W ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej #ZnamTeNumery, zainicjowanej przez Komendę Główną Policji, Telewizję Puls, ekipę serialu „Lombard. Życie pod zastaw” oraz Fundację Telewizji Puls „Pod Dębem”, rozpoczęto nową odsłonę kampanii, tym razem skierowaną do seniorów i ich bliskich.
Opiera się ona na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, gdzie inicjatorzy kampanii tym razem stawiają się w roli zarówno internetowego oszusta, jak i edukatora.
W ten niestandardowy sposób uświadamiają, jak zaawansowane są możliwości sztucznej inteligencji i ostrzegają przed związanymi z nią potencjalnymi zagrożeniami.
Emerytura na maxa – element kampanii społecznej #ZnamTeNumery – została podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich polegał na emisji wideo ze scamem (tj. rodzaj oszustwa internetowego) i trwał od 14 do 20 listopada br.
W praktyce po wejściu na stronę www.emeryturanamaxa.pl użytkownicy byli automatycznie przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl, gdzie zamiast kradzieży tożsamości czy pieniędzy, otrzymywali informację, która pomagała im uniknąć podobnych pułapek w przyszłości.
20 listopada rozpoczął się drugi etap kampanii, który polega na emisji spotu i materiałów graficznych z wyjaśnieniem, jak działają oszuści wykorzystujący sztuczną inteligencję (AI).
Jest to etap, w którym Policja jest bezpośrednio zaangażowana poprzez swoje działania informacyjno-edukacyjne skierowane do seniorów. Kampania społeczna #ZnamTeNumery została zainaugurowana w październiku 2023 roku i od początku skupiała się na kwestii bezpieczeństwa osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem oszustw na ich szkodę.
Zagadnienia te poruszane są m.in. w popularnym serialu „Lombard. Życie pod zastaw”. Nadmienić należy, że najnowsza odsłona kampanii #ZnamTeNumery – Emerytura na maxa zyskuje na popularności, o czym świadczyć może rozrastające się grono jej partnerów.
Są to: magazyny „Przyjaciółka” i „100 rad” (wydawnictwo Bauer) oraz „Głos Seniora”, w których cyklicznie będą się ukazywać materiały redakcyjne dotyczące metodyki działania oszustów.
Wśród partnerów znalazło się także Poczta Polska, Radio Pogoda (Grupa Agora), które to organizuje cykliczne spotkania z ekspertami.
Kampania jest emitowana na ekranach partnerów – w sieci kin Helios, nośnikach Digital OOH przy dworcach kolejowych i w głównych ciągach komunikacyjnych (wsparcie PKP S.A. i Jet line), oraz na antenach TV Puls i Puls 2. Wspólne działania z partnerami potrwają do końca roku i będą wspierane także przez Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów oraz Federację Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku.
Kampania jest również emitowana w placówkach ZUS, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach Polski.
(Biuro Prewencji KGP)