Nieprawidlowości w szpitalu. 12 mln zł do zwrotu?

Kontrola Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi odbywająca się w radomszczańskim szpitalu wykryła spore nieprawidłowości. W konsekwencji powiat, jako organ sprawujący nadzór właścicielski nad szpitalem,

Kontrola Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi odbywająca się w radomszczańskim szpitalu wykryła spore nieprawidłowości. W konsekwencji powiat, jako organ sprawujący nadzór właścicielski nad szpitalem, ma zwrócić dofinansowanie uzyskane na zakup sprzętu - chodzi o niebagatelną kwotę 12 mln zł!

Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego przeprowadzali kontrolę projektu Zakup aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia medycznego niezbędnego dla osiągnięcia celu realizowanego zadania inwestycyjnego „Budowa Szpitala Powiatowego w Radomsku” w czerwcu i lipcu 2012. Projekt ten, dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013, opiewał na kwotę blisko 35 mln zł. Środki unijne wyniosły prawie 30 mln zł, środki z budżetu państwa - 5 mln zł. Zadanie realizowano w latach 2007-2011.

Podczas kontroli sprawdzano dokumentację przetargową oraz rozliczenia finansowe, a także ich zgodność z wyposażeniem i sprzętem znajdującym się w szpitalu. Opracowana dokumentacja pokontrolna wskazuje na poważne zaniedbania po stronie zamawiającego oraz naruszenia zapisów ustawy o zamówieniach publicznych. Najwięcej zastrzeżeń pracownicy Urzędu Marszałkowskiego mają do obarczonej błedami procedury przetargowej. Przetargi te odbyły się w latach 2009 i 2010.

Główne zarzuty stawiane przez kontrolujących to:
1. Niewłaściwie określone warunki udziału w postępowaniach przetargowych na podstawie których dopuszczono jedynie wykonawców posiadających doświadczenie w wyposażaniu zakładów opieki zdrowotnej – zawężenie konkurencji niezgodne z ustawą o zamówieniach publicznych.
2. Użycie nazw własnych producentów w postępowaniach dotyczących zakupu sprzętu komputerowego.
3. Ograniczenie udziału podwykonawców w realizacji przedmiotu zamówienia do 30%.

negatywny wynik kontroli sprawia, że powiat będzie musiał zwrócić część uzyskanego wcześniej dofinansowania - kwota, o jakiej mowa, to 12 mln zł.

- Ze względu na wagę problemu, jak i wysokość wyliczonej kwoty Zarząd Powiatu Radomszczańskiego podjął decyzję o natychmiastowym poinformowaniu opinii publicznej, jednocześnie niezwłocznie podjął działania wyjaśniające zmierzające do zweryfikowania w/w kwoty. Zarząd dołoży wszelkich starań, aby zminimalizować negatywne konsekwencje finansowe kontroli, którymi został obarczony. - komentuje sprawę Starostwo Powiatowe.

Więcej o:
szpital wyposażenie powiat kontrol
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE