Rady ultramaratończyka: bieganie rozpocznij od spacerów

Rady ultramaratończyka: bieganie rozpocznij od spacerów Fot. pixabay.com

Aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych „lekarstw”, które kardiolodzy mogą przepisać swoim pacjentom. Choroby sercowo-naczyniowe są wiodące. Szacuje się, że niemal 80% chorób sercowo-naczyniowych można zapobiec przez odpowiednie modyfikacje stylu życia – szczególnie aktywnością fizyczną.

Europejskie towarzystwo kardiologiczne rekomenduje 30-60 minut umiarkowanego wysiłku przez większość dni, co w skali tygodnia daje 3,5-7 godzin wysiłku.

W zaistniałej sytuacji, która wymusza na nas ograniczenie wychodzenia z domu do niezbędnego minimum ciężko o zorganizowanie zróżnicowanych aktywności fizycznych spełniające rekomendowane.

Dlaczego więc zachowanie aktywności fizycznej jest takie ważne? Badania jednoznacznie wskazują, że wysiłek fizyczny poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego.

Z jednej strony, ma on działanie przeciwzapalnie. Poza tym, wysiłek fizyczny wzmaga produkcję endorfin – hormonów szczęścia dzięki czemu łatwiej będzie poradzić sobie w trudnych chwilach. Pomoże z pewnością zachować równowagę psychiczną i przywróci uśmiech na ustach. Łatwo powiedzieć trudno zrealizować.

O kilka wskazówek zapytaliśmy Jarosława Brzozowskiego z Kamieńska, ultramaratończyka, maratończyka, trenera mentalnego.

- Dla osób, które rozpoczynają bieganie ze mną, stawiam zadanie. Zbuduje swoją kondycję od 0 do 5 km w 8 tygodni. Zasadnicza sprawa, nie biegałeś? Nie zaczynaj przygody od biegania. Zacznij od spacerów! – namawia Jarek Brzozowski.

- Druga kwestia to jeżeli myślisz poważnie o bieganiu, musisz zrobić przegląd swojego organizmu. Podobny do przeglądu samochodu: EKG czy badanie krwi - zaznacza.

I jeszcze jedna ważna sprawa. Czy biegasz czy spacerujesz pij wodę. Nigdy nie można dopuścić do odwodnienia organizmu to ma bardzo opłakane skutki.

Do aktywności na świeżym powietrzu należy jednak podejść z dużą ostrożnością. Przede wszystkim na spacery czy jogging należy wybierać miejsca nie uczęszczane przez ludzi – zamiast parku wybierz las. Samych ludzi należy omijać łukiem o promieniu około 2m. Nie należy umawiać się na treningi grupowe – ryzyko zarażenia się jest wtedy bardzo duże. Podobnie siłownie na świeżym powietrzu – na metalowych poręczach cząsteczki wirusa mogą utrzymywać się aż do 4 dni. Dobrą alternatywą będą na przykład prace ogrodnicze lub gimnastyka na świeżym powietrzu w swoim ogrodzie.

Więcej o:
koronawirus koronawirus radomsko bieganie radomsko bieganie
Wróć na stronę główną

KOMENTARZE

PRZECZYTAJ JESZCZE