Gierkówka przechodzi do historii

Gierkówka przechodzi do historii Fot. GDDKiA

W najbliższy piątek, 13 sierpnia, kierowcom zostanie przekazany ostatni już odcinek betonowej jezdni wschodniej na budowanej autostradzie A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Tym samym skończy się uciążliwa jazda po starej mocno zniszczonej nawierzchni DK1, a dawna „gierkówka” przejdzie definitywnie do historii.

Udostępnione zostanie 6,7 km betonowej jezdni między miejscowościami Wygoda i Parzniewice, co będzie oznaczało, że cały 25-kilometrowy odcinek między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem będzie można pokonać po nowej nawierzchni. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, udało się to zrobić przed końcem wakacji.

Od najbliższego piątku, kierowcy podróżujący autostradą A1 na całym (będącym w budowie) 81-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy będą mieli do dyspozycji nową betonową nawierzchnię. Obecnie na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem obowiązującym układem ruchu jest 1+1, ale jeszcze w wakacje planowane jest wprowadzenie układu 2+2 - po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Tak jak od końca ub. roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1.

Przed końcem roku GDDKiA odda do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych budowanej A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, łącznie z drugim wiaduktem nad linią kolejową (WA-352). Na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego prace są najbardziej zaawansowane, a nawierzchnia betonowa leży już na obu jezdniach. Na pozostałych trzech odcinkach trwają prace przy układaniu nawierzchni na drugiej jezdni przyszłej A1.

Po udostępnieniu obu jezdni kierowcy będą mieć do dyspozycji po trzy pasy ruchu. Jedynie na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, na który umowę podpisaliśmy w kwietniu 2019 r., ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach w układzie pasów 2+2. Z pełnego przekroju autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim, czyli trzech pasów na dwóch jezdniach, skorzystamy przed końcem 2022 r.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kalendarium budowy A1 Tuszyn - Częstochowa
węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe

System realizacji: Projektuj i buduj
Długość odcinka: 15,86 km
30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
7 czerwca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
30 lipca 2018 r. - podpisanie umowy
9 sierpnia 2018 r. - rozpoczęcie robót
Zaawansowanie rzeczowe: 84,9 proc.

węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Kamieńsk

System realizacji: Projektuj i buduj
Długość odcinka: 24,2 km
18 grudnia 2018 r. - ogłoszenie przetargu
11 marca 2019 r. - wyłonienie wykonawcy
18 kwietnia 2019 r. - podpisanie umowy
26 kwietnia 2019 r. - rozpoczęcie robót
Zaawansowanie rzeczowe: 58,3 proc.

węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko

System realizacji: Projektuj i buduj
Długość odcinka: 16,72 km
30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
25 lipca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
14 września 2018 r. - podpisanie umowy
27 września 2018 r. - rozpoczęcie robót
Zaawansowanie rzeczowe: 80,3 proc.

węzeł Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego

System realizacji: Projektuj i buduj
Długość odcinka: 7,03 km
30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
12 lipca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
30 sierpnia 2018 r. - podpisanie umowy
13 września 2018 r. - rozpoczęcie robót
Zaawansowanie rzeczowe: 88 proc.

granica woj. łódzkiego i śląskiego – węzeł Częstochowa Północ

System realizacji: Projektuj i buduj
Długość odcinka: 16,91 km
30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu
16 maja 2018 r. - wyłonienie wykonawcy
23 lipca 2018 r. - podpisanie umowy
3 grudnia 2018 r. - rozpoczęcie robót
Zaawansowanie rzeczowe: 79,6 proc.

Więcej o:
GDDKiA gierkówka Gierkówka przechodzi do historii koniec gierkówki A1 GDDKiA
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE