Olej do silnika dwusuwowego – jakiego oleju używać i jak często go wymieniać?

Olej do silnika dwusuwowego – jakiego oleju używać i jak często go wymieniać?

Silnik dwusuwowy to typ silnika, w którym proces spalania miesza się z procesem smarowania. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jakiego oleju używać do silnika dwusuwowego oraz jak często go wymieniać. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszamy do lektury poniższego wpisu!

Jakiego oleju używać do silnika dwusuwowego? 

Silniki dwusuwowe różnią się od silników czterosuwowych tym, że ich smarowanie jest zintegrowane z procesem spalania. Dlatego też olej silnikowy jest dodawany bezpośrednio do paliwa, a nie jest smarowany z osobnego zbiornika. Do silnika dwusuwowego należy używać specjalnego oleju dwusuwowego, który jest dostosowany do tego typu silnika. Olej do dwusuwów musi spełniać określone wymagania dotyczące lepkości, czystości oraz zawartości dodatków uszlachetniających. 

Olej do dwusuwów - jak często wymieniać? 

Częstotliwość wymiany oleju do silnika dwusuwowego zależy od kilku czynników, takich jak styl jazdy, warunki drogowe, czy też przebieg silnika. Producent silnika może także zalecać określoną częstotliwość wymiany oleju. Ogólnie zaleca się, aby wymieniać olej do silnika dwusuwowego co ok. 25-50 godzin pracy lub co sezon. W przypadku silników używanych w trudniejszych warunkach, takich jak ciężka jazda lub jazda w trudnym terenie, częstotliwość wymiany oleju może być częstsza. Ważne jest, aby pamiętać o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju oraz jego jakości, ponieważ zużyty lub zanieczyszczony olej może uszkodzić silnik. Dlatego też ważne jest, aby wymieniać olej w odpowiednim czasie i używać odpowiedniego rodzaju oleju, który spełnia wymagania dla silnika dwusuwowego. 

Wybór oleju do dwusuwa – normy API oraz JASO 

Wybór odpowiedniego oleju do silnika dwusuwowego jest bardzo ważny, ponieważ odpowiedni olej pozwala na prawidłowe działanie silnika oraz jego dłuższą żywotność. Jednym z kluczowych elementów przy wyborze oleju jest zwrócenie uwagi na normy API oraz JASO, które określają jakość oraz specyfikację oleju. API (American Petroleum Institute) to amerykańska organizacja, która opracowuje normy dotyczące olejów silnikowych. Normy API określają, jakie wymagania musi spełniać olej, aby mógł być używany w silnikach benzynowych oraz diesla. Normy API dzielą się na kilka klas, oznaczonych literami od S do U. Klasa S oznacza najwyższą jakość oleju, natomiast klasa U oznacza najniższą jakość. JASO (Japanese Automotive Standards Organization) to japońska organizacja, która opracowuje normy dotyczące olejów do silników motocyklowych. Normy JASO określają, jakie wymagania musi spełniać olej, aby mógł być używany w silnikach dwusuwowych. Normy JASO dzielą się na trzy klasy, oznaczone symbolami JASO FD, JASO FB oraz JASO FC. Klasa JASO FD oznacza olej o najwyższej jakości, natomiast klasa JASO FC oznacza olej o najniższej jakości.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE