Różne oblicza Tuwima w Elektryku

W Zespole Szkół Elektryczno-Elektronicznych od września 2013 roku realizowany był projekt edukacyjny „Różne oblicza Tuwima” związany z obchodami „Roku Juliana Tuwima”.

Tuwim to niewątpliwie jeden z najwybitniejszych polskich poetów. Jest autorem wspaniałych wierszy dla dzieci oraz starszych odbiorców, tekstów kabaretowych, tekstów piosenek, librett operowych. W Zespole Szkół Elektryczno-Elektronicznych od września 2013 roku realizowany był projekt edukacyjny „Różne oblicza Tuwima” związany z obchodami „Roku Juliana Tuwima”.

fot. M. Bąk

Poszczególne działania przeprowadzone były we współpracy z pracownikami naukowymi Wydziału Filologiczno-Historycznego Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim. Ich celem było przybliżenie uczniom sylwetki tego wielkiego poety dwudziestolecia międzywojennego, zachęcenie do samodzielnego odkrywania jego różnorodnej twórczości.

 

Uroczyste podsumowanie przedsięwzięcia odbyło się 17 stycznia 2014 roku. Uczestniczyli w nim: prodziekan Wydziału Filologiczno-Historycznego Filii UJK w Piotrkowie Trybunalskim dr Maria Obrusznik – Partyka, dyrekcja szkoły, nauczyciele oraz młodzież. Uczniowie, pod kierunkiem polonistek Małgorzaty Piotrowskiej oraz Agnieszki Bartnik, przygotowali program artystyczny, w którym w zabawny sposób przedstawili sylwetkę i dokonania Juliana Tuwima. Zaprezentowali wybrane skecze, własne muzyczne aranżacje tekstów piosenek, recytowali wiersze. Widzowie mieli także okazję poznać ciekawostki z życia poety. Prezentacje multimedialne, które stworzyła pani Katarzyna Węgrzyńska, były doskonałym uzupełnieniem programu.

- Uważam, że przedsięwzięcia tego typu są potrzebne, ponieważ dzięki nim uczniowie mogą poszerzyć swoją wiedzę – mówi Paulina Włodarczyk z klasy IF. - Przygotowanie muzycznych aranżacji do tekstów napisanych przez Tuwima było bardzo ciekawym doświadczeniem. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w tym przedsięwzięciu – dodaje.

 

Po występie artystycznym nadszedł czas na rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pod hasłem „Tuwim w ilustracji”. Zadaniem uczniów było stworzenie ilustracji do wybranego wiersza poety. Pierwsze miejsce zajął Mikołaj Chrostowski z klasy IVK, drugie Zofia Wijaszka z klasy IIIL, a trzecie Sylwia Góra z klasy IIIM. Prace zostały wyeksponowane w świetlicy szkolnej.

Chętnie biorę udział w takich konkursach, ponieważ dają możliwość przedstawienia własnej interpretacji danego utworu i zmuszają mnie przy okazji do regularnej pracy. Cieszę się z wygranej, ale ona nie była najważniejsza. Bardziej zależało mi na tym, żeby poeksperymentować – mówi Mikołaj Chrostowski – zwycięzca konkursu.

Uczniowie przygotowali wiele prac. Wybór tych najlepszych nie był łatwy.

- Przy ocenie prac uczniów jury brało pod uwagę przede wszystkim zgodność z tematyką konkursu, pomysłowość, technikę plastyczną i estetykę. Każda ilustracja była niepowtarzalna i wykonana za pomocą różnorodnych materiałów – mówi pani Ewelina Hofman, przewodnicząca jury.

 

Projekt edukacyjny „Różne oblicza Tuwima” obejmował wiele działań, które realizowane były w ZSE-E. Dzięki współpracy z pracownikami naukowymi Wydziału Filologiczno-Historycznego Filii UJK w Piotrkowie Trybunalskim zorganizowane zostały dwa wykłady. Pierwszy wygłosiła w październiku 2013 roku dr hab. Danuta Mucha. Mówiła na temat twórczości Juliana Tuwima dla młodego odbiorcy. Natomiast w listopadzie 2013 roku młodzież uczestniczyła w spotkaniu z prof. Zdzisławą Mokranowską, która scharakteryzowała poetę jako przedstawiciela grupy „Skamander”.

 

Kolejnym przedsięwzięciem realizowanym w ramach projektu był konkurs wiedzy o życiu i twórczości Juliana Tuwima, który zorganizowały i przeprowadziły bibliotekarki. Odbył się on w listopadzie 2013 roku, obejmował dwa etapy. Cieszył się dużym zainteresowaniem młodzieży, która sumiennie i z zaangażowaniem przygotowywała się do zadań konkursowych.

 

Nauczyciele  ZSE-E, wykorzystując różnorodne formy: wykłady, konkursy, działalność artystyczną, starali się przekazać uczniom wiedzę o wybitnym polskim poecie dwudziestolecia międzywojennego. Młodzież chętnie angażowała się w proponowane działania, ponieważ dawały one szanse na wykorzystanie zainteresowań i predyspozycji oraz twórcze połączenie ich z nauką i zdobywaniem wiedzy.

Więcej o:
zse-e elektryk tuwim różne oblicza tuwima
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE