Pożądane kompetencje w pracy

Pożądane kompetencje w pracy

Rynek pracy z roku na rok wydaje się być coraz bardziej konkurencyjny. Nie tylko młodzi ludzie, dopiero rozpoczynający swoją podróż po świecie zawodowym, ale też doświadczeni pracownicy szukający zmiany w swoim fachu nie zawsze są pewni tego, jakich kompetencji i umiejętności oczekują współcześnie pracodawcy.

Rynek pracy z roku na rok wydaje się być coraz bardziej konkurencyjny. Nie tylko młodzi ludzie, dopiero rozpoczynający swoją podróż po świecie zawodowym, ale też doświadczeni pracownicy szukający zmiany w swoim fachu nie zawsze są pewni tego, jakich kompetencji i umiejętności oczekują współcześnie pracodawcy. Oczywiście, w zależności od tego, jakiej pracy poszukujemy, wymagane od nas kompetencje będą się różnić – warto jednak zainwestować w siebie i zapewnić sobie kilka podstawowych umiejętności, które z pewnością przydadzą się w każdym zawodzie.

Czego szukają pracodawcy?

Możliwe, że słyszałeś kiedyś frazę „kompetencje miękkie” oraz „kompetencje kluczowe”. Te pierwsze wynikają z naszej osobowości, cech charakteru, doświadczeń życiowych – są ściśle sprzężone z tym, kim jesteśmy, na przykład komunikatywność, charyzma, otwartość, umiejętność adaptacji czy współpracy z różnorodnymi typami osób. Kompetencje kluczowe to umiejętności i wiedza, które można zdobyć poprzez pracę nad sobą i samorealizację.

Znajomość języków, kompetencje cyfrowe, zdolność do szybkiego uczenia się, rozwiązywanie problemów. Zarówno odpowiednie kompetencje miękkie, jak i kluczowe są ważne na rynku pracy i posiadanie szerokiej gamy umiejętności z obu zakresów pomoże Ci wybijać się wśród setek innych kandydatów na wymarzone stanowisko.

Kompetencje kluczowe

Zacznijmy od kompetencji kluczowych, które od dekad stanowią podstawę dobrze wyglądającego CV. W dwudziestym pierwszym wieku dobry pracownik nie obejdzie się bez znajomości języków. Minęły już czasy, gdy mówienie po angielsku na poziomie B1 otwierało drzwi do większości wygodnych posad – teraz umiejętność komunikacji po angielsku to podstawa dla większości firm współpracujących z międzynarodowymi klientami. Jeśli nie czujesz się pewnie w swoich umiejętnościach lingwistycznych, rozwiązanie jest proste: kurs językowych.

Dla mieszkańców większych miast najbardziej efektywnym rozwiązaniem będzie szkoła językowa – Łódź, Wrocław, Kraków i, rzecz jasna, Warszawa oferują mnóstwo placówek z szeroką ofertą edukacyjną dla dorosłych chcących doszlifować swoje umiejętności. Jeśli nie masz możliwości uczęszczania do szkoły językowej, to warto zainwestować w internetowy kurs.

Kompetencje miękkie

Nie można jednak zbywać kompetencji miękkich. Chociaż nie są związane ze specjalistyczną wiedzą, to wiele mówią twojemu potencjalnemu pracodawcy. W zdobywaniu ich nie wystarcza sama wiedza teoretyczna z podręczników, poradników i kursów – potrzebne jest też praktyczne doświadczenie. Nauka asertywności, porozumiewania się w grupie czy elastyczności wymaga wyjścia z własnej strefy komfortu i pracy nad sobą, wśród innych ludzi.

Chociaż dla wielu może to być trudne wyzwanie, efekty pomogą Ci nie tylko wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy, ale i ułatwią codzienne funkcjonowanie. Pracodawcy szczególnie cenią sobie teraz elastyczność i otwartość – rynek pracy ciągle się zmienia i ewoluuje, więc aby pchać go na przód potrzebne są umysły potrafiące sprawnie dostosować się do nowej sytuacji. Inicjatywa i odwaga w podejmowaniu decyzji również jest bardzo ważna: pokazując, że nie boisz się przejąć steru i podejmować ryzykownych, ale opłacalnych w szerszej perspektywie decyzji zaimponujesz niejednemu potencjalnemu pracodawcy.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE