Rewitalizacja połączenia Koluszki – Częstochowa pozwoli na skrócenie podróży pociągiem o pół godziny.
Rewitalizacja połączenia Koluszki – Częstochowa pozwoli na skrócenie podróży pociągiem o pół godziny. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę 125 kilometrów torów i kilkudziesięciu rozjazdów. Podróżni skorzystają z 43 gruntownie odnowionych i wygodniejszych peronów. Wzrośnie również bezpieczeństwo na 21 przejazdach kolejowych, gdzie zostaną zainstalowane nowe urządzenia ostrzegające kierowców przed nadjeżdżającym pociągiem.
Do tej pory wykonawca pracujący dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wymienił tory na odcinku o długości 52 km. Wymienił również 35 rozjazdów i przebudował już 25 z 43 objętych projektem peronów.
Nowe perony zostaną wyposażone w wiaty, nowe oświetlenie oraz pochylnie, które ułatwią dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Łatwiej będą miały również osoby niewidome. Dzięki specjalnej nawierzchni będą mogły rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronu.
- Najbardziej intensywne prace torowe koncentrują się teraz na stacji w Radomsku, na odcinku Rudniki – Częstochowa i w Gorzkowicach. W Piotrkowie Trybunalskim pasażerowie korzystają już z nowego poszerzonego peronu, który został również podwyższony i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wszystkie remontowane perony są podwyższane co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów - mówi Maciej Dutkiewicz z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Linia kolejowa Warszawa – Koluszki – Częstochowa - Katowice to jedno z najważniejszych połączeń w Polsce wykorzystywanych do prowadzenia regionalnego i dalekobieżnego ruchu pasażerskiego. Trasa jest również intensywnie wykorzystywana przez pociągi towarowe jadące z województwa śląskiego. Rewitalizacja jej kluczowego odcinka, między Koluszkami a Częstochową, jest jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rewitalizacja, która zakończy się w 2015 roku, pozwoli na przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów osobowych i do 100 km/h dla pociągów towarowych. Dziś w wielu miejscach pociągi muszą zwalniać nawet do 50 km/h, dlatego na pokonanie całego 125-km odcinka składy regionalne potrzebują około dwóch i pół godziny, a pociągi TLK około dwóch godzin. Po zakończeniu wszystkich prac przejazd z Koluszek do Częstochowy skróci się o 30 minut. Oznacza to również przyśpieszenie podróży ze stolicy, która nie będzie dłuższa niż około 2 godzin i 15 minut.
Koszt projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” wyniesie ponad 535 mln złotych netto, z czego ponad 416 mln złotych netto będzie pochodzić z dofinansowania Unii Europejskiej.