Od 18 lipca przeprowadzenie zbiórki publicznej przez organizacje pozarządowe będzie prostsze oraz bardziej przejrzyste. Z tej informacji z pewnością ucieszą się lokalne organizacje.
Od 18 lipca przeprowadzenie zbiórki publicznej przez organizacje pozarządowe będzie prostsze oraz bardziej przejrzyste. Z tej informacji z pewnością ucieszą się lokalne organizacje.
Zmiany wiążę się z wejściem w życie nowej ustawy o zbiórkach publicznych, opracowanej przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz organizacje pozarządowe. Dzięki nowym przepisom wszyscy obywatele będą mogli śledzić prowadzone zbiórki, a organizacje będą mogły w prosty sposób je prowadzić.
Od 18 lipca nie będą już wymagane urzędowe zgody na przeprowadzenie zbiórki publicznej, a zgłoszenia zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie, przy czym preferowana jest druga forma. Aby móc elektronicznie zgłosić przeprowadzenie zbiórki, wymagany jest podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu ePUAP.gov.pl. Zgłoszenia zbiórki publicznej będzie można dokonać na ogólnopolskim portalu www.zbiorki.gov.pl, na którym będą publikowane także sprawozdania.
Zbiórki elektroniczne będzie można natomiast przeprowadzać bez dodatkowych formalności.
Ponadto od 18 lipca 2014 r. zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.