Problemy z zakupionym sprzętem AGD i RTV, odstąpienia od umów usług turystycznych, imprez turystycznych, problematyczne usługi telekomunikacyjne i internetowe – tym głównie przez ostatnie miesiące zajmował się Powiatowy Rzecznik Konsumenta w Radomsku. W ciągu wakacji udzielił ponad 300 porad.
Problemy z zakupionym sprzętem AGD i RTV, odstąpienia od umów usług turystycznych, imprez turystycznych, problematyczne usługi telekomunikacyjne i internetowe – tym głównie przez ostatnie miesiące zajmował się Powiatowy Rzecznik Konsumenta w Radomsku. W ciągu wakacji udzielił ponad 300 porad.
Konsumenci najczęściej ze sporów z nieuczciwym usługodawcą lub sprzedawcą wychodzili z korzyścią dla siebie. Po interwencji rzecznika i złożonej przez konsumenta reklamacji sprawy w zdecydowanej większości kończyły się dobrze dla kupującego usługę lub rzecz.
- Oczywiście są przypadki, gdy firma pozostaje na stanowisku negatywnego rozpatrzenia reklamacji lub też w ogóle nie odpowiada na interwencję konsumenta lub też Rzecznika Konsumenta- komentuje Michał Sewerynek, Powiatowy Rzecznik Konsumenta w Radomsku.
Ostatnimi czasy rzecznik zajmuje się wieloma sprawami związanymi z dodatkowymi ubezpieczeniami i przedłużonymi gwarancjami w przypadkach sprzętu AGD i RTV.
- Bardzo często są sytuacje gdzie klient mimo wykupionej gwarancji lub ubezpieczenia nie będzie mógł z tego skorzystać. Tu jest taki problem, że w tych warunkach umowy są zapisane zasady kiedy klient nie będzie mógł skorzystać z ubezpieczenia lub gwarancji, a często niestety klienci nie doczytali dokładnie tych „warunków” i są później zaskoczeni, że firma odrzuca reklamację lub z ubezpieczenia nie wypłaci całej kwoty- mówi Michał Sewerynek.
Lada chwila może zacząć działać nowe narzędzie związane ze zwrotem pieniędzy za niewykorzystane wyjazdy urlopowe. Osoby, które odstąpiły od umowy z powodu wystąpienia pandemii będą mogły składać wnioski do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ma to być specjalny fundusz pomocowy dla turystyki, z którego będą dokonywane wypłaty. Pieniądze pochodzą z funduszu Covid-19.
Osoby, które wykupiły zagraniczną wycieczkę i chcą teraz zwrotu pieniędzy, będą musiały się do tego funduszu zwrócić osobiście. W tym celu będą musieli wejść na stronę Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i założyć tam indywidualne konto klienta. Do weryfikacji ich tożsamości posłuży: profil zaufany, podpis cyfrowy lub dane z cyfrowego dowodu osobistego.
- Wszystkie sprawy związane z reklamacjami konsumenckimi najlepiej załatwić bezpośrednio w biurze Rzecznika lub telefonicznie, kontakt e-mailowy może być utrudniony, dlatego, że sprawy reklamacji konsumenckich wymagają szczegółowego omówienia, konkretnych dat. Często jest tak, że ktoś napisze do Rzecznika tylko jedno ogólne zdanie, a wtedy nie można dobrze zainterweniować, to są skomplikowane sprawy i lepiej by mieć jak najwięcej informacji- dodaje Michał Sewerynek.