzędu. Niezbędne jest wybranie stosownej nazwy, a także wpisanie kodów PKD, odzwierciedlających prowadzoną działalność. Ponieważ niektóre kody wiążą się z koniecznością posiadania dodatkowych zgód, koncesji i uprawnień, zawsze warto skonsultować wybór ze specjalistą.

Koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością ponoszenia pewnych kosztów. Należą do nich podatki, składki i opłaty. Przestrzeganie terminów oraz wysokości wpłat jest kluczowe – błędy mogą wiązać się z ponoszeniem konsekwencji, np. kar finansowych. Ponieważ dla poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw (w tym dla nowych firm), wysokość i zakres danin jest różna, lepiej powierzyć prowadzenie rachunkowej strony firmy specjalistom. Biuro rachunkowe A-Z z Wrocławia oferuje swoim klientom kompleksową obsługę zarówno księgową, jak i kadrową oraz podatkową – masz więc pewność, że twoje podatki wpływają na czas do odpowiednich jednostek administracji państwowej w ustawowych terminach.

Formy działalności gospodarczej – jaką wybrać?

Każda z dopuszczalnych w Polsce form działalności gospodarczej, wiąże się z pewnymi prawami i ograniczeniami. Czasami przedsiębiorca może wybierać spośród kilku form, w innym przypadku jest ona narzucona przez specyfikę firmy. Jeśli jesteś w przedsiębiorstwie jedyną osobą, będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza. Z kolei spółka wymaga co najmniej dwóch wspólników i może przybierać formę spółki cywilnej, handlowej, osobowej albo kapitałowej. W zakresie wyboru najlepszej opcji najlepiej zasięgnąć porady biura rachunkowego, kancelarii prawnej czy doradcy finansowego.

Zatrudnianie pracowników

Istnieje wiele dozwolonych prawnie form budowania zespołu. Najbardziej pożądaną jest umowa o pracę, dająca pracownikom szereg uprawnień. Część pracodawców, ale i pracowników, preferuje natomiast inne opcje: umowę zlecenie, umowę o dzieło lub kontrakt menadżerski. Szczególnym typem współpracy jest umowa B2B – wówczas nie ma już stosunku pracownik-pracodawca, ale nawiązuje się współpraca między dwiema firmami.

Kto ma prawo kontrolować twoją firmę?

Firma działająca w Polsce podlega okresowym lub wyrywkowym kontrolom pewnych organów do tego upoważnionych. Należą do nich przede wszystkim Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy, Główny Urząd Statystyczny czy Urząd Celno-Skarbowy. Wiele branż musi się jednak liczyć także z odwiedzinami przedstawicieli innych instytucji – np. Sanepidu czy Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Do kontroli warto się dobrze przygotować. Najlepiej korzystać z usług wykwalifikowanego biura rachunkowego, oferującego także możliwość prowadzenia dokumentacji i wsparcia klienta przed kontrolą i w jej trakcie.

Skąd wziąć pieniądze na rozpoczęcie i rozwój działalności gospodarczej?

Zwłaszcza start w biznesie może wiązać się z licznymi wydatkami. Zgodnie z polskim prawem, możesz ubiegać się o zastosowanie pewnych instrumentów ułatwiających otwieranie działalności – np. ulga na start czy też bezzwrotna pożyczka z Urzędu Pracy.

Ale i w trakcie działalności pojawia się często konieczność doposażenia firmy w sprzęt, maszyny, aparaturę czy pojazdy. Z pomocą przychodzą najczęściej banki, udzielające pożyczek i kredytów czy oferujące leasing. Również w zakresie inwestowania w środki trwałe, warto zweryfikować plany z analitykiem finansowym lub biurem rachunkowym.

Prowadzenie firmy w Polsce może być skomplikowane. Wiele zależy od branży i stawianych jej konkretnych wymogów, jak również od twoich osobistych zdolności i posiadanej wiedzy finansowej czy podatkowej. Wobec dynamicznie zmieniającego się prawodawstwa, na pewno warto wspomóc się opinią specjalistów i skorzystać z fachowego doradztwa biura rachunkowego, kancelarii notarialnej czy agencji PR. Outsourcing działów, które nie są twoją mocną stroną, pozwoli ci skoncentrować się na tym, co najważniejsze – na sednie twojej działalności.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE