W środę, 23 października, w II Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Radomsku odbyła się Certyfikowana Konferencja Metodyczna zatytułowana „Nauczycielu, nie jesteś sam!”. Wsparcie instytucjonalne i pozainstytucjonalne dla polskiej szkoły”. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, dyrektorów szkół oraz ekspertów z różnych obszarów edukacji, którzy dyskutowali na temat współczesnych wyzwań oraz dostępnych form wsparcia dla oświaty.
Nowa rola nauczyciela
Jak zaznaczyła Anna Krzyszkowska-Cudak, dyrektor II LO, konferencja była okazją do rozmowy na temat wsparcia, zarówno instytucjonalnego, jak i pozainstytucjonalnego, dla szkół, nauczycieli oraz dyrektorów. Podkreśliła również, że współczesna edukacja wymaga nowego podejścia do roli nauczyciela.
- Podczas tego spotkania chcemy się skupić na temacie wsparcia z jednej strony instytucjonalnego, z drugiej poza instytucjonalnego dla szkół, dla nauczycieli, ale również dla dyrektorów. Dzisiaj nauczyciel to nie tylko ten, który przekazuje wiedzę, ale w moim przekonaniu, a potwierdza to szereg badań, to osoba, która będzie w pewnym sensie motywatorem dla młodego człowieka. Która będzie stanowiła inspirację dla własnego rozwoju, po to, żeby przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii wprowadzić młodego człowieka w dorosły świat tak, by on nie bał się tego, co go czeka, i by mógł realizować siebie na różnych płaszczyznach - powiedziała Krzyszkowska-Cudak.
Przepracowanie i zdrowie psychiczne uczniów
Podczas konferencji omówiono także kwestie związane z obciążeniem pracą oraz zdrowiem psychicznym uczniów. Adam Gogacz, dyrektor wykonawczy Konsorcjum Cogito-Centrum Edukacji, zwrócił uwagę na problem przeładowanych programów nauczania oraz konieczność reformy podstaw programowych.
- Przede wszystkim wszyscy są przepracowani, dotyczy to nauczycieli, kadry kierowniczej, ale też uczniów. Wszyscy wiemy o tym, że programy są przeładowane. Czekamy cały czas na reformę podstaw programowych. Nauczyciel powinien dzisiaj być bardziej takim organizatorem, liderem, mentorem i wtedy ten proces edukacyjny przejdzie nieco sprawniej. Oprócz tego, bardzo istotnym problemem jest zdrowie psychiczne młodzieży w polskich szkołach. Pokażemy szereg projektów, które mogą szkołę wspomóc w tym zakresie - podkreślił Gogacz.
Wsparcie dla szkół i budowanie współpracy
Konferencja była skierowana do szerokiego grona osób związanych z edukacją — dyrektorów, nauczycieli wszystkich szczebli, edukatorów, trenerów i pedagogów szkolnych. Jej głównym celem było nie tylko zaakcentowanie roli nauczyciela jako lidera i mentora, ale także przedstawienie różnorodnych form wsparcia, jakie mogą zaoferować szkołom instytucje i organizacje pozarządowe.
Ważnym elementem spotkania była również zachęta do tworzenia sieci współpracy pomiędzy nauczycielami, aby mogli wzajemnie się wspierać i wymieniać doświadczeniami. Takie inicjatywy mają pomóc w budowaniu środowiska edukacyjnego, które skuteczniej odpowiada na współczesne wyzwania i potrzeby zarówno uczniów, jak i pracowników oświaty.