Rządowy ośrodek w Radomsku

Rządowy ośrodek w Radomsku

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Radomsku została wskazana do pełnienia w Powiecie Radomszczańskim funkcji wiodącego Ośrodka Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczego, utworzonego w związku z realizacją rządowego programu „Za życiem”.

Jak informuje dyrektor poradni Katarzyna Bąbol, do zadań ośrodka należy kompleksowe wsparcie rodzin i dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia.

Najważniejsze zadania ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego to:

1) udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka;
2) wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej;
3) wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy dzieciom;
4) organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
5) koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu, w tym:
a) zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących je specjalistach,
b) prowadzenie akcji informacyjnych,
c) monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzicom.

W ramach zajęć ośrodek oferuje dzieciom m.in. następujące formy pomocy:
- Terapię Integracji Sensorycznej,
- Terapię w Sali Doświadczania Świata,
- Terapię neurologopedyczną,
- Terapię surdologopedyczną,
- Terapię tyflopedagogiczną,
- Terapię surdopedagogiczną,
- Terapię pedagogiczną,
- Zajęcia ruchowe /choreoterapia, arteterapia i logorytmika,
- Rehabilitację ruchową,
- Terapię ręki,
- Elementy programu Aktywności KNILL,
- Elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- System Komunikacji Alternatywnej MAKATON,
- Behawioralne metody edukacji,
- Metoda Dobrego Startu,
- Terapię zajęciową,
- Język migowy.

Metody i treści zajęć dobierane są indywidualnie:

- terapeuta pracuje z dzieckiem indywidualnie, na zajęciach obecny może być rodzic (gdy tego wymaga terapia);
- praca terapeutów omawiana jest z rodzicami;
- uwzględniane są preferencje dziecka, jego zainteresowania oraz ulubione formy aktywności.

Zadania realizowane w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci polegają na stymulowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej, których celem jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych, porozumiewanie się, radzenie sobie z emocjami. Udział w zajęciach jest etapem przygotowującym dzieci do podjęcia nauki w szkole.

Projekt finansowany z Budżetu Państwa.

Więcej o:
poradnia poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE