W ramach działań edukacyjnych promujących wiedzę o polskim parlamentaryzmie oraz historii naszego kraju, uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobryszycach i Szkoły Podstawowej w Bloku Dobryszyce mieli okazję wziąć udział w wyjątkowym wyjeździe edukacyjnym.
- Na zaproszenie posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, pana Adriana Witczaka, odwiedziliśmy Sejm RP, gdzie mogliśmy zobaczyć, jak funkcjonuje kluczowy organ władzy ustawodawczej. Zwiedzanie rozpoczęło się od wystawy prezentującej sejmowanie w okresie I Rzeczypospolitej, Szczególne zainteresowanie wzbudziła makieta kompleksu budynków sejmowych, prezentująca rozkład poszczególnych pomieszczeń. Pani przewodnik szczegółowo opowiedziała o dziejach polskiego parlamentu i jego bieżącej działalności – informuje Łucja Przerada nauczcyciel z ZS-P w Dobryszycach.
Następnie uczniowie przeszli do holu głównego, gdzie zobaczyli tablice upamiętniające posłów poległych w czasie II wojny światowej oraz parlamentarzystów, którzy zginęli w katastrofie samolotu pod Smoleńskiem. To była chwila skłaniająca do głębokiej zadumy nad tragicznymi wydarzeniamiw historii Polski.
Kolejnym etapem wycieczki była wizyta na galerii sali posiedzeń Sejmu, gdzie uczniów powitał poseł Adrian Witczak. Opowiedział jak powstają ustawy, jak wygląda proces ich uchwalania oraz jaka jest rola posłów w tych procedurach. Omówił również prawa i obowiązki parlamentarzystów. Uczniowie z dużym zainteresowaniem słuchali i zadawali pytania dotyczące różnych aspektów pracy poselskiej, na które poseł odpowiadał szczegółowo i z zaangażowaniem. Na zakończenie pan Adrian Witczak wręczył upominki wszystkim uczestnikom spotkania. Dla uczniów była to nie tylko wyjątkowa okazja do zobaczenia Sejmu od środka, ale także cenna lekcja edukacji obywatelskiej, która umożliwia im głębsze zrozumienie kompetencji polskiego parlamentu i istoty demokracji.
- Następnie udaliśmy się do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, gdzie mieliśmy okazję odkryć 1000 lat historii polskich Żydów – od średniowiecza aż po XX wiek. Uczniowie zdobyli informacje o przedwojennej kulturze żydowskiej oraz trudnych losach polskich Żydów w czasie Zagłady.Nasza obecność w muzeum pozwoliła nam dostrzec znaczenie tolerancji oraz wielokulturowości dla pielęgnowanie pamięci o przeszłości – dodaje Łucja Przerada.
Opiekę nad uczniami sprawowali nauczyciele: Dorota Flasza, Ewelina Grzesiak, Paulina Grzesiak, Magdalena Olczyk i Łucja Przerada.