Windykacja: jak rozmawiać z dłużnikiem?

Windykacja: jak rozmawiać z dłużnikiem?

Odzyskiwanie zaległych należności to frustrujący, a czasem także niezwykle czasochłonny proces – niezależnie od tego, czy jest się osobą prywatną czy przedsiębiorcą, taka sytuacja jest w stanie okazać się poważnym wyzwaniem, które spędza sen z powiek. W końcu problem z uzyskaniem zapłaty może finalnie doprowadzić wierzyciela do własnych problemów finansowych. Podobnie jak w przypadku każdego sporu, eksperci zawsze zalecają kontakt z drugą osobą, w celu polubownego rozwiązania sytuacji. Przyczyny braku spłaty ze strony dłużnika, a co za tym idzie powstanie zadłużenia, mogą być naprawdę różne i w większości przypadków zależą od indywidualnej sytuacji finansowej danej osoby. Do głównych przyczyn zadłużenia zalicza się dziś przede wszystkim niewłaściwe gospodarowanie własnymi finansami, problemy życiowe czy brak płynności finansowej. Dowiedzenie się co stanowi przyczynę zadłużenia pozwala na opracowanie spersonalizowanej strategii oraz planu spłaty, w najlepszym możliwym scenariuszu. Jednak zanim to nastąpi, należy odpowiednio przygotować się do rozmowy z dłużnikiem.

Wskazówki dotyczące komunikacji z osobą zadłużoną

Kluczem do przeprowadzenia rozmowy, która rzeczywiście może poprawić sytuację i przyczynić się do tego, że dłużnik finalnie zdecyduje się uregulować swoje zadłużenie, jest odpowiednie przygotowanie. Przede wszystkim, należy dołożyć wszelkich starań ku temu, by zebrać komplet dokumentacji oraz przypomnieć sobie szereg sytuacji, które finalnie doprowadziły do powstania zadłużenia. Brak dysponowania twardymi dowodami w postaci historii korespondencji czy przelewów może spowodować brak możliwości odpowiedzenia na zarzuty dłużnika (nawet te zmyślone), a także nie potraktowanie przez niego sprawy w sposób poważny. W momencie gdy dojdzie do rozmowy, warto skupić się przede wszystkim na faktach, powstrzymując się od opinii oraz zarzutów. Rozmowa powinna być kulturalna, a przy tym ukierunkowana na efekt oraz oczekiwania względem dłużnika. Chłodne podejście pozwala na uniknięcie sytuacji konfliktowych, czyniąc same negocjacje stanowczymi. To właśnie konsekwencja działań i chęć dojścia do porozumienia drogą polubowną powinna być priorytetem w całej sprawie. W przypadku osiągnięcia zamierzonego celu, powinno się wymagać spełnienia ustalonych warunków. Kolejne opóźnienia, przedłużanie zwrotu czy tłumaczenia powinny skłonić do przejścia na drogę oficjalną.

Gdy nie ma czasu na rozmowę – zaangażowanie kancelarii prawnej

Rozmowa z dłużnikiem stanowi jeden z wielu etapów, jakie niesie ze sobą postępowanie polubowne. Wymaga ono jednak poświęcenia dużej ilości czasu, a być może także kolejnych nakładów finansowych. W momencie, gdy nie ma się na to czasu lub wie się, że tego typu rozmowy nie przyniosą większego sensu, warto zastanowić się nad przekazaniem tego zadania zewnętrznej grupie specjalistów ze sprawdzonej kancelarii prawnej. Przykład stanowi AIF Kancelaria, która świadczy profesjonalne usługi związane z windykacją. Zaangażowanie kancelarii prawnej to nie tylko oszczędność czasu, lecz również nerwów oraz pieniędzy – zawarcie nieprawidłowej ugody jest w stanie skutkować opóźnieniem spłaty długu czy ograniczeniem należności, dlatego też czasem lepiej jest powierzyć sprawę wykwalifikowanym osobom, które w szybki i efektywny sposób postanowią przeprowadzić proces windykacji.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE