Niedobór wody - jak sobie z nim radzić?

Niedobór wody - jak sobie z nim radzić?

Woda jest niezbędna do życia. O ile bez jedzenia człowiek może przeżyć nawet kilka tygodni, jako energię wykorzystując zgromadzoną tkankę tłuszczową, o tyle bez prawidłowego nawodnienia wytrzyma jedynie kilka dni. Dzięki wodzie zachodzą wszelkie procesy metaboliczne. Ile należy pić, aby cieszyć się lepszym zdrowiem i w jaki sposób najefektywniej nawadniać organizm?

Woda to podstawa

W zależności od wieku czy płci, w ciele człowieka zawartość wody waha się w granicach 60-80%. Sam ten rząd wielkości pokazuje, że jest jednym z kluczowych składników w organizmie. W środowisku wody zachodzą reakcje biochemiczne, jest też odpowiedzialna za równowagę elektrolitową i kwasowo-zasadową.

To właśnie przy udziale wody dostarczane są składniki odżywcze i tlen do narządów czy komórek. Woda uczestniczy też w pozbywaniu się toksyn z organizmu - wydalane są one wraz z moczem i potem. Gdyby nie woda, nerki nie byłyby w stanie prawidłowo filtrować krwi i usuwać z niej nadmiaru soli, mocznika czy niepotrzebnych produktów przemiany materii, mogących nam zaszkodzić.

Korzystnie wpływa również na układ moczowy, zmniejszając ryzyko infekcji dróg moczowych oraz kamicy nerkowej - niedostateczna ilość wody w organizmie może powodować zbytnie zagęszczenie moczu, sprzyjające krystalizacji obecnych w nim związków. Złej sławy kamienie nerkowe mogą więc mieć swoją przyczynę w codziennym, długotrwałym niedoborze wody.

Jak rozpoznać niedobór wody?

Niedobór wody może być widoczny gołym okiem. Nomen omen, oko może zasygnalizować, że organizmowi brakuje nawodnienia. Jak? Może wskazywać na to suchość gałki ocznej, objawiająca się jej “matowością”, brakiem błysku, a także odczuciem szczypania i kłucia pod powieką lub, jak niektórzy określają, odczuciem piasku pod powiekami.

Syndrom suchego oka powoduje, że oko nie jest dostatecznie nawilżone z powodu braku wystarczającej ilości łez, na które składają się tłuszcze, śluz oraz właśnie woda. W wodzie rozpuszczone są też substancje antybakteryjne, chroniące oko przed zakażeniem. Jeśli wody jest za mało, pojawiają się nieprawidłowości.

Brak wody widać również na skórze. Staje się ona wówczas matowa, cienka, nieprzyjemnie ściągnięta. Mogą zacząć pojawiać się na niej miejsca szczególnie szorstkie, z łuszczącym się naskórkiem. Wystąpić może miejscowe swędzenie, pieczenie, skóra przestaje być elastyczna, a staje się podrażniona, zaczerwieniona.

Innym widocznym objawem odwodnienia jest ciemny kolor moczu. Prawidłowy mocz, o ile na jego kolor nie wpłyną np. zażywane przez nas leki, jest delikatnie żółty. Im bardziej ciemny czy wręcz pomarańczowy mocz, tym większe prawdopodobieństwo, że pijemy za mało.

Zasady prawidłowego nawodnienia

O prawidłowe nawodnienie należy dbać każdego dnia. Już kilkuprocentowy niedobór wody może wywoływać wspomniane wyżej widoczne objawy, a także szereg innych, takich jak senność lub przeciwnie, rozdrażnienie, spadek ciśnienia, krwi, silne bóle głowy. Kilkanaście procent niedoboru wody może prowadzić nawet do śmierci! Aby dostarczyć odpowiedni poziom wody należy:

• spożywać co najmniej dwa litry wody na dzień. Przyjmuje się, że średnio na każdy kilogram masy ciała najlepiej jest przyjmować około 30 ml wody. Nie jest możliwe napicie się na zapas. Wodę należy pić w regularnych odstępach czasu, np. szklankę, dwie, co godzinę.

• o ile to możliwe, wybierać wodę mineralną niegazowaną. Woda źródlana zawiera mniej składników mineralnych, potrzebnych do dobrej gospodarki metabolicznej. Nadmierne spożycie wody źródlanej, a tym bardziej gazowanej, może być wręcz szkodliwe. Wodę mineralną można uatrakcyjnić smakowo przez dodanie do niej cytryny czy mięty.

• jeść owoce i warzywa, które bogate są w wodę. Oprócz przyjmowanej wody pitnej bowiem, dostarczamy ją do organizmu również w pożywieniu. W spożywaniu warzyw i owoców, które nie tylko mają wysoką zawartość H2O ale też są bogate w wiele witamin, niejednokrotnie pomaga catering dietetyczny, który bywa zbawienny jeśli chodzi przemycanie do diety cennych wartości odżywczych, które trudno jest skompletować samodzielnie.

• pić soki wyciskane oraz zupy-kremy. Podobnie jak owoce i warzywa w czystej postaci, również soki czy zupy są doskonałym źródłem cennych składników odżywczych.

Niedobór wody to ryzyko poważnych zaburzeń. Nie tylko może doprowadzić do złego samopoczucia czy pogorszyć nasz ogólny wygląd, ale też wpłynąć na stabilność całego organizmu, a w skrajnych sytuacjach, doprowadzić do śmierci. Rekomenduje się zatem codzienne monitorowanie ilości wypitej wody. Wspomoże nas też odpowiednia dieta, bogata w warzywa i owoce. Jeśli komponowanie jadłospisu nie jest nasza mocną stroną, skorzystajmy z cateringu, np. Wygodna Dieta.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

KOMENTARZE

PRZECZYTAJ JESZCZE