Dlaczego i kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Dlaczego i kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

System rozrządu to jeden z głównych układów pracujących w samochodzie, który jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie całej jednostki napędowej. Z uwagi na to, że to dość skomplikowany mechanizm oraz najbardziej eksploatowany w całej konstrukcji pojazdu, dlatego też wymaga on systematycznego serwisowania, a także wymiany części o jak najwyższej jakości. Kiedy najlepiej wymienić rozrząd w samochodzie?

Pasek jednak lepszy niż łańcuch

Obecnie coraz częściej producenci samochodów wracając do stosowania uzbrojonych pasków zastępując nimi często problematyczne już łańcuchy rozrządu. Do takich rozwiązań wraca na przykład koncern Volkswagen. Dzięki zastosowaniu kevlaru, współczesne paski rozrządu są w stanie wytrzymać nawet ponad 200 tys. km.

- Aby ograniczyć ryzyko zniszczenia czy zerwania paska rozrządu, trzeba pamiętać o jego systematycznej wymianie. Zalecam wymianę paska rozrządu po przejechaniu więcej niż 100 tys. km – przekonuje ekspert od pasków rozrządu w iParts.pl.

Oczywiście, w różnych modelach samochodów limity trwałości paska rozrządu mogą być odmienne, dlatego też warto posiłkować się informacjami udzielanymi na ten temat przez producenta konkretnego modelu samochodu. Taka informacja zazwyczaj znajduje się w instrukcji obsługi auta.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Bez wątpienia wymiana paska rozrządu jest konieczna wówczas, gdy samochód jest eksploatowany w trudnych warunkach, a więc na przykład w przypadku długotrwałej i systematycznej agresywnej jazdy  lub tez podczas wzmożonej jazdy w ruchu miejskim. Nawet, jeżeli pasek rozrządu wytrzyma takie katusze, to takiego szczęścia może nie mieć na przykład pompa wody, która ulegnie zatarciu w wyniku zbyt wyrobionych rolek prowadzących.

Wymieniając pasek rozrządu warto pamiętać również o wymianie innych ważnych elementów, które bezpośrednio z nim współpracują. To również od nich w dużej mierze zależy trwałość oraz wytrzymałość całego rozrządu. Należy więc wymienić również rolki napinające pasek oraz pompę cieczy chłodzącej.

Kiedy jeszcze konieczna jest wymiana paska rozrządu?

  • gdy kupiliśmy używany samochód, a jego historia serwisowa nie jest w żaden sposób potwierdzona,
  • w momencie, gdy pasek jest popękany czy też posiada znamiona uszkodzenia mechanicznego,
  • gdy pasek został zabrudzony olejem lub inną substancją, która może uniemożliwić mu prawidłową prace,
  • po pięciu latach od ostatniej wymiany, bez względu na to, jaki jest przebieg pojazdu.
Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE