W czwartek 28 listopada w Pracowni Filmoteki Szkolnej w I Liceum Ogólokształcącym im. F. Fabianiego w Radomsku odbyły się warsztaty dla maturzystów pod hasłem „Film jako tekst kultury na maturze z języka polskiego”. W zajęciach udział wzięli uczniowie klas maturalnych z I i II Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku.
Warsztaty poprowadził dr nauk humanistycznych Maciej Dowgiel – Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej. Organizatorką warsztatów była Aleksandra Kędra – Liderka Filmoteki Szkolnej w woj. łódzkim.
Na zajęciach uczniowie rozmawiali o miejscu filmu w kulturze. Omawiali różne metody analizy filmu i bawili się w tworzenie oryginalnych i nieszablonowych interpretacji. Pod lupę wzięli zarówno dzieła uznane za kanoniczne, ale przyjrzeli się także reprezentantom kultury popularnej. W końcu poszukali w kinie popularnych wątków kulturowych, które można wykorzystać w pracach i wypowiedziach maturalnych.
Podczas zajęć uczestnicy pracowali na filmach dostępnych w Filmotece Szkolnej:
• Lekcja 2 „Moralność kamery” („Z punktu widzenia nocnego portiera”, reż. K. Kieślowski)
• Lekcja 7 „Siła symbolu” („Popiół i diament”, reż. A. Wajda)
• Lekcja 8 „Metafory prawdy” („Siedem kobiet w różnym wieku”, reż. K. Kieślowski, „Szczurołap” A. Czarnecki)
• Lekcja 18 „Mali bohaterowie” („Męska sprawa”, reż. S. Fabicki)
• Lekcja 36 „Polska w nowym obyczaju” („Wesele”, reż. W. Smarzowski)
• Lekcja 41 „Film wobec innych sztuk” („Wesele”, reż. A. Wajda)
oraz odwołali się do filmów: „Czas Apokalipsy”, reż. Francis Ford Coppola, „Mechaniczna pomarańcza”, reż. Stanley Kubrick, „Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Miloš Forman.
Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.