W piątek, 21 października prezydent Radomska Jarosław Ferenc oraz przedstawiciele spółki SKB Drive Tech S.A. podpisali list intencyjny o współpracy w zakresie działań na rzecz wprowadzania bezemisyjnego transportu publicznego.
Celem współpracy pomiędzy Miastem Radomsko a spółką SKB Drive Tech Spółka Akcyjna jest wdrożenie programu „Zielony Transport Publiczny” – wspierającego rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym, a także rozwój zielonej mobilności.
- Temat zielonego transportu, jest tym tematem „palącym” można powiedzieć. Zdecydowaliśmy się zainwestować swój czas, swoje środki i także niemałe pieniądze oraz energię działu konstrukcyjnego w produkt, który w skrócie nazywa się mostem elektrycznym. Most elektryczny z silnikami w pobliżu kół – zastępuje silnik spalinowy, który jest w tradycyjnym pojeździe dieslowskim. Ten silnik wyjmujemy, wyjmujemy skrzynię biegów – wkładamy w miejsce tylnej osi tenże most elektryczny, wyposażony w silniki elektryczne, sterowanie elektroniczne. Ten produkt pozwala nam zmienić autobus dieslowski w autobus w pełni elektryczny. Podkreślam, że jest to zmiana serca i mózgu tego pojazdu – mówi Marek Wodzisławski z SKB Drive Tech Radomsko.
Strony wzajemnie deklarują, że prowadzony przez SKBDT projekt „e-trofit” jest zgodny z ideą tego programu – oraz szerzej, z ideą modernizacji i rozwoju polskich miast oraz w kilku aspektach jednocześnie:
- ekologicznym – autobus zostaje zmodernizowany do wersji bezemisyjnej – oraz otrzymuje „drugie życie”,
- ekonomicznym – szacowany koszt konwersji to ok. 50% wartości zakupu nowego autobusu,
- czasowym – e-trofit trwa wielokrotnie krócej niż okres oczekiwania na nowy autobus, zapotrzebowanie rynku na nowe autobusy elektryczne (chcąc sprostać przepisom Ustawy) przekracza możliwości producentów nowych autobusów,
- społecznym i gospodarczym – wdrożenie projektu „e-trofit” przyspieszy elektryfikację polskich miast, SKBDT zaś korzysta z polskiego know-how, płaci podatki w Polsce i daje zatrudnienie mieszkańcom polskich miast.
- Muszę powiedzieć, że przyjęliśmy tę propozycję SKB z wielkim zainteresowaniem. Zależy nam na ekologii, chcemy aby nasze otoczenie było bardziej czyste – mówił Jarosław Ferenc.
Na razie to list intencyjny. Przed spółką dalsze kroki.
- Ten list będzie naszym instrumentem do walki na szczeblach centralnych, bo dzisiaj autobusy nowe są dofinansowywane z funduszy NFOŚIGW, a takie autobusy, taki projekt jeszcze nie. Chcielibyśmy bo to się zmieniło, by ten projekt spopularyzować na szczeblu centralnym. Dzięki niemu moglibyśmy szybciej i taniej zelektryfikować centra naszych miast – dodaje Marek Wodzisławski z SKB Drive Tech Radomsko.