Wschodnia obwodnica Bełchatowa nabiera kształtów z każdym tygodniem. Obecnie zaawansowanie robót przekroczyło już 70%. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 484 ma być oddany do użytku jeszcze w tym roku.
Postępy w budowie wiaduktów i nawierzchni
Niemal w całości ukończono budowę wiaduktów na ul. Górnej i ul. Piotrkowskiej. Na 8-kilometrowym odcinku nowej obwodnicy jezdnia jest już gotowa w warstwie wiążącej na długości 5,7 km, a w podbudowie bitumicznej na 6,6 km.
Prace nad rondami i utrudnienia w ruchu
Aktualnie prowadzone są prace przy budowie ronda na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i Radomszczańskiej – 2/3 jego konstrukcji jest już gotowe. Natomiast na skrzyżowaniu z ul. Czyżewskiego prace dopiero się rozpoczęły. W obu lokalizacjach wprowadzono ruch wahadłowy, a utrudnienia potrwają jeszcze kilka miesięcy.
Co pozostało do wykonania?
W najbliższych miesiącach wykonawcy zajmą się m.in. umocnieniem skarp, montażem oznakowania drogowego i barier ochronnych, zabezpieczeniem obiektów inżynierskich, uzupełnieniem ekranów akustycznych oraz budową drogi rowerowej.
Przebieg obwodnicy i jej znaczenie
Wschodnia obwodnica Bełchatowa rozpocznie się na skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej i Radomszczańskiej, następnie poprowadzi do skrzyżowania z ul. Czyżewskiego, a dalej do węzła w Dobrzelowie, gdzie połączy się z obwodnicą północną.
Koszt inwestycji i termin zakończenia
Całkowity koszt inwestycji to ponad 147 mln zł, z czego ponad 60 mln pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przewidywane zakończenie prac planowane jest na jesień 2025 roku.
Odciążenie ruchu w centrum Bełchatowa
Droga wojewódzka nr 484 to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras wojewódzkich w regionie. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, w centrum Bełchatowa średni dobowy ruch pojazdów wynosił ponad 15 tysięcy.
Korzyści dla miasta i inwestorów
Budowa wschodniej obwodnicy pozwoli odciążyć miasto od ruchu tranzytowego i poprawi płynność komunikacyjną. Dodatkowo zwiększy atrakcyjność inwestycyjną wschodnich terenów Bełchatowa, co może przyczynić się do rozwoju gospodarczego. Podobna sytuacja miała miejsce w Strykowie, gdzie po budowie obwodnicy w 2012 roku powstały nowe tereny inwestycyjne.