W 2021 roku, do użytku zostanie oddany brakujący fragment autostrady A1, biegnący w istniejącym śladzie DK1 w pobliżu Radomska. Oczywiście jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.
28 czerwca 2017 r. ostatni brakujący fragment autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową został skierowany do przetargu. GDDKiA przekazała Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym budowy ostatnich odcinków na terenie województw łódzkiego i śląskiego. Odcinki będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, a ich budowa zakończy się do 2021 r.
Inwestycja, o łącznej długości ponad 80 km, podzielona została na 5 odcinków realizacyjnych:
A - odc. Tuszyn (bez węzła) - węzeł Piotrków Południe (z węzłem), długość 15,9 km;
B - odc. w. Piotrków Południe (bez węzła) - w. Kamieńsk (z węzłem), długość 24,2 km;
C - odc. w. Kamieńsk (bez węzła) - w. Radomsko (z węzłem), długość 16,7 km;
D - odc. w. Radomsko - granica woj. łódzkiego/śląskiego, długość 7 km;
E - odc. gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa (bez węzła), długość 16,9 km.
Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim) będzie liczyła 167,3 km.
Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, tak jak obecnie.
Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/DW484 i w Radomsku A1/DK42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m.
Dokończenie budowy autostrady A1 jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć objętych Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Do 2021 r. autostrada ta będzie przejezdna na całej zakładanej długości - od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do trójmiejskich portów na Bałtyku, nie tylko dla mieszkańców Polski, ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji czy Węgier, co znacznie podniesie konkurencyjność polskich portów i wpłynie na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.
Info: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa