Dieta a leczenie i zapobieganie depresji - zasady odżywiania w profilaktyce antydepresyjnej

Dieta a leczenie i zapobieganie depresji - zasady odżywiania w profilaktyce antydepresyjnej

W wielu chorobach modyfikacja stylu życia, w tym zmiana diety, stanowi nieodłączny element leczenia. Dzieje się tak, ponieważ składniki odżywcze zawarte w pożywieniu bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie i kondycję wszystkich układów ludzkiego organizmu. Depresja jest jednym z najczęściej występujących schorzeń współczesnej populacji ludzi dorosłych, a poprzez prawidłową dietę możemy w dużym stopniu zapobiegać występowaniu jej objawów lub zmniejszać ich intensywność przy toczącej się już chorobie.

Wpływ diety na zapobieganie depresji

Aby zmniejszyć ryzyko rozwoju depresji warto zwrócić uwagę na swoją dietę - podaż wszystkich składników odżywczych wpływa pozytywnie na krążenie krwi, przez co wzrasta przekaźnictwo nerwowe, odżywienie tkanek układu nerwowego i produkcja enzymów oraz neuroprzekaźników. Dobrze odżywiony organizm sprawia, że produkcja hormonów (w tym hormonów szczęścia) jest płynna i sprawna. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko rozwoju depresji oraz innych zaburzeń natury psychicznej. Depresja: jakie są przyczyny i objawy oraz jak leczyć? Jakie są rodzaje depresji? Wszystkie te informacje należy znać, aby skutecznie chronić siebie i bliskich przed rozwojem choroby oraz aby zrozumieć osoby w swoim otoczeniu, które zostały już dotknięte schorzeniem.

Zasady odżywiania w profilaktyce antydepresyjnej

Żywieniowa profilaktyka antydepresyjna obejmuje między innymi odpowiednią podaż niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3 i omega-6), witamin, minerałów, aminokwasów oraz koenzymu Q10. Wśród witamin należy wyróżnić te z grupy B, ponieważ warunkują one funkcjonowanie układu nerwowego i mikroflory jelitowej (jej stan również przekłada się na obniżenie ryzyka depresji). Z kolei wśród minerałów wysokie znaczenie w profilaktyce antydepresyjnej ma cynk. Warto spożywać jaja, banany i owoce morza będące źródłem tryptofanu - aminokwasu będącego prekursorem serotoniny.

Wpływ diety na leczenie depresji

Najważniejszymi zasadami żywieniowymi przy depresji są:

• spożywanie każdego dnia 6 porcji warzyw i owoców
• regularne spożycie roślin strączkowych i produktów pełnoziarnistych
• spożywanie każdego tygodnia 2-3 porcji ryb oraz innych źródeł kwasów omega-3 i omega-6;
• picie przynajmniej 1,5 l wody mineralnej dziennie

Warzywa i owoce można przemycić pod postacią smoothies, koktajlów warzywno-owocowych czy kremowych zup. Kwasy tłuszczowe omega wpływają zaś na lepsze funkcjonowanie układu nerwowego, ponieważ zmniejszają produkcję cytokin zapalnych, budują tkankę mózgową oraz wspierają płynność błon komórkowych neuronów. Kwasy te poprawiają przepływ krwi w mózgu, dzięki czemu narząd jest lepiej odżywiony. To zaś przekłada się bezpośrednio na lepsze samopoczucie i zmniejszenie objawów depresji.

Woda natomiast jest głównym składnikiem całego organizmu ludzkiego i jest środowiskiem przeprowadzania licznych reakcji chemicznych, także tych dotyczących układu nerwowego. Na stronie wapteka.pl można znaleźć również inne porady na temat łagodzenia objawów obniżenia nastroju, ponieważ dieta nie jest jedynym rozwiązaniem. Powinna być elementem kompleksowej terapii.

Czego powinniśmy unikać?

Ważne jest nie tylko to, co powinniśmy spożywać, ale również znajomość produktów zakazanych. Przy depresji warto wyeliminować ze swojej diety niezdrowe, szkodliwe produkty, które nasilają objawy choroby. Przede wszystkim należy unikać alkoholu, ponieważ działa on neurotoksycznie na mózg, utrwala objawy depresji, zmniejsza efektywność przyjmowanych leków oraz obniża rezultaty psychoterapii. Ponadto warto unikać produktów wysoko przetworzonych, takich jak słodycze, fast-foody i słodkie napoje gazowane.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

KOMENTARZE

PRZECZYTAJ JESZCZE