Radomsko, Łódzkie 5.2o Piątek, 20 Września 2019

Zdrowy powrót do szkoły!

Miasto
Redakcja Artykuł sponsorowany

Nadszedł czas na powrót do szkoły. Dla jednych jest on łatwiejszy, dla innych trudniejszy, jednak nie ulega kwestii, że to czas powrotu do rzeczywistości po słonecznych wakacyjnych wojażach. Rodzice zawsze starają się jak najlepiej przygotować swoje pociechy do kolejnego roku w szkolnej ławce. Kupują kolorowe zeszyty, wspaniale wyposażone piórniki, plecaki z komiksowymi nadrukami. To bardzo ważne, aby dzieciom szkoła kojarzyła się nie tylko z trudami nauki, ale także z zabawą, przyjaciółmi i ciekawie spędzonym czasem. Z punktu widzenia dietetyków, niezwykle ważne jest jednak, aby dzieci były w szkole wyposażone w zdrowe przekąski, które dadzą im energię na cały dzień. Dowiedz się jak zorganizować żywienie ucznia.

1. NAJWAŻNIEJSZY POSIŁEK DNIA

Oczywiście chodzi o śniadanie! W pośpiechu dnia codziennego często je pomijamy, a razem z nami omijają je nasze dzieci. Nic bardziej błędnego. Nie bez powodu śniadanie jest uważane za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlaczego? Przede wszystkim daje energię na aktywny początek dnia, pozwala się „obudzić”, sprawia że cały organizm zaczyna pracować. Jest również niezwykle ważne dla zachowania szczupłej i zdrowej sylwetki, zarówno dla nas jak i dla naszych pociech. Często zdarza się, że dzieci niechętnie zasiadają do porannego jedzenia. Co począć w takiej sytuacji? Zapytajmy na co nasza pociecha miałaby ochotę. Z całą pewnością coś co wybierze samodzielnie będzie dla niej znacznie atrakcyjniejsze niż na przykład odgórnie narzucona kanapka. Jeśli jest to coś bardziej skomplikowanego, możemy posiłek przygotować wieczorem dnia poprzedniego np. świetnym pomysłem są pełnoziarniste naleśniki z twarożkiem, cynamonem i owocami. Powinnyśmy również starać się zasiadać do śniadania wspólnie – pamiętając o tym, że dobry przykład idzie z góry, a nasze pociechy nas naśladują. Dziecko nie skupi się na jedzeniu, jeśli przy stole siedzi samo, a reszta rodziny gorączkowo przygotowuje się do wyjścia. Co jeśli nie zdążymy zjeść śniadania przed wyjściem? Nic prostszego! Przygotujmy smaczną kanapkę lub koktajl owocowy na bazie maślanki i dajmy dzieciom na wynos - do ręki, aby mogły bez problemu po drodze do szkoły posilić się.

2. DRUGIE ŚNIADANIE W SZKOLE

Ważne jest, aby przygotowywać dzieciom drugie śniadanie. Ta mała przekąska między głównymi posiłkami pozwoli uniknąć głodu i tym samym niezbyt zdrowych zakupów w szkolnym sklepiku lub poza szkołą, które często doprowadzają do przykrych konsekwencji związanych z nadwagą i otyłością. Dodatkowo głód i burczenie w brzuchu sprawiają, że dzieci nie skupiają się na lekcjach. Zdarza się też, że najmłodsi zapominają o przygotowanym posiłku albo nie chcą go jeść, bo jest dla nich nieatrakcyjny. I w tym nasza rola, abyśmy przygotowywali smaczne i zdrowe posiłki, ale takie, aby nasze pociechy nie mogły doczekać się przerwy śniadaniowej. Mogą to być chociażby koktajle owocowe na bazie jogurtu czy maślanki z dodatkiem orzechów, nasion.

3. WODA, WODA, WODA!

Bardzo ważne jest, aby zaopatrzyć dziecko w napój do szkoły. Odpowiednie nawodnienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, pozwoli również uniknąć zbyt szybkiego zmęczenia związanego z odwodnieniem. Dzieci są bardzo aktywne: na przerwach biegają, uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego i dodatkowych zajęciach sportowych, dlatego tak ważne jest, aby miały przy sobie butelkę wody, aby ugasić pragnienie. Dlaczego woda, a nie słodki napój? Po pierwsze woda lepiej gasi pragnienie. Słodkie napoje ze względu na dużą zawartość cukru powodują, że po wypiciu kilku łyków chce nam się pić jeszcze bardziej. Po drugie cukier zwiększa kaloryczność napoju, dodatkowo dostarczając do organizmu dziecka zbędną dawkę energii, co sprawia, że dzieci są pobudzone i często mają problemy z koncentracją. Również soki owocowe nie są dobrym rozwiązaniem (chyba że sami wyciśniemy je w domu ze świeżych owoców). Dlaczego? Bardzo często zawierają dużą ilość dodanego cukru. Nawet jeśli na kartonie czy butelce jest napisane „sok 100% bez dodatku cukru” nie zapominajmy o sprawdzeniu składu. Jeśli sok jest wyprodukowany z zagęszczonego soku czy koncentratu, to znaczy że zawiera dodatkowy cukier. Co zrobić jeśli dziecko nie lubi i nie chce pić wody? Dodajmy do niej świeże owoce, wyciśnijmy do butelki sok z połowy pomarańczy lub cytryny, wzbogaćmy całość kilkoma listkami mięty - od razu smak będzie ciekawszy, a dziecko chętniej wypije taki „napój”.

PRZYJEMNEGO POWROTU DO SZKOŁY DLA WSZYSTKICH MILUSIŃSKICH!

Ewelina Szymczyk

Dietetyk kliniczny

Naturhouse Radomsko

Plac 3 Maja 11

506 224 255

Umów się na wizytę w tym miejscu.

komentarze