Poseł Artur Ostrowski interpeluje w sprawie obwodnicy Radomska

Do naszej redakcji trafiła interpelacja posła Artura Ostrowskiego do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Radomska.

Do naszej redakcji trafiła interpelacja posła Artura Ostrowskiego do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Radomska.
Budowa obwodnicy. Fot. Jacek Paszewski
Szanowny Panie Ministrze,


W ramach działalności poselskiej, na moje ręce kierowane są wystąpienia władz samorządowych  Radomska o wsparcie podejmowanych przez nich działań dotyczących infrastruktury drogowej o znaczeniu krajowym oraz rozwiązań  determinujących bezpieczeństwo drogowe na terenie Radomska. Problem dotyczy przebiegających dziś przez centrum miasta dróg krajowych nr 91 oraz 42, w kontekście sytuacji gdy brak kontynuacji rozpoczętych już działań w tej sprawie implikuje nie tylko  poważne  problemy drogowe, ale również skutki  społeczne.

Miasto Radomsko kosztem ogromnego wysiłku finansowego i organizacyjnego realizuje obecnie budowę zachodniej obwodnicy miasta Radomska łączącej drogę krajową nr 42 z droga krajowa nr 91, wyręczając tym samym Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wypełnianiu jego ustawowych obowiązków (nałożonych w postaci zapisu art. 18 ust.1 pkt 5 ustawy o drogach publicznych). Inwestycja ta została rozpoczęta i jest realizowana wyłącznie wobec stanowczych deklaracji GDDKiA o wykonaniu drugiej połowy obwodnicy Radomska w ramach inwestycji pn. rozbudowa drogi krajowej nr 91 oraz budowa obwodnicy Radomska DK42/DK91, obwodnicy  Kamieńska, Rozprzy i Srocka w ciągu DK 91. Wartość zadania wykonywanego przez miasto Radomsko to kwota ponad 54 mln zł. Po upływie 5 lat od zakończenia inwestycji  droga zostanie przekazana w zarząd GDDKiA, a jednocześnie jako środek trwały do majątku Skarbu Państwa. Tak poważne finansowe zaangażowanie miasta w realizację tej inwestycji,  odsunęło na wiele lat możliwość prowadzenia wielu prac związanych z drogami miejskimi oczekiwanymi przez lokalną społeczność. Niezależnie od wiążącego się z tym zadaniem obciążenia, miasto Radomsko zaangażowało się w współrealizowanie i współfinansowanie dwóch innych inwestycji drogowych z zakresu kompetencyjnego GDDKiA, zawierając na tę okoliczność stosowne porozumienia z zarządcą dróg krajowych.

W dniu 30.06.2006 roku GDDKiA w Łodzi i Miasto Radomsko zawarli umowę określającą zasady współpracy w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 91 (ulica Krakowska) z ulicami Targowa i Stara Droga w Radomsku”. Celem wspólnego przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa na tym odcinku drogi krajowej nr 91 oraz zwiększenie płynności ruchu. Miasto zobowiązało się do opracowania dokumentacji projektowej, wykupu gruntów pod przyszłą rozbudowę i nieodpłatnego przekazania ich na rzecz Skarbu Państwa oraz uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę i przeniesienie jej na rzecz Generalnej Dyrekcji. Od maja 2011 r. do sierpnia 2012 r. GDDKiA Oddział w Łodzi uchylała się od realizowania obowiązków zawartych w umowie o współpracy podnosząc iż czas realizacji zadań będących przedmiotem umowy został drastyczne przekroczony, podczas gdy GDDKiA - trwając w chybionej argumentacji - spowodowała przedłużenie tak terminu realizacji kolejnych etapów, jak i realnego terminu zakończenia realizacji wspólnego zadania. W sytuacji gdy Miasto Radomsko poniosło koszty w wymiarze ok. 0,5 mln zł na opracowanie dokumentacji oraz wypłaty odszkodowań za pozyskanie dla Skarbu Państwa niezbędnego gruntu, GDDKiA oddział w Łodzi informuje ostatnio, iż uważa podejmowanie dalszych działań w powołaniu na zapisy w/w umowy za bezprzedmiotowe, sugerując sfinansowanie tego zadania (szacowanego na ok. 4 mln złotych oprócz wydatków już poniesionych) w całości ze środków budżetowych miasta Radomska.

W dniu 22.06.2009 r. Skarb Państwa – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi i Miasto Radomsko zawarli umowę określającą zasady współpracy w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa ulicy Brzeźnickiej (drogi krajowej nr 42) w Radomsku na odcinku o długości 2195,0m (od ulicy Łódzkiej do ulicy Kochanowskiego) wraz z budowa oświetlenia ulicznego i infrastruktury do odwodnienia pasa drogowego z odprowadzalnikami do istniejących bądź projektowanych na zlecenie Miasta odbiorników oraz budowę kanalizacji sanitarnej na odcinku od ul. Kukuczki do drogi krajowej nr 1”. Czas realizacji zadań będących przedmiotem umowy ustalono na lata 2009 do 2013. Miasto zobowiązało się do opracowania dokumentacji projektowej oraz budowy oświetlenia ulicznego i odwodnienia pasa drogowego z odprowadzalnikami do istniejących bądź projektowanych odbiorników oraz budowy kanalizacji sanitarnej na odcinku od ulicy Kukuczki do DK 1. W sytuacji gdy przedłużony termin wykonania projektu budowlanego został określony na dzień 21.06.2013 roku i Miasto Radomsko zrealizowało wymóg umowny wybudowania odprowadzalnika dla wód deszczowych z pasa drogowego drogi krajowej, GDDKiA Oddział w Łodzi pismem z dnia 24.01.2013 r. poinformowała, iż uważa za bezprzedmiotowe podejmowanie dalszych działań przewidzianych zapisami tej umowy.

W dniu 26.03.2013 r.,  z inicjatywy Prezydenta Miasta Radomska oraz na  zaproszenie Wicewojewody Łódzkiego Pawła Bejdy odbyło się w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi spotkanie w sprawie inwestycji drogowych GDDKiA na terenie miasta Radomska. Wojewoda uznał, iż reprezentując organ administracji rządowej, nie czuje się właściwym do rozpatrywania spraw z zakresu przebudowy dróg krajowych, jednak w związku z faktem, iż charakter spraw dotyczy podmiotów z obszaru województwa uznaje za wskazane wysłuchanie stron umożliwiając im tym samym wsparcia, w zakresie możliwości wypracowania wspólnych, konstruktywnych rozstrzygnięć. Dodał też, że jego zdaniem wskazane jest też zaangażowanie posłów na sejm reprezentujących województwo łódzkie i region radomszczański.

GDDKiA reprezentowana w osobach swoich przedstawicieli przez Renatę Zatorską Sytyk dyrektora Oddziału i Marka Brodowskiego Naczelnika Wydziału Dokumentacji podniosła, iż GDDKiA była żywotnie zainteresowana realizacją wszystkich inwestycji, zaś współpraca w zakresie inwestycji wspólnych układała się zawsze bardzo dobrze. Biorąc pod uwagę, iż żadna z tych inwestycji nie została uwzględniona w Programie Budowy Dróg Krajowych i autostrad na lata 2014-2020 r. to zarządca dróg krajowych nie może ze względów finansowych wywiązać się ze złożonych przed miastem zobowiązań, jak również zadeklarować i określić w czasie budowę zachodniej obwodnicy miasta Radomska w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 91. Dyrektor Zatorska – Sytyk poinformowała ponadto, iż decyzje finansowe tak w zakresie kwot dotyczących danego oddziału, jak i w zakresie przypisania ich konkretnym zadaniom, zapadają centralnie w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i oddział w Łodzi nie ma na nie żadnego wpływu.

Stanowisko władz i społeczności Radomska wyraziła Prezydent Miasta stwierdzając stanowczo, iż niezależnie od stanu zaawansowania i zaangażowania Miasta w przedsięwzięcia wspólne z GDDKiA, najważniejszą inwestycją dla Radomska i jego mieszkańców jest budowa zachodniej obwodnicy na odcinku od DK 91 do DK 42. Ranga tego przedsięwzięcia oraz pilność jego realizacji wzrosła niezwykle w sytuacji, gdy budowa autostrady A1 wraz z węzłem Radomsko na odcinku od Tuszyna do granic województwa znajduje się w fazie rozpatrywania wniosku na wydanie decyzji  zezwalającej na realizację inwestycji drogowej, a miasto Radomsko jest w trakcie budowy drugiej połowy obwodnicy zachodniej i angażuje ogromne środki w inwestycje, która zostanie przekazana w zarząd GDDKiA. Sytuacja jest tym więcej niepokojąca, że na rozprawie administracyjnej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi w dniu 7.03.2013 r. dotyczącej wydania decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi  krajowej nr 91, reprezentująca GDDKiA Agata Duraj poinformowała, iż zamówienie dla firmy projektowej URS sp. z o. o. opiewające początkowo na opracowanie projektu budowlano – wykonawczego, zostało ograniczone do sporządzenia koncepcji. W przedstawionej sytuacji zasadnym jest, aby centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach dróg krajowych, spowodował wszczęcie przez jednostkę mu podległą, energicznych działań skutkujących weryfikacją zapisów w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, powodując uwzględnienie w nim omówionych wyżej zadań, w tej liczbie zwłaszcza rozbudowy drogi krajowej nr 91 oraz budowy obwodnicy Radomska DK42/DK91.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytania:
- Jakie jest stanowisko kierowanego przez Pana Ministra resortu w powyższej sprawie? W tej kwestii szczególny ważny jest kontekst poważnego zaangażowania władz Radomska w współfinansowania i współrealizację przywołanych inwestycji, kosztem spowolnienia procesu realizacji innych zadań służących poprawie jakości życia mieszkańców miasta.
- W jakiej perspektywie czasowej mieszkańcy  Radomska mogą oczekiwać rozwiązania problemów komunikacyjnych w ich mieście, a tym samym -  jeśli nie wyeliminowania, to znacznego ograniczenia  - uciążliwości w ich codziennym życiu w związku z dużym natężeniem ruchu w aktualnie funkcjonującym układzie drogowym?

Poseł Artur Ostrowski

Więcej o:
zachodnia obwodnica obwodnica obwodnica radomsko interpeleacja sejm poseł
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE