31 tys. chorych skorzystało z pomocy TPK

31 tys. chorych skorzystało z pomocy TPK Fot. NFZ

Narodowy Funduszu Zdrowia udostępnia pacjentom od kilku miesięcy Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Ponad 31 tys. osób skorzystało już z pomocy medyków TPK.

Pod bezpłatnym numerem – 800 137 200 –  pacjenci otrzymują niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy i święta. Z telefonicznej pomocy medyków mogą korzystać również osoby niesłyszące, służy do tego wideoczat. 

- Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, dodatkowo bez wychodzenia z domu. Warto zanotować numer do TPK, jesień to czas fali przeziębień i zachorowań na grypę, szybki bezpłatny kontakt z medykiem może być bardzo pomocny w razie nagłej infekcji – podkreśla Anna Leder, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału NFZ.­

Jeden numer dla całej Polski

Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom. Połączenie jest bezpłatne.

Pomoc medyczna w weekend i w nocy

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Do tej pory poprzez TPK udzielonych zostało ponad 31 tys. porad (z czego ok. 51% stanowią porady pielęgniarskie oraz 49% porady lekarskie).

Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta i to właśnie w weekendy, pomiędzy godziną 18.00 a 21.00 korzysta z niej najwięcej chorych. Porady udzielane są w 4 językach, tj. polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. Blisko 900 porad udzielono w języku obcym - rosyjskim, ukraińskim i angielskim. 

Potrzebujesz nagłej pomocy medycznej, konsultacji, e-recepty lub e-skierowania – zadzwoń na TPK

Jeśli poradnia lekarza rodzinnego jest już zamknięta, a stan zdrowia budzi Twój niepokój, wtedy możesz skorzystać ze zdalnej porady z pielęgniarką lub położną, bądź z lekarzem.

Personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie. 

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

· wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)

· kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 - 18.00, od poniedziałku do piątku)

· a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. 

Jak wygląda rozmowa? 

Po połączeniu, pacjent wysłucha krótki komunikat, informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Platforma jest dostępna dla osób niesłyszących 

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego. Do tej pory z tej możliwości skorzystało kilkanaście osób.

Więcej o:
teleplatforma pierwszego kontaktu nfz porady

Załączniki

Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE