Zabezpieczenie silnikowe- co to jest i jak działa?

Zabezpieczenie silnikowe- co to jest i jak działa? Fot. freepik.com

Zabezpieczenie silnikowe jest kluczowym elementem w systemach zasilania i sterowania silników elektrycznych. Jego głównym zadaniem jest ochrona silnika przed uszkodzeniami wynikającymi z przeciążeń, zwarć, awarii faz oraz innych niepożądanych warunków pracy. W tym artykule omówimy, czym jest zabezpieczenie silnikowe, jak działa oraz jakie rodzaje zabezpieczeń są najczęściej stosowane.

Czym jest zabezpieczenie silnikowe?

Definicja

Zabezpieczenie silnikowe to urządzenie lub zestaw urządzeń, które monitorują i chronią silnik elektryczny przed uszkodzeniami spowodowanymi niekorzystnymi warunkami pracy, takimi jak przeciążenie, zwarcie, brak fazy czy przegrzanie. Dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu, żywotność silnika jest wydłużona, a ryzyko awarii i przestojów jest zminimalizowane.

Cele zabezpieczenia silnikowego

  • Ochrona przed przeciążeniem: Zabezpieczenie przed przeciążeniem chroni silnik przed przegrzaniem spowodowanym długotrwałym obciążeniem przekraczającym jego nominalną wartość.
  • Ochrona przed zwarciem: Zabezpieczenie przed zwarciem chroni silnik i instalację przed uszkodzeniami spowodowanymi przepływem nadmiernego prądu w wyniku zwarcia.
  • Ochrona przed brakiem fazy: Zabezpieczenie przed brakiem fazy chroni silnik przed pracą na dwóch fazach, co mogłoby prowadzić do jego uszkodzenia.
  • Ochrona termiczna: Zabezpieczenie termiczne monitoruje temperaturę silnika i wyłącza go, jeśli osiągnie ona niebezpieczny poziom.

Jak działa zabezpieczenie silnikowe?

Przekaźniki termiczne

Zasada działania

Przekaźniki termiczne działają na zasadzie bimetalicznej. Składają się z dwóch różnych metali o różnej rozszerzalności cieplnej, które są połączone ze sobą. Gdy przepływa przez nie prąd, nagrzewają się, a bimetal wygina się w wyniku różnej rozszerzalności metali. Jeśli prąd przekracza dopuszczalną wartość przez określony czas, bimetal wygina się na tyle, że rozłącza styki przekaźnika, odłączając zasilanie silnika.

Zastosowanie

Przekaźniki termiczne są powszechnie stosowane w układach sterowania silników, szczególnie w instalacjach o niskim napięciu. Są proste w konstrukcji i niezawodne, co sprawia, że są popularnym wyborem do ochrony przed przeciążeniami.

Wyłączniki silnikowe

Zasada działania

Wyłączniki silnikowe, znane również jako wyłączniki silnikowe termomagnetyczne, łączą funkcje przekaźnika termicznego i wyłącznika nadprądowego. W przypadku przeciążenia działają podobnie jak przekaźniki termiczne, natomiast w przypadku zwarcia stosują mechanizm magnetyczny do szybkiego odłączenia obwodu. Wyłączniki te mogą być ustawiane na różne wartości prądu, co pozwala na precyzyjne dopasowanie do specyficznych wymagań silnika.

Zastosowanie

Wyłączniki silnikowe są stosowane zarówno w instalacjach niskiego, jak i średniego napięcia. Zapewniają kompleksową ochronę przed przeciążeniami, zwarciami i innymi nieprawidłowościami w pracy silnika.

Elektroniczne przekaźniki przeciążeniowe

Zasada działania

Elektroniczne przekaźniki przeciążeniowe wykorzystują zaawansowane układy elektroniczne do monitorowania prądu silnika. W porównaniu do tradycyjnych przekaźników termicznych, mogą oferować bardziej precyzyjne i szybsze reagowanie na nieprawidłowości. Elektroniczne przekaźniki przeciążeniowe mogą również monitorować inne parametry, takie jak temperatura silnika, asymetria faz czy napięcie.

Zastosowanie

Elektroniczne przekaźniki przeciążeniowe są stosowane w bardziej zaawansowanych instalacjach, gdzie wymagane jest dokładne monitorowanie i ochrona silnika. Znajdują zastosowanie w przemyśle, w aplikacjach o wysokich wymaganiach dotyczących niezawodności i precyzji.

Czujniki temperatury

Zasada działania

Czujniki temperatury, takie jak termistory PTC (Positive Temperature Coefficient) lub RTD (Resistance Temperature Detector), są umieszczane bezpośrednio w uzwojeniach silnika. Monitorują temperaturę silnika i wysyłają sygnał do wyłącznika lub przekaźnika, gdy temperatura przekroczy dopuszczalny limit. Dzięki temu silnik może być wyłączony, zanim dojdzie do uszkodzenia.

Zastosowanie

Czujniki temperatury są stosowane w aplikacjach wymagających dokładnego monitorowania temperatury silnika. Są szczególnie przydatne w silnikach o wysokiej mocy i w sytuacjach, gdzie przegrzanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń.

Korzyści z zastosowania zabezpieczeń silnikowych

Ochrona silnika i instalacji

Zabezpieczenia silnikowe chronią silnik przed uszkodzeniami wynikającymi z przeciążeń, zwarć i innych nieprawidłowych warunków pracy. Dzięki temu można uniknąć kosztownych napraw i przestojów w produkcji.

Zwiększenie żywotności silnika

Dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu, silniki pracują w optymalnych warunkach, co przekłada się na wydłużenie ich żywotności. Regularne monitorowanie i ochrona przed przeciążeniami oraz przegrzaniem pomagają utrzymać silnik w dobrym stanie przez dłuższy czas.

Zwiększenie bezpieczeństwa

Zabezpieczenia silnikowe zwiększają bezpieczeństwo instalacji elektrycznej, zapobiegając uszkodzeniom, które mogłyby prowadzić do pożarów lub innych niebezpiecznych sytuacji. Ochrona przed zwarciami i przeciążeniami minimalizuje ryzyko awarii i zapewnia bezpieczne warunki pracy.

Optymalizacja kosztów

Inwestycja w odpowiednie zabezpieczenia silnikowe może przynieść oszczędności w dłuższej perspektywie. Dzięki ochronie silnika przed uszkodzeniami, koszty napraw i przestojów są znacznie mniejsze. Ponadto, optymalizacja pracy silnika może prowadzić do niższego zużycia energii i mniejszych kosztów eksploatacyjnych.

Zabezpieczenie silnikowe jest niezbędnym elementem systemów zasilania i sterowania silników elektrycznych. Chroni silniki przed uszkodzeniami spowodowanymi przeciążeniami, zwarciami, brakiem fazy oraz przegrzaniem. Różne rodzaje zabezpieczeń, takie jak przekaźniki termiczne, wyłączniki silnikowe, elektroniczne przekaźniki przeciążeniowe oraz czujniki temperatury, oferują różnorodne metody ochrony, dostosowane do specyficznych potrzeb i warunków pracy. Dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu, możliwe jest zwiększenie żywotności silników, optymalizacja kosztów oraz zapewnienie bezpiecznych warunków pracy.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE