Od 14 lutego uczniowie z województw łódzkiego, lubelskiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego będą odpoczywać od zajęć szkolnych. Nie zawsze będzie to beztroski czas. Warto wiedzieć, gdzie znaleźć pomoc medyczną w przypadku niespodziewanej choroby lub nieszczęśliwego wypadku.
Złamana ręka, skręcona kostka, infekcja, która może być grypą lub groźnym COVID-19. W sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia, pacjenci powinni skorzystać z pomocy medycznej. Mamy kilka ewentualności w jakiej formie możemy to zrobić.
TPK, czyli konsultacje medyczne przez telefon
Z lekarzem, pielęgniarką i położną można bezpłatnie skonsultować się przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 w godzinach 18-8 rano od poniedziałku do piątku oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, czyli poza godzinami pracy POZ, bez wychodzenia z domu otrzymasz konsultację medyczną.
Możemy też zgłosić się na konsultację w ramach TPK przez elektroniczny formularz. Po jego wypełnieniu, w ciągu trzech godzin, skontaktuje się z Tobą pielęgniarka, a w razie potrzeby lekarz.
Formularz zgłoszeniowy Teleplatformy Pierwszego Kontaktu
Pomoc medyczna w dzień i w nocy
Jeśli czujemy się źle, mamy temperaturę, ból gardła lub inną dolegliwość, powinniśmy skontaktować się z najbliższą przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej w miejscowości, w której aktualnie przebywamy. Lekarze rodzinni przyjmują pacjentów od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 - 18:00.
W nocy (po godzinie 18.00), w soboty, niedziele i święta, możemy skorzystać z pomocy medyków przyjmujących w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Bezpłatna infolinia NFZ
Możemy też skontaktować się z bezpłatną, całodobową infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Tu dowiemy się m.in. gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę, która pełni dyżur nocny.
Ważne!
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia zgłośmy się do izby przyjęć, szpitalnego oddziału ratunkowego albo wezwijmy zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
W górach pomoc zapewnia Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, którego numer alarmowy to 985 lub 601 100 300.
Ważne!
Jeśli podejrzewamy, że zły stan zdrowia ma związek z koronawirusem, koniecznie poinformujmy o tym wcześniej personel SOR, izby przyjęć czy dyspozytora medycznego przyjmującego zgłoszenie pod numerem alarmowym.
Przeziębienie, grypa czy COVID-19? Miej pewność – wykonaj test
Jeśli mamy objawy infekcji, skontaktujmy się z lekarzem. Symptomy grypy, przeziębienia czy koronawirusa są podobne. Jeśli czujemy się źle i podejrzewamy zakażenie COVID-19, wykonajmy bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zlecenie na test na obecność wirusa SARS-CoV-2 może wystawić m.in. lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej, także lekarz na TPK. Może je również lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z systemu gabinet.gov.pl.
Każda osoba, która podejrzewa zakażenie koronawirusem u siebie lub swojego dziecka, może sama uzyskać zlecenie na test po wypełnieniu formularza.
Zapisz się przez internet na test w kierunku koronawirusa
Jeśli nie korzystamy z internetu, możemy połączyć się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (DOM), pod numerem: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa.
Ferie za granią? Pamiętaj o EKUZ i UCC
Gdy planujemy ferie poza granicami Polski, w Unii Europejskiej, pamiętajmy aby zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dokument potwierdza nasze prawo do korzystania za granicą z niezbędnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to również nagłego zachorowania na COVID-19. O tym, jakie świadczenia są dla danej osoby niezbędne, decyduje lekarz w państwie pobytu.
Unijny Certyfikat COVID (UCC), to dokument, który potwierdza przyjęcie szczepienia przeciwko koronawirusowi. Jest on dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Jeśli nie korzystamy z internetu, poprośmy o wydrukowanie certyfikatu w punkcie szczepień lub swojego lekarza pierwszego kontaktu.
DDM nadal aktualne
Przede wszystkim jednak nie zapominajmy o wciąż obowiązującej zasadzie DDM, czyli Dystans, Dezynfekcja, Maseczka. Stosowanie jej, a więc przestrzeganie tych trzech zaleceń, może pomóc uchronić nas i nasze pociechy przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 i ograniczyć jego rozprzestrzenianie.
(info: NFZ)