To był dla wyjątkowy dzień dla uczniów Szkolnego Klubu Europejskiego "Młodzież dla Europy" z PSP 7 w Radomsku, z niekończącą się ilością wątków tolerancyjnych, antydyskryminacyjnych, otwartości na drugiego człowieka, poszanowania jego praw.
To był także bardzo pracowity dzień, uczniowie przez ponad trzy godziny tworzyli kartki pocztowe, adresowane do wybranych osób w Polsce, ściśle odwołujące się do dziewięciu fotografii, dokładnie omówionych na wcześniejszych warsztatach z analizy obrazu. - Na kartkach pojawiły się przemyślenia uczniów, odczucia, wiersze, pytania o życie, otaczającą rzeczywistość, o wątki dyskryminacji innych, ale także liczne życzenia. Pojawiło się także tzw. japońskie haiku: to pochodząca z Japonii forma poetycka o ściśle określonych regułach. Przywiązuje dużą wagę do symboli, to bardzo krótki wiersz, który wyraża ulotność życia - opowiada Tomasz Mazur ze Szkolnego Klubu Europejskiego przy PSP nr 7.
Tradycyjne haiku:
- składa się z 17 sylab podzielonych między 3 wersy w układzie sylab 5-7-5
- to przykład wiersza białego (czyli bez rymów)
- zawsze (w naszym przypadku niekoniecznie) zawiera słowo odnoszące się do przyrody lub do jednej z pór roku
- jest pisane w czasie teraźniejszym
- odwołuje się do wszystkich zmysłów.
W tym samym czasie uczniowie pracowali nad stworzeniem barwnych i wymownych plakatów o tematyce przypadającego na dziś Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem. Nad całością czuwali: Iga Borowiecka-Grzywacz i Tomasz Mazur. Plakaty będzie można zobaczyć na szkolnej wystawie już niedługo, zaś kartki pocztowe trafią do adresatów. Warto dodać, że PSP 7 jest jedną z 11 placówek w całej Polsce, w których program jest realizowany.
W poprzednich miesiącach odbyły się warsztaty z analizy obrazu, warsztaty pisarskie, uczniowie dokładnie poznali historię powstawania zdjęć, ich bohaterów. To nie koniec działań uczniów z "7". Kolejne warsztaty jeszcze w kwietniu, następnie w maju, uczniowie będą tworzyć ciąg dalszy do historii bohaterów ze zdjęć, planowana także organizacja debaty oksfordzkiej.
Jaka jest idea programu?
Program “Solidarność. Podaj dalej!” opiera się na prostym pomyśle: 21 marca, podczas Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem dzieci i młodzi ludzie z Polski, Francji, Hiszpanii oraz Chorwacji piszą, wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź.
Każda kartka niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez specjalnie dobrane zdjęcia, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami ze wszystkich krajów programu, a z drugiej dzięki osobistej wiadomości napisanej przez dzieci i młodzież.
Na czym polega udział uczniów?
Praca w programie opiera się na innowacyjnej metodzie pracy z uczniami, łączącej analizę obrazów oraz warsztaty pisarskie. Młodzi ludzie na początku uczą się analizować i interpretować współczesne fotografie, odkrywać różnorodne znaczenia, które niosą ze sobą codzienne sytuacje uwiecznione na zdjęciach. Następnie uczą się wyrażać myśli i formułować tekst, biorąc udział w warsztatach pisarskich.
Solidarność. Podaj dalej! daje młodym ludziom impuls do refleksji na temat różnorodności i różnych form dyskryminacji, uczyć analizowania obrazów, budzi ciekawość i zainteresowanie innymi, rozwija krytyczne myślenie i wyobraźnię. Uczy wypowiadać się otwarcie i dzielić się przemyśleniami, analizować własne uprzedzenia i stawiać im czoło.
Kto jest organizatorem programu?
Program opiera się na prowadzonej od 15 lat francuskiej akcji Jouons la Carte de la Fraternité prowadzonej przez La Ligue d’Enseignement. Od 2016 roku dzięki finansowaniu ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus + zyskał europejski wymiar. La Ligue d’Enseignement jest jego liderem, a partnerami Fundacja Szkoła z Klasą (Polska), Fundación Cives (Hiszpania) i Centar Za Mirovne Studije (Chorwacja).