MPK w Radomsku przeprowadziło 1 maja zapowiadaną od pewnego czasu remarszrutyzację linii autobusowych. Zmieniły się nie tylko godziny odjazdów, ale także trasy autobusów, sprawdź szczegóły!
MPK w Radomsku przeprowadziło 1 maja zapowiadaną od pewnego czasu remarszrutyzację linii autobusowych. Ma to na celu nie tylko zwiększenie rentowności i konkurencyjności MPK, ale ma przede wszystkim zachęcić pasażerów do korzystania z miejskich autobusów, których kursowanie dostosowano do potrzeb mieszkańców. Szczegóły remarszrutyzacji poniżej.
Zmiany, które weszły od 1 maja dotyczą nie tylko korekty w godzinach odjazdów, ale także zmiany tras i numeracji linii. Siatka radomszczańskiego MPK bazuje teraz na 3 węzłach: Jagiellońska pętla, Dworzec PKP-PKS i plac 3 Maja, który stał się głównym punktem przesiadkowym w mieście, przez który kursują wszystkie 14 linii. Żaden z autobusów nie kursuje zaś przez wiadukt.
Pętla przy Jagiellońskiej i nowoutworzona przy dworcu są głównymi pętlami, gdzie swe kursy zaczyna większość linii. Założeniem nowej siatki połączeń jest to by trasy przebiegały średnicowo od jednej z dwóch wspomnianych pętli przez plac 3 Maja, tak, by najbardziej zaludnione dzielnice jak Os. Tysiąclecia, czy Kowalowiec miały wysoką częstotliwość kursowania. W przypadku ciągu Jagiellońska - A. Krajowej - L. Czarnego - Piastowska jest to 5 minut do godzin popołudniowych, a w przypadku ciągu Kościowa - 11 Listopada - 7,5 minuty. Z założenia zmian w MPK do dzielnic takich jak: Wymysłówek, Stobiecko Miejskie, Folwarki, Bogwidzowy, Kierków poprowadzona została jedna linia, która prowadzi do centrum. Ogólnie rzecz biorąc od 1 maja mamy w Radomsku 14 linii, z czego zlikwidowano 23 i 25 (linie te zostały wcielone przez 3 i 2), natomiast stworzono zupełnie nowe: 6 i 11. Trasy zmieniły: 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 i 13.
Linią magistralną pozostała popularna "zerówka", która swej trasy nie zmieniła, nadal kursuje okrężnie od Jagiellońskiej przez Centrum i Kowalowiec do Jagiellońskiej + kursy wariantowe do Strzałkowa i Grzebienia. Drugą linią magistralną została "trójka" łącząca już nie Kietlin, a Jagiellońską ze Stobieckiem Miejskim + kursy wariantowe do Kruplina (za zlikwidowaną linię 23) i Strefy Inwestycyjnej.
Trasy prócz "0" nie zmieniły także popularna "jedynka", która nadal pojedzie do Kamieńska oraz zapewni komunikację poprzez kursy wariantowe Chrzanowicom i innym miejscowościom z gminy Kamieńsk. Po swojej stałej trasie pojedzie też 12.
W zamian za zlikwidowaną 25 do Lgoty pojedzie "2", która do Lgoty i Stobiecka Szlacheckiego będzie dojeżdżać wybranymi kursami, pozostałe zaś będą kończyć się przy FON-ie. Mała korekta dotyczy też "czwórki". Ta linia podobnie jak 2 i 3 nie będzie już kursować przed Wiadukt - do Wymysłówka z Os. Tysiąclecia pojedzie przez plac 3 Maja, część kursów kończyć zaś będzie w rejonie Os. Mickiewicza.
Mała zmiana dotyczy też "piątki", która zamiast kończyć trasę na Młodzowskiej, kończyć ją będzie przy Dworcu PKP-PKS. Przy tej samej pętli zaczynać bieg będzie nowa linia nr 6, która połączy centrum z pozbawionym "trójki" Kierkowem i Kietlinem. Z Dworca PKP-PKS będzie jeździć także "siódemka", bez zmian do Szczepocic, ale nie pojedzie już na Kowalowiec i do Mostostalu.
Co do linii nr 8, to dokonana została mała korekta, otóż, nie będzie ona już obsługiwać ul. Targowej. Pojedzie jak inne linie Leszka Czarnego i Piastowską do placu 3 Maja. Targowa skomunikowana zostanie teraz przez linię nr 10, która przy dawnej Telekomunikacji skręcać będzie w lewo na Tysiąclecia, dalej Targową, Krakowską do placu 3 Maja i Dworca PKP-PKS + kursy wariantowe do Sucharskiego.
"Dziesiątka" jak dotąd trasę zaczynać będzie na Suchej Wsi, a pojedyncze kursy skierowane zostaną na Św. Jadwigi Królowej. Mała zmiana dotknęła też "dziewiątkę". Dalej jeździ ona z Folwarek, ale z Piastowskiej skręca w Tysiąclecia jadąc do Ronda Ofiar Zbrodni Katyńskiej do placu 3 Maja, dalej do Dworca PKP-PKS i zajezdni na Narutowicza + wybrane kursy jak dotychczas do Parkowej.
Najmniej jak dotąd uczęszczana trasa linii nr 13 została także zmieniona. "Trzynastka" nie jeździ już do zajezdni przez Wyszyńskiego, teraz jest ona wzmocnieniem linii nr 1 i 12 na odcinku Jagiellońska - zajezdnia Narutowicza. Zupełnie nową linią jest "jedenastka" jadąca od Gomunic, przez plac 3 Maja, Kowalowiec do Dworca PKP-PKS, niestety jest to linia jednokierunkowa wykonująca tylko jeden kurs w dni robocze.
Wydawać by się mogło, że schemat tras jest czytelny i rozsądnie ułożony. Jak się okazuje o ile w dni robocze całość wydaje się być w miarę jasna o tyle w weekendy trzeba bacznie przyjrzeć się rozkładowi na przystanku, gdyż linie wykonują wtedy wiele kursów wariantowych, np. do Suchej Wsi skierowana jest wtedy "trójka", "ósemka"...
Dla lepszego przyswojenia nowej siatki połączeń przygotowaliśmy nowy schemat radomszczańskiej komunikacji, nie uwzględniając na nim pojedynczych kursów wariantowych, a zamieszczając ogólnie przyjęte przebiegi tras. Miejmy nadzieję, że nie wprowadzi to zbytniego zamętu, a zamiast narzekania będziemy mogli cieszyć się często kursującymi autobusami i dobrze skomunikowanymi miejscami ważnymi w mieście (jak Szpital czy Centrum).