Projekt matematyczny "Z nami uczniami polubisz MATeMatykĘ" realizowany w ZSE-E w Radomsku rozpoczął się warsztatami matematycznymi dla uczniów tej szkoły
Projekt matematyczny "Z nami uczniami polubisz MATeMatykĘ" realizowany w ZSE-E w Radomsku rozpoczął się warsztatami matematycznymi dla uczniów tej szkoły.
Warsztaty odbyły się w październiku w Wiśle (pisaliśmy na temat tego wyjazdu tutaj), dzięki fundacji mBanku. Uczniowie zachwyceni tą formą uczenia się i nauczania matematyki z zapałem i entuzjazmem przystąpili, pod czujnym okiem nauczycielek matematyki, do realizacji drugiej części projektu.
Zaprojektowane podczas warsztatów w Wiśle gry matematyczne, domina i puzzle wymagały oprawy graficznej, przetestowania pod względem merytorycznym, wydrukowania i laminowania. Uczestnicy projektu przez kilka tygodni pracowali nad pomocami dydaktycznymi swojego autorstwa, które wzbogacą bazę środków dydaktycznych z matematyki. Wykonane przez siebie gry matematyczne uczniowie zaprezentowali młodszym koleżankom i kolegom podczas zajęć, które również sami prowadzili. Ale nie tylko młodsi koledzy docenili pomysł i wykonanie pomocy dydaktycznych.
9 marca reprezentanci "Wiślan" (uczestników październikowych warsztatów) w składzie: Katarzyna Dłubak (kl. 3f), Agnieszka Klimczak (kl. 3f), Piotr Górecki (kl. 2b), Kamil Stępień (kl. 2k) i p. Anna Kanafa gościli u pani prof. Grażyny Rygał – dziekana Wydziału Pedagogicznego Akademii im. Jana Długosza W Częstochowie. Podczas seminarium naukowo-dydaktycznego w Instytucie Matematyki i Informatyki młodzież omówiła pokrótce cele projektu "Z nami - uczniami polubisz matematykę" oraz przedstawiła prezentację z warsztatów. Szczególną uwagę zwróciła na opracowanie i wykonanie domin, gier i puzzli matematycznych. Zaprojektowane i wyprodukowane przez uczestników warsztatów pomoce dydaktyczne okazały się hitem spotkania. Nauczyciele matematyki podczas pracy w grupach zacięcie ze sobą rywalizowali motywowani dodatkowo słodkimi upominkami.
Na zakończenie spotkania z nauczycielami uczniowie przedstawili pomysł na świętowanie Dnia Liczby π - warsztaty "Urodziny Ludolfiny" prowadzone przez uczniów Elektryka dla gimnazjalistów. Natychmiast zostali zaproszeni z tą inicjatywą przez p. Barbarę Jura - dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Częstochowie. Pojechali tam 19 marca. Był to kolejny już występ przed młodszą publicznością po Zespole Szkół w Kłomnicach i Publicznym Zespole Szkolno-Gimnazjalnym w Płoszowie (16 marca).
Celem spotkań z gimnazjalistami było świętowanie Międzynarodowego Dnia Liczby π pod hasłem – Urodziny "Ludolfiny". Z tej okazji uczniowie ZSE-E przygotowali prezentację o historii odkrywania liczby π, ćwiczenia warsztatowe, podczas których wspólnie z gimnazjalistami wyznaczali wartość Ludolfiny, konkursy, rebusy, omówili mnemotechnikę i utworzyli wspólne rozwinięcie liczby π.
- Wyznaczając wartość liczby π wzorowaliśmy się na metodach starożytnych Greków i Rzymian - mówi Aleksandra Dratwińska kl. III G. - Staraliśmy się jednak, aby zajęcia nie były zbyt monotonne. Przeprowadziliśmy konkursy i zabawy oraz wyłoniliśmy zwycięzców π-busów, na których czekały nagrody. Na podsumowanie spotkania mogliśmy dodatkowo zintegrować się z gimnazjalistami poprzez utworzenie "żywego rozwinięcia liczby π". Młodsi koledzy i koleżanki bardzo chętnie uczestniczyli w warsztatach współpracując z nami a razem z nimi i my czegoś się nauczyliśmy - dodaje.
- Spotkania z gimnazjalistami były dla nas zupełnie nowym a jednocześnie przyjemnym doświadczeniem, sprawdziliśmy swoje umiejętności pracy w grupie głównie jako prowadzący zajęcia - wspomina Dominik Bilecki kl. IIIG.
- Uczniowie gimnazjum byli zachwyceni naszymi zajęciami oraz prezentacją naszej szkoły - dodaje Dawid Ciastko z klasy III K. - Pokazaliśmy zdjęcia wyspecjalizowanych pracowni, w których odbywają się zajęcia zawodowe, pochwaliliśmy się także osiągnięciami naszych kolegów i koleżanek oraz zdobyciem przez TE-E certyfikatu złotej szkoły. Zachęcaliśmy naszych młodszych kolegów do rozwijania swoich umiejętności matematycznych bardzo przydatnych technikowi i inżynierowi - zaznacza.
Atrakcją dla uczestników warsztatów Urodziny Ludolfiny były przygotowane przez panią Ewę Merder - nauczycielkę matematyki – okolicznościowe lizaki a przez uczennicę Aleksadrę Dratwińską - pierniki lub jak kto woli πerniki.
Zainteresowanie uczniów popularyzacją matematyki i podejmowanie przez nich coraz to trudniejszych zadań temu służących ogromnie zaskoczyło autorkę projektu p. Halinę Jurczyk – nauczycielkę matematyki w ZSE-E. Niebanalna forma nauki jaką są warsztaty matematyczne miała na celu zmotywować młodych ludzi – nierzadko znużonych, a czasem nawet przerażonych wizją "wkuwania" matematycznych zawiłości – do zmierzenia się z tą dziedziną nauki. Zaangażowanie uczniów w realizację projektu "Z nami uczniami polubisz MATeMatykĘ", ich pomysłowość i kreatywność są dowodem na to, że wśród młodych ludzi nie brakuje pasjonatów matematyki, należy jedynie stworzyć im możliwość rozwijania swoich umiejętności.
Podejmowane przez uczniów ZSE-E działania popularyzujące matematyką służyły realizacji głównego celu projektu - zachęceniu młodzieży do nauki matematyki poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań uczniów, a w dalszej perspektywie - chęć nauki matematyki na poziomie rozszerzonym oraz wskazanie możliwości podjęcia studiów na kierunkach technicznych. Zainteresowanie uczniów projektem skłania do jego dalszego rozwoju i realizacji w roku następnym.