Przedszkole SKRZAT - twórczym przedszkolem XXI wieku.
Przedszkole SKRZAT - twórczym przedszkolem XXI wieku.
Proszę przybliżyć, jakie są zalety prywatnej placówki edukacyjnej?
Niepubliczne Przedszkole ,,SKRZAT" w Radomsku zostało wpisane 27.08.2009 r. do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez gminę Miasto Radomsko i zgodnie z wpisem rozpoczęło działalność 01.09.2009 r. Marzyłam o takim przedszkolu, które będzie spełniało wiele oczekiwań wymagającej matki 4-letniej córki (byłam nią w tym czasie). Chciałam, aby to przedszkole było wspaniałe, do którego dzieci chodzą z radością, a rodzice są spokojni o to, że ich dziecko jest bezpieczne i doskonale się bawi. Stworzenie takiej placówki było dla mnie wielkim wyzwaniem, ale miałam ten komfort, że o wszystkim mogłam decydować sama. Moim zdaniem, jest to największa zaleta prywatnej placówki edukacyjnej. Wybieram opcję, która wydaje się najkorzystniejsza i ją realizuję. Nie muszę nikogo przekonywać, że mam rację, zabiegać o jego zgodę , czy aprobatę. Zatem wybrałam piękny, nowy budynek z wygodnym parkingiem i dużym placem, wyposażyłam sale dla dzieci w nowe zabawki, gry edukacyjne i pomoce dydaktyczne, zatrudniłam młodą, kreatywną kadrę pedagogiczną i stworzyłam grupy wiekowe liczące do 15 dzieci. Starałam się sensownie i korzystnie dla dzieci i ich rodziców organizować funkcjonowanie przedszkola, np. wprowadziłam ruchome godziny pobytu dzieci - w zależności od potrzeb rodziców. Śniadanie trwało przez pół godziny - aby uniknąć stresu rodzica, iż dojechał dopiero o 8.15 i w tej sytuacji np. dla dziecka braknie śniadania. Wprowadziłam w 3 -latkach poobiednie leżakowanie bez obowiązku spania w piżamkach itp.
W którym momencie narodził się pomysł uczestnictwa w projekcie P21?
Kierując procesem edukacyjno- wychowawczym opierałam się oczywiście na wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i psychologii rozwoju ale także na własnych doświadczeniach wychowawczych i niejednokrotnie intuicji. Poszukiwałam profesjonalnego zaplecza, które utwierdzi mnie w przekonaniu, iż idę we właściwym kierunku. W moim przedszkolu najważniejsze jest dziecko, a nauczyciel pełni bardzo odpowiedzialną misję - umożliwia dziecku w sposób profesjonalny odkrywać świat i uczyć się. Nauczyciel nie narzuca przyjętych rozwiązań, czy odpowiedzi, to dzieci w trakcie zabawy mają możliwość myślenia, tworzenia, badania, pracowania w grupie, odnoszenia sukcesów i porażek. Priorytetowo traktuję zajęcia ruchowe, które mają ogromny wpływ na rozwój psychofizyczny każdego dziecka. Już trzeci rok nasze przedszkolaki korzystają z figloraju tj. sali zabaw prawie 200 m2, wyposażonej w labirynty 2-3 poziomowe, zjeżdżalnie, baseny z piłeczkami, dmuchany zamek, bujaki, samochodziki, piłki itp. Systematycznie wzbogacam ofertę przedszkola. Od września 2013 r. nasze dzieci mają codzienny kontakt z językiem obcym, uczą się języka angielskiego metodą Helen Doron. Jednak wciąż poszukiwałam profesjonalnych partnerów, z którymi można byłoby nawiązać współpracę i podzielić się doświadczeniami. W dobie internetu możliwości są olbrzymie, zwróciłam uwagę na hasło ,,P 21- Twórcze Przedszkole XXI wieku" i śledziłam stronę www.p21.edu.pl. Zaintrygował mnie temat regionalnych seminariów pod tytułem : ,,Czy przedszkola są przygotowane na zmiany związane z potrzebami dzieci urodzonych w XXI wieku?". W marcu uczestniczyłam w tym seminarium w Piotrkowie Trybunalskim i spotkałam wreszcie ludzi zafascynowanych edukacją przedszkolną. Prowadzący - twórcy projektu P 21 propagowali nowatorskie rozwiązania programowe, metodyczne, zachęcali do podejmowania inicjatyw (w tym szczególnie oddolnych) na rzecz podnoszenia jakości i atrakcyjności wychowania przedszkolnego. Wtedy narodził się pomysł uczestnictwa w projekcie P21. Chciałam jednak przekonać do niego moją kadrę pedagogiczną . Pomógł mi P. Piotr Kaja - jeden z pomysłodawców P21, który odwiedził nasze przedszkole. Zaprezentował Pakiet edukacyjny P21 (dzieci, rodzice, nauczyciele) oraz zaproponował wsparcie metodyczno- dydaktyczne tj. m.in. wyposażenie nauczycieli w materiały metodyczno- dydaktyczno- repertuarowe oraz nowoczesne środki dydaktyczne tj.: Program wychowania przedszkolnego ,, Zabawy z kolorami" wraz z obudową merytoryczną, Pakiet edukacyjny P21- materiał dla nauczyciela, materiał dla dziecka (rodzica), szkolenia dla nauczycieli i rodziców, materiały dodatkowe, bezpłatny dostęp do internetowych zasobów edukacyjnych P21. przekonał nas do udziału w projekcie. Nie byłyśmy jednak gotowe do realizacji programu, Wówczas pojawiało się wiele pytań. Zrobiłyśmy zatem krok następny - pojechałyśmy do Stryszawy na II Letnią Szkołę P21. Spotkałyśmy tam dyrektorów i nauczycieli przedszkoli z całej Polski, którzy weszli w projekt P21. To był wspaniały tydzień warsztatów z profesjonalną kadrą.
Jakim celom służy wdrożenie tego projektu?
Wdrażanie projektu P21 w naszym przedszkolu przyczynia się do podnoszenia jakości pracy w naszej placówce poprzez wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela i analogicznie zwiększenie atrakcyjności zajęć dydaktyczno-wychowawczych w zakresie realizowanej Podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Projekt ten pozwala także na pogłębianie współpracy z rodzicami w zakresie jednolitego oddziaływania na dziecko - dwóch podstawowych dla niego środowisk - rodziny i przedszkola (pakiet P21 zawiera również materiały dla rodzica tj. książeczkę z krótkimi opowiadaniami i płytę z muzyką do słuchania w domu, na stronie internetowej P21 znajdują się zakładki Rodzic, Babcia/Dziadek z ciekawymi materiałami z zakresu rozwoju dziecka). Uczestnictwo w szkoleniu, projekcie i dalsze realizacje dają nam szansę na współpracę i wymianę doświadczeń z innymi przedszkolami realizującymi projekt P21.
Jak Pani ocenia przyszłość polskiego przedszkola?
Trudno jest ocenić przyszłość polskiego przedszkola, która w dużej mierze zależy od decyzji władz państwowych. Przedszkola powinny stawać się nowoczesne, nadążać w ofercie edukacyjnej za rozwojem dzieci urodzonych w XXI wieku, podnosić standard swoich usług, itp. Jak mają to robić, kiedy gminy przy narastających kosztach bieżących przedszkoli, obniżają im kwotę dotacji? Gminy bronią się. Zwróćmy uwagę na fakt, że wydatki na oświatę pochłaniają połowę ich budżetu. Brakuje zatem pieniędzy. Będzie brakować ich coraz bardziej, gdyż od 01.08.2013 r. zostały znacznie obniżone wpłaty rodziców, których nie zrekompensuje dotacja celowa z budżetu państwa. Przedszkola będą na utrzymaniu gmin, którym będzie ciężko udźwignąć dodatkowy ciężar edukacyjny. Przedszkola będą tanie, ale ich oferta będzie uboga. Wyjątkiem są tylko bogate gminy inwestujące w przedszkola na miarę XXI wieku. Czy tak powinno być? Czy dzieci np. z Warszawy, Kleszczowa i Radomska nie zasługują na równe traktowanie w swoim kraju?
Dziękujemy za rozmowę.
Sylwetka
Grażyna Drozdek - mgr historii, dr nauk humanistycznych; wieloletni nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w szkołach podstawowych i średnich; kierownik Biura Informacji i Promocji, naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Promocji w Urzędzie Miasta Radomsko, nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, od 2009 - właściciel i dyrektor Niepublicznego Przedszkola ,,SKRZAT" w Radomsku.
Więcej informacji o przedszkolu: www.skrzatradomsko.pl