Z czym się wiąże prowadzenie własnego sklepu internetowego?

Z czym się wiąże prowadzenie własnego sklepu internetowego? Fot. freepik.com

Trend przenoszenia sprzedaży do przestrzeni wirtualnej sprawił, że coraz więcej konsumentów przekonuje się do zakupów online. To z kolei wpływa również na atrakcyjność prowadzenia własnego sklepu internetowego. Jednak przed założeniem takiej działalności warto dowiedzieć się, z czym wiąże się to przedsięwzięcie. Na co więc należy zwrócić uwagę?

Koszty prowadzenia sklepu internetowego

Jednym z ważniejszych aspektów prowadzenia działalności (w tym też sklepu internetowego) są koszty. Na samym początku warto zaznaczyć, że nie ma jednoznacznej kwoty, którą należałoby zainwestować w sklep wirtualny.

Poszczególne koszty różnią się w zależności od wielkości sklepu i wielu innych czynników jak:

  • wybór domeny i hostingu – domena to nazwa strony internetowej. Właściciel sklepu e-commerce może zdecydować się na różne jej typy. Najlepiej jednak wybrać tę powiązaną z krajem działalności (czyli .pl) lub międzynarodową (.com lun .eu). Niezwykle ważne jest także wykupienie hostingu, czyli serwera, na którym będzie postawiona strona. Ceny w tym przypadku różnią się pod względem pamięci RAM oraz pojemności mocy obliczeniowej;
  • wykupienie certyfikatu SSL – to kolejna ważna kwestia, która pozwoli zadbać o cyfrowe bezpieczeństwo sklepu internetowego. Obecnie istnieją trzy rodzaje certyfikatów SSL różniące się od siebie poziomem zabezpieczenia. Taki certyfikat wykupuje się w formie abonamentu;
  • technologia – do wyboru są Open Source lub SaaS. Pierwszy z nich polega na korzystaniu z wolnego oprogramowania. Właściciel może więc wybrać spośród takich oprogramowań jak WordPress czy PrestaShop. To tańsza metoda niż korzystanie z SaaS, ponieważ opłata w tym przypadku jest jednorazowa. Z kolei przy SaaS wykupuje się dostęp do platform abonamentowych typu Sklep Shoper. Alternatywa dla tych sposobów to założenie własnego sklepu zupełnie od zera;
  • projekt witryny – korzystając z technologii Open Source i platform jak WordPress, można zdecydować się na gotowe szablony witryn internetowych. Jest to tańsze rozwiązanie niż zlecenie nowego projektu programistom i designerom.

Do tego trzeba także doliczyć koszty prowadzenia działalności, które związane są z m.in. zatrudnieniem pracowników, odprowadzaniem odpowiednich składek i podatków czy księgowaniem i ewidencjonowaniem sprzedaży. Na tę sumę wpływa też wybór modelu logistycznego.

Czy istnieje jednak założenie w pełni darmowego sklepu internetowego? Warto o tym poczytać na stronie internetowej https://cafesenior.pl/artykuly/darmowy-sklep-internetowy-czy-to-mozliwe.

Prawne aspekty w e-commerce – co warto wiedzieć?

Z jakimi regulacjami prawymi powinien zapoznać się właściciel sklepu internetowego? To zależy. Przykładowo sklep sprzedający produkty żywnościowe będzie musiał stosować się do zasad zapisanych w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Niemniej można uznać, że istnieje zestaw najważniejszych aspektów, które przedsiębiorca w e-commerce powinien wziąć pod uwagę. Są to:

  • ochrona danych osobowych – w tym przypadku najważniejsze będą zapisy w RODO. Wymagają one m.in. informowania użytkownika, w jaki sposób zbierane są jego dane osobowe, konieczności uzyskania zgody na profilowanie, czy też prowadzenie rejestru tych informacji;
  • regulacje dotyczące zawierania umów na odległość – wynikają one przede wszystkim z Ustawy o Prawach konsumenta. Na właścicielu sklepu internetowego ciąży obowiązek informacyjny, by zakomunikować użytkownikowi w czytelny i jasny sposób o jego prawach oraz obowiązkach. Najlepiej zawrzeć to w regulaminie sklepu i udostępnić na witrynie. Konsument ma również prawo do 14-dniowego zwrotu, dlatego na stronie powinny być umieszczone zasady dotyczące tego typu czynności. Po każdym zakupie klient musi otrzymać potwierdzenie zawarcia umowy. Warto też pamiętać o kwestii płatności, bo musi on wyrazić zgodę na płatność. Sklepy najczęściej stosują przy zamawianiu dodanie przycisku „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty” lub „Kupuję i płacę”;
  • prawa autorskie – odnosi się to szczególnie do promowania sklepu i wykorzystywania cudzych materiałów graficznych/tekstowych;
  • kwestie dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej – czyli tego, kiedy należy ją zarejestrować, jaką formę opodatkowania wybrać itp.

Promocja sklepu internetowego

Prowadzenie sprzedaży internetowej nie może odbywać się bez promowania sklepu. Użytkownicy powinni wiedzieć, że taka witryna istnieje i oferuje konkretne produkty. Do odbiorców można dotrzeć głównie poprzez odpowiednio zaplanowane działania marketingowe. Mniejsze firmy mogą zdecydować się na zatrudnienia freelancera lub też skorzystanie z usług agencji reklamowej do wypromowania swojej marki.

Obecnie istnieje wiele kanałów, na których warto prowadzić promocję. Zalicza się do nich media społecznościowe, blogi, e-mail marketing i wiele innych.

Modele logistyczne w sklepie internetowym – na co można się zdecydować?

Każdy sklep internetowy sprzedający towary powinien działać w konkretnym modelu logistycznym. W końcu aspektem sprzedaży jest też dostarczenie produktu do klienta. Obecnie można zdecydować się m.in. na:

  • własny magazyn – czyli samodzielną obsługę zamówień i utrzymywanie własnej hali;
  • dropshipping – zlecenie części obsługi firmie zewnętrznej i korzystanie z jej magazynów. Właściciel sklepu jedynie zbiera i przekazuje zamówienia dostawcy;
  • fulfillment – pełne powierzenie wszystkich procesów logistycznych dostawcy, w tym także procesu obsługi zwrotów i reklamacji, a czasami i księgowania.

Prowadzenie sklepu internetowego to ciekawe i angażujące przedsięwzięcie, jednak należy się do niego odpowiednio przygotować. Przede wszystkim trzeba pamiętać o prawnych aspektach takiej działalności oraz dokładnie oszacować koszty i przeprowadzić analizę rynku.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE