Od poniedziałku, 8 listopada 2021 r. mieszkańcy Radomska będą mogli składać wnioski o nowe dowody – z odciskami palców i odręcznym podpisem właściciela. Nie ma już możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego przez internet.
Zmiany w ustawie o dowodach osobistych wynikają z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 20 czerwca 2019 r.
Wszystkie państwa członkowskie zostały zobligowane do umieszczania w dowodach tożsamości odcisków palców (w warstwie elektronicznej) i odręcznego podpisu posiadacza dowodu (w warstwie graficznej). Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie. Urząd przyjmujący wniosek będzie wyposażony w skaner odcisków palców. Procedura będzie więc podobna do tej przeprowadzanej przy składaniu wniosku o paszport. A to oznacza, że nie będzie możliwości składania elektronicznych wniosków o wydanie dowodu.
Składanie on-line wniosku o dowód osobisty będzie możliwe wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12. roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane. W nowym dowodzie będzie też kilka innych dostrzegalnych na pierwszy rzut oka zmian – pojawi się m.in. oznaczenie państwa członkowskiego (na tle flagi Unii Europejskiej).
Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie jego ważność. Nowe dokumenty będą wydawane osobom, których dowody tracą ważność lub które kończą 18 lat.
W związku z wejściem w życie nowej ustawy, w Urzędzie Miasta Radomska obsługa klientów załatwiających sprawy związane z dowodami osobistymi w dniu 5 listopada 2021 r. będzie prowadzona tylko do godz. 11.30.