Przedszkole na miarę XXI wieku

Przedszkole SKRZAT - twórczym przedszkolem XXI wieku.

Przedszkole SKRZAT - twórczym przedszkolem XXI wieku.


Proszę przybliżyć, jakie są zalety prywatnej placówki edukacyjnej?

Niepubliczne  Przedszkole  ,,SKRZAT" w Radomsku zostało  wpisane 27.08.2009 r. do  ewidencji niepublicznych  szkół i placówek  prowadzonych  przez  gminę  Miasto  Radomsko i  zgodnie  z  wpisem rozpoczęło  działalność 01.09.2009 r.  Marzyłam  o takim  przedszkolu, które  będzie  spełniało  wiele oczekiwań  wymagającej  matki 4-letniej  córki (byłam  nią  w tym  czasie). Chciałam, aby  to  przedszkole było  wspaniałe, do  którego  dzieci  chodzą  z  radością, a  rodzice są  spokojni o to, że  ich  dziecko jest bezpieczne  i  doskonale  się  bawi. Stworzenie  takiej  placówki  było  dla mnie  wielkim  wyzwaniem, ale miałam  ten  komfort, że  o  wszystkim  mogłam  decydować  sama.  Moim  zdaniem,  jest  to  największa zaleta  prywatnej  placówki  edukacyjnej. Wybieram  opcję, która  wydaje  się  najkorzystniejsza i ją realizuję. Nie  muszę nikogo  przekonywać, że  mam  rację, zabiegać o  jego  zgodę , czy  aprobatę. Zatem wybrałam  piękny, nowy  budynek  z  wygodnym  parkingiem  i  dużym  placem, wyposażyłam sale dla  dzieci  w  nowe  zabawki, gry  edukacyjne  i  pomoce  dydaktyczne, zatrudniłam  młodą, kreatywną kadrę  pedagogiczną i stworzyłam  grupy  wiekowe  liczące  do  15  dzieci. Starałam  się sensownie i korzystnie  dla  dzieci  i  ich rodziców  organizować funkcjonowanie  przedszkola, np. wprowadziłam ruchome  godziny  pobytu  dzieci - w  zależności  od  potrzeb rodziców. Śniadanie  trwało przez  pół  godziny  -  aby  uniknąć  stresu  rodzica, iż dojechał dopiero o 8.15  i w tej sytuacji np.  dla dziecka  braknie  śniadania. Wprowadziłam  w  3 -latkach  poobiednie  leżakowanie bez  obowiązku spania  w  piżamkach  itp.

 

W którym momencie narodził się pomysł uczestnictwa w projekcie P21?

Kierując  procesem  edukacyjno- wychowawczym  opierałam  się oczywiście  na  wiedzy  teoretycznej  z zakresu  pedagogiki i  psychologii  rozwoju ale  także  na  własnych  doświadczeniach  wychowawczych  i niejednokrotnie  intuicji. Poszukiwałam  profesjonalnego  zaplecza, które  utwierdzi  mnie  w  przekonaniu, iż  idę  we  właściwym  kierunku. W  moim  przedszkolu najważniejsze  jest  dziecko, a  nauczyciel  pełni bardzo  odpowiedzialną  misję - umożliwia  dziecku  w  sposób  profesjonalny  odkrywać  świat i  uczyć  się. Nauczyciel  nie  narzuca  przyjętych  rozwiązań, czy  odpowiedzi, to  dzieci  w  trakcie  zabawy  mają możliwość  myślenia, tworzenia, badania, pracowania  w  grupie, odnoszenia  sukcesów  i  porażek. Priorytetowo  traktuję zajęcia  ruchowe, które  mają  ogromny  wpływ  na  rozwój  psychofizyczny  każdego dziecka. Już  trzeci rok nasze  przedszkolaki korzystają  z  figloraju tj. sali  zabaw  prawie  200 m2, wyposażonej  w  labirynty  2-3  poziomowe, zjeżdżalnie, baseny  z piłeczkami, dmuchany  zamek, bujaki, samochodziki, piłki itp. Systematycznie  wzbogacam  ofertę  przedszkola. Od września  2013 r. nasze dzieci  mają  codzienny  kontakt  z  językiem  obcym, uczą  się  języka  angielskiego  metodą  Helen Doron. Jednak  wciąż  poszukiwałam  profesjonalnych  partnerów, z którymi  można  byłoby  nawiązać współpracę  i  podzielić się doświadczeniami. W  dobie  internetu  możliwości  są  olbrzymie, zwróciłam uwagę  na  hasło  ,,P 21- Twórcze  Przedszkole  XXI  wieku" i śledziłam  stronę  www.p21.edu.pl. Zaintrygował  mnie  temat  regionalnych  seminariów pod tytułem : ,,Czy  przedszkola  są  przygotowane na  zmiany  związane  z  potrzebami  dzieci  urodzonych  w  XXI  wieku?". W  marcu uczestniczyłam  w tym seminarium  w  Piotrkowie  Trybunalskim  i  spotkałam  wreszcie  ludzi  zafascynowanych  edukacją przedszkolną. Prowadzący - twórcy  projektu  P 21 propagowali nowatorskie  rozwiązania  programowe, metodyczne, zachęcali  do  podejmowania  inicjatyw (w  tym  szczególnie  oddolnych)  na  rzecz podnoszenia  jakości  i  atrakcyjności  wychowania  przedszkolnego. Wtedy  narodził  się  pomysł uczestnictwa  w  projekcie P21. Chciałam  jednak  przekonać  do  niego  moją  kadrę  pedagogiczną . Pomógł  mi  P. Piotr  Kaja  - jeden  z pomysłodawców  P21, który  odwiedził  nasze  przedszkole. Zaprezentował  Pakiet  edukacyjny  P21 (dzieci, rodzice, nauczyciele) oraz  zaproponował  wsparcie metodyczno- dydaktyczne tj. m.in. wyposażenie  nauczycieli  w  materiały metodyczno- dydaktyczno- repertuarowe oraz  nowoczesne  środki  dydaktyczne tj.: Program  wychowania  przedszkolnego  ,, Zabawy z  kolorami" wraz z  obudową  merytoryczną, Pakiet  edukacyjny  P21- materiał  dla  nauczyciela, materiał dla  dziecka (rodzica), szkolenia  dla  nauczycieli i rodziców, materiały  dodatkowe, bezpłatny  dostęp  do internetowych  zasobów  edukacyjnych P21. przekonał  nas  do udziału  w projekcie.  Nie  byłyśmy  jednak gotowe  do  realizacji  programu,  Wówczas pojawiało  się  wiele  pytań. Zrobiłyśmy  zatem  krok  następny - pojechałyśmy  do  Stryszawy  na  II  Letnią  Szkołę  P21. Spotkałyśmy  tam  dyrektorów  i  nauczycieli przedszkoli  z całej  Polski, którzy  weszli w projekt  P21. To  był  wspaniały  tydzień  warsztatów  z profesjonalną  kadrą.

 

Jakim celom służy wdrożenie tego projektu?

Wdrażanie  projektu P21 w  naszym  przedszkolu  przyczynia  się  do  podnoszenia  jakości  pracy  w naszej placówce  poprzez wzbogacenie  warsztatu  pracy  nauczyciela  i  analogicznie  zwiększenie  atrakcyjności zajęć dydaktyczno-wychowawczych w  zakresie  realizowanej  Podstawy  programowej  wychowania przedszkolnego. Projekt ten pozwala także na pogłębianie  współpracy  z  rodzicami  w  zakresie jednolitego  oddziaływania  na  dziecko - dwóch podstawowych  dla  niego  środowisk - rodziny  i przedszkola (pakiet P21  zawiera  również  materiały  dla  rodzica tj. książeczkę  z  krótkimi opowiadaniami  i  płytę  z  muzyką  do  słuchania  w  domu, na  stronie  internetowej  P21  znajdują  się zakładki  Rodzic, Babcia/Dziadek z  ciekawymi  materiałami z zakresu  rozwoju  dziecka). Uczestnictwo w szkoleniu, projekcie i dalsze realizacje dają nam szansę na współpracę  i  wymianę  doświadczeń  z innymi  przedszkolami   realizującymi  projekt  P21.

 

Jak Pani ocenia przyszłość polskiego przedszkola?

Trudno  jest  ocenić  przyszłość  polskiego  przedszkola, która  w  dużej  mierze  zależy  od  decyzji  władz państwowych. Przedszkola  powinny  stawać  się  nowoczesne, nadążać  w  ofercie  edukacyjnej  za rozwojem  dzieci  urodzonych  w  XXI  wieku, podnosić  standard  swoich  usług,  itp. Jak  mają  to  robić, kiedy  gminy  przy  narastających  kosztach  bieżących  przedszkoli, obniżają  im  kwotę  dotacji?  Gminy bronią się.  Zwróćmy  uwagę na  fakt, że  wydatki  na  oświatę  pochłaniają połowę ich budżetu. Brakuje zatem  pieniędzy. Będzie  brakować  ich  coraz  bardziej, gdyż  od  01.08.2013 r. zostały  znacznie obniżone  wpłaty  rodziców, których  nie  zrekompensuje  dotacja  celowa z  budżetu  państwa. Przedszkola będą  na  utrzymaniu  gmin, którym  będzie  ciężko  udźwignąć  dodatkowy  ciężar  edukacyjny. Przedszkola  będą tanie,  ale  ich  oferta  będzie  uboga. Wyjątkiem  są tylko bogate  gminy  inwestujące w  przedszkola  na  miarę  XXI  wieku. Czy  tak  powinno  być? Czy  dzieci  np. z  Warszawy, Kleszczowa i Radomska  nie  zasługują  na  równe  traktowanie  w  swoim  kraju?

 

Dziękujemy za rozmowę.

 

Sylwetka

Grażyna  Drozdek - mgr  historii, dr  nauk  humanistycznych; wieloletni  nauczyciel  historii i  wiedzy  o społeczeństwie  w  szkołach  podstawowych  i  średnich; kierownik  Biura  Informacji  i  Promocji, naczelnik Wydziału  Edukacji, Kultury  i Promocji w  Urzędzie  Miasta  Radomsko, nauczyciel  akademicki  w  Wyższej Szkole  Humanistyczno-Ekonomicznej  w  Łodzi, od  2009 - właściciel  i  dyrektor  Niepublicznego Przedszkola ,,SKRZAT"  w  Radomsku.

 

Więcej informacji o przedszkolu: www.skrzatradomsko.pl

Więcej o:
przedszkole skrzat
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE