Kilka tygodni temu, Radomszczański Głos Młodzieży z Młodzieżową Radą Miasta zorganizował panel dyskusyjny, na którym rozmawiano o przyszłości naszego miasta. Olbrzymie emocje wzbudził wtedy temat komunikacji publicznej – okazało się, że każdy z nas ma z lokalnym MPK całkiem sporo doświadczeń, zazwyczaj dosyć mało przyjemnych.
- Postanowiliśmy pociągnąć temat dalej. Razem z MRM przygotowaliśmy ankietę, w której zapytaliśmy radomszczańską młodzież o ich opinie na temat funkcjonowania komunikacji publicznej. Poniżej przedstawiamy jej wyniki – mówią przedstawiciele Głosu Młodzieży.
W ankiecie wzięło udział ponad 600 osób, jednak zaledwie połowa odpowiedziała na wszystkie pytania. Większość respondentów (ponad 80%) stanowili uczniowie i studenci.
Jedynie 27% ankietowanych stwierdziło, że ilość autobusów porannych jest wystarczająca, aby mogli bez problemu dotrzeć do szkoły lub pracy. 34% stwierdziło również, że po zakończeniu lekcji ma zaledwie jeden autobus powrotny do domu. Przytłaczająca większość (72%) uważa, że autobusów jeździ zdecydowanie zbyt mało.
Ponad połowa respondentów (69%) uskarża się na tłok w środkach publicznej komunikacji. Jedynie 24% ankietowanych stwierdza, że takiego problemu nie dostrzega, natomiast pozostali, którzy wybrali odpowiedź „inne” (6,5%), zauważają, że autobusy bywają przepełnione przede wszystkim rano i po południu. Jednocześnie 87% ankietowanych stwierdziło, że zwiększenie liczby autobusów kursujących w tych godzinach wzbudzi w nich pozytywne odczucia.
Co ciekawe, wśród odpowiedzi na pytanie o najbardziej wykluczoną komunikacyjnie dzielnicę Radomska najczęściej przewijały się nazwy wsi niebędących dzielnicami naszego miasta, w których jednak mieszka bardzo dużo nastolatków na co dzień uczęszczających do radomszczańskich szkół średnich. Znalazły się wśród nich: Dobryszyce (39 odpowiedzi), Lgota Wielka (27 odpowiedzi), Bartodzieje (19 odpowiedzi), Gomunice (18 odpowiedzi), Folwarki (16 odpowiedzi) oraz Stobiecko Miejskie i Strzałków (po 15 odpowiedzi).
Ankietowani proponowali również własne rozwiązania na usprawnienie działania MPK. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:
- większe autobusy podstawiane w godzinach szczytu (rano i po południu) na szczególnie przeciążonych liniach (m.in.: 1, 23 i 25)
- automaty biletowe w autobusach oraz możliwość płatności kartą
- darmowe przejazdy dla wszystkich, gdy przekroczone są normy zanieczyszczenia powietrza. Temat ten poruszaliśmy w naszym artykule: Będzie darmowa komunikacja miejska w Radomsku w czasie smogu?
- bilety czasowe dla tych, którzy przesiadają się pomiędzy liniami
- kursy nocne po godzinie 23, przynajmniej na kilku liniach