[WYWIAD] Płyty meblowej nie zabraknie na naszym rodzimym rynku

[WYWIAD] Płyty meblowej nie zabraknie na naszym rodzimym rynku

19 marca obchodzony jest Dzień Stolarza. Przygotowaliśmy dla Państwa wywiad z przedstawicielami firmy Pfleiderer, która jest wiodącym producentem płyt drewnopochodnych.

Wojciech Bojdo: Tegoroczny dzień stolarza obchodzimy w bardzo trudnej dla Polski sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej. Tuż za granicą trwa tragiczna wojna. W konsekwencji sankcjami zostały objęte państwa, które mają duży wpływ na rynek surowców meblarskich w Polsce. Czy państwa klienci powinni się liczyć z jakimiś ograniczeniami w związku z tą sytuacją? Czy będzie brakować płyty?

Grzegorz Kulesza Dyrektor Zarządzający Firma Pfleiderer: Import płyty wiórowej do Polski z terenów objętych wojną lub krajów objętych sankcjami przez Unię Europejską (Białoruś, Rosja) stanowił w ostatnich latach około 15% zużycia płyty w naszym kraju. To znacząca ilość i może wywołać zaburzenia w zaopatrzeniu u klientów bazujących głównie na tym imporcie. Pfleiderer Polska nie posiada zakładów za wschodnią granicą i nie jest uzależniony od zakupu surowców z tego kierunku. Pracujemy bez zakłóceń i gwarantujemy naszym klientom dostępność naszych produktów.

Wojciech Bojdo: To co najbardziej interesuje naszych czytelników, szczególnie tych którzy zajmują się wytwarzaniem mebli, to seria podwyżek cen płyt. Czym te wzrosty cen są spowodowane?

Grzegorz Kulesza Dyrektor Zarządzający Firma Pfleiderer: Głównymi surowcami do produkcji płyty wiórowej jest drewno i jego odpady (zrębka, zrzyny etc.) oraz żywice będące pochodną gazu ziemnego (metanu). Zarówno drewno jak i gaz drożały na przestrzeni ostatniego roku w niespotykanym do tej pory tempie. Drewno okrągłe na aukcjach podrożało niemalże trzykrotnie, podobnie wygląda sytuacja z gazem ziemnym. Również wysokie ceny certyfikatów CO2 sprawiły iż Energetyka zwiększyła współspalanie drewna, dodatkowo przyczyniając się do zmniejszenia dostępności surowca i wzrostu jego cen.

Wojciech Bojdo: Czy to już koniec podwyżek?

Grzegorz Kulesza Dyrektor Zarządzający Firma Pfleiderer: Musimy te wszystkie koszty ponosić, by zapewnić surowiec do bieżącej produkcji i zaopatrzenia Państwa w wyrób gotowy. Prowadzimy jednocześnie wiele działań optymalizacyjnych w efekcie których skala naszych podwyżek jest niższa, niż wynikałoby to z ruchu cen surowców. Ubolewamy z powodu braku stabilności cen, niemniej ostatnie jak i ewentualne przyszłe ruchy cenowe będą ściśle uzależnione od cen podstawowych surowców o których wspomniałem.

Wojciech Bojdo: Państwa partner handlowy firma Korner promuje na naszym portalu kolekcję Mood Stories. Po liczbie odsłon wiemy, że cieszy się niesłabnącą popularnością, mimo, że funkcjonuje na rynku od jakiegoś czasu. Czy to tylko dobra strategia marketingowa, czy kolekcja jest naprawdę tak dobra?

Rafał Stryjewski Dyrektor Sprzedaży Firma Pfleiderer: Kolekcja jest rezultatem współpracy z Partnerami, Klientami, Autorytetami rynku. Jej powstawaniu towarzyszyło szereg warsztatów, analiz dotyczących nie tylko części wzorniczej ale też sposobu komunikacji. Myślę, że to stoi u podstaw jej sukcesu. Cieszymy się rosnącą popularnością kolekcji i to jest najwyższy laur ale cieszą nas również liczne trofea, którymi nagradzana jest Mood Stories. Od premiery kolekcji otrzymaliśmy nagrody w prestiżowych konkursach jak German Design Award, Iconic Awards, IDA Design Awards czy rodzimy Diament Meblarstwa.

Wojciech Bojdo: Czasami producenci, na fali sukcesu, zapominają, że oprócz ładnie wyglądającego produktu dla klienta liczy się jakość. Jak sytuacja wygląda w państwa przypadku?

Grzegorz Kulesza Dyrektor Zarządzający Firma Pfleiderer: W ostatnim roku zainwestowaliśmy w nowe stacje nasypowe oraz stacje sortownicze w Grajewie. Poprawiliśmy zdecydowanie jakość płyty z tego zakładu, która parametrami (obrabialność, wytrzymałość, zawartość frakcji mineralnych) dorównała płycie z Wieruszowa. Jakość nie podlega dyskusji i nie ma tu kompromisów.

Wojciech Bojdo: Czy planujecie państwo odświeżenie kolekcji? Wprowadzenie nowości?

Rafał Stryjewski Dyrektor Sprzedaży Firma Pfleiderer: W roku 2021 wprowadziliśmy nową kolekcję Mood Stories, która obowiązuje do 2024 roku. Kolekcja jest rezultatem współpracy z praktykami rynku ale również wynikiem systematycznego śledzenia trendów i zmian na rynku tak aby była aktualna przez najbliższe kilka lat. W tym kontekście nie planujemy wprowadzenia nowej kolekcji dla odbiorców detalicznych. Natomiast mamy w planach wprowadzenie na rynek jeszcze w tym roku nowej kolekcji trendowej, wypracowanej z klientem przemysłowym i do przemysłu adresowanej. Nie chcę zdradzać zbyt dużo szczegółów ale jestem przekonany, że ponownie pokażemy ideę i kolekcję, która wyznaczać będzie nową jakość.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE