Projekt uchwały Rady Powiatu dotyczący określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej był głównym tematem posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki Rady Powiatu Radomszczańskiego, która obradowała w czwartek 18 sierpnia.
Zmiany są wynikiem nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela (przyjętej w maju tego roku), nakazującej tworzenie w szkołach od 1 września 2022 r. stanowisk pedagoga specjalnego. Konieczność ustalenia standardów zatrudnienia dla tego nauczyciela specjalisty i określenie tzw. pensum spoczywa na organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (w przypadku powiatu – Rada Powiatu).
Komisja pozytywnie zaoponowała projekt uchwały, w której tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dla pedagogów specjalnych wynosi 22 godziny (max. wymiar zgodny z przepisami Karty Nauczyciela). Zaproponowany wymiar pensum uzyskał pozytywną opinię Międzyszkolnej Komisji Oświaty NSZZ „Solidarność” Powiatu Radomszczańskiego oraz Komisji Międzyzakładowej WZZ „Forum-Oświata” w Bełchatowie.
Radomszczański oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego wystąpił z propozycją określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagoga specjalnego w wymiarze 20 godzin.
Propozycja określenia pensum w wymiarze 20 godzin nie znalazła jednak aprobaty radnych głównie z uwagi na fakt, iż pensum pozostałych specjalistów zatrudnionych w szkołach (pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego) również wynosi 22 godziny. Ponadto od nowego roku szkolnego wrasta liczba uczniów klas pierwszych. Zadaniem pedagogów specjalnych jest rozpoznanie potrzeb w zakresie objęcia uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną i zapewnienia właściwej opieki i wsparcia. Im wyższe jest pensum nauczyciela specjalisty, tym większa jest dostępność zajęć specjalistycznych dla uczniów. Istotny był również aspekt finansowy: ustalenie pensum na poziomie 20 godzin w przypadku konieczności zapewnienia odpowiedniej liczby godzin wsparcia psychologiczno-pedagogicznego naraziłoby organ prowadzący na zwiększone wydatki finansowe, np. poprzez przyznanie godzin ponadwymiarowych.