Likwidacja Straży Miejskiej z pominięciem ustawy o zwolnieniach grupowych?

Jak twierdzi Arkadiusz Zarębski, przewodniczący Związku Funkcjonariuszy i Pracowników Straży Miejskiej, w procesie likwidacji straży miejskiej pominięto przepisy wynikające z ustawy o zwolnieniach grupowych.

18 marca uprawomocniła się uchwała dotycząca rozwiązania Straży Miejskiej, co oznacza, że jednostka ta przestanie działać z końcem maja 2014. Jak jednak twierdzi Arkadiusz Zarębski, przewodniczący Niezależnego Związku Funkcjonariuszy i Pracowników Straży Miejskiej w Radomsku, w procesie likwidacji straży pominięto przepisy wynikające z ustawy o zwolnieniach grupowych.

Arkadiusz Zarębski wystosował list skierowany do komendanta Straży Miejskiej Jana Suwarta, w którym informuje, iż zgodnie z zapisami ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Straży Miejskiej w Radomsku.

 

- Niestety Pani Prezydent niezgodnie z przepisami prawa pominęła w swoim zarządzeniu powyższą wymaganą prawem procedurę. Procedura [ta] ma dla pracodawcy charakter obligatoryjny. W żadnym przypadku planowania zwolnień grupowych nie może być ona zaniechana. - pisze Arkadiusz Zarębski. I dodaje: - W związku z powyższym rozpoczęcie przez Pana wręczania wypowiedzeń stosunku pracy pracownikom Straży Miejskiej z pominięciem procedury zawartej w cytowanej ustawie wyczerpie znamiona przestępstwa z art. 218 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.

 

O nieprawidłowości została powiadomiona Powiatowa Inspekcja Pracy.

 

Cały list znajduje się poniżej:

 

Społeczny Inspektor Pracy Radomsko 18 marca 2014r.

Arkadiusz Zarębski

 

Straż Miejska Radomsko

Ul. Kościuszki 10

97-500 Radomsko

 

Pan

mgr Jan Suwart

Komendant

Straży Miejskiej w Radomsku

 

 

Zgodnie z Uchwałą Nr XLVIII/423/14 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 24 stycznia 2014 roku w sprawie rozwiązania Straży Miejskiej w Radomsku i jej likwidacji jako jednostki budżetowej w/wym. jednostka ma zostać rozwiązana z dniem 31 maja 2014 roku.

Po uprawomocnieniu się w/wym. uchwały tj. 18 marca 2014 roku zgodnie z Zarządzeniem Prezydent Miasta Radomska ma Pan jako nasz pracodawca wręczać wypowiedzenia stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia do dnia 21 marca 2014r.  Informuję Pana, iż zgodnie Art. 2 i Art. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844 ze zm.) ma Pan obowiązek przeprowadzenia konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Straży Miejskiej w Radomsku. Niestety Pani Prezydent niezgodnie z przepisami prawa pominęła w swoim zarządzeniu powyższą wymaganą prawem procedurę.

Procedura informacyjno-konsultacyjna przewidywana w art. 2 u.z.g. ma dla pracodawcy charakter obligatoryjny. W żadnym przypadku planowania zwolnień grupowych nie może ona zostać zaniechana.

Rozpoczynając procedurę konsultacji pracodawca jest zobowiązany zawiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe o zamiarze dokonania zwolnień grupowych. Od tego dnia biegnie 20-dniowy termin przewidziany w art. 3 ust. 1 komentowanej ustawy. Postanowienia art. 2 ust. 3 u.z.g. mają charakter imperatywny, co oznacza że niedopuszczalna jest żadna inna forma, np. faks bądź mail.

Do wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieokreślony, także wtedy gdy następuje ono na podstawie ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników ma zastosowanie wymóg dotyczący jego merytorycznego uzasadnienia oraz zachowania trybu przewidzianego w art. 38 KP.

Termin 20 dniowy, przewidziany w art. 3 ust. 1 u.z.g na zawarcie porozumienia daje pracownikowi gwarancję, że zapowiedziane przez pracodawcę zwolnienia nie nastąpią od razu; daje gwarancję, że upłynie przynajmniej ten termin, zanim otrzyma wypowiedzenie. Umożliwia mu to przystosowanie się do sytuacji, w tym np. rozpoczęcie poszukiwań nowego zatrudnienia. Takich gwarancyjnych i stabilizujących zatrudnienie jest w ustawie o zwolnieniach grupowych więcej. Są one powiązane z negocjacjami i porozumieniem. Mianowicie, chodzi tu o art. 6 ustawy o zwolnieniach grupowych. Przepis ten precyzuje, kiedy wypowiedzenie może nastąpić. Zgodnie ze sformułowaną w nim dyrektywą nie może ono zostać złożone wcześniej niż po dokonaniu przez pracodawcę zawiadomienia właściwego powiatowego urzędu pracy w trybie art. 4 ust. 1 ustawy, zaś w sytuacji, gdy nie jest ono wymagane, nie wcześniej niż po zawarciu porozumienia ze związkami zawodowymi (art. 3 ust. 1 i 3 ustawy) lub wydaniu regulaminu (art. 3 ust. 4 i 5 ustawy). Co więcej trzeba uznać, że postanowienia art. 6 ust. 1 ustawy mają charakter semiimperatywny. Oznacza to, że pogwałcenie przewidzianych w nim terminów i dokonanie wcześniejszego wypowiedzenia narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, w rozumieniu art. 45 k.p. Z legalnym (zgodnym z prawem) wypowiedzeniem mamy zatem do czynienia dopiero po respektowaniu tak art. 3, jak i art. 6 ustawy (tak: wyrok SN z dnia 25 czerwca 2010r. , sygn.akt II PK 32/10).

 

W związku z powyższym rozpoczęcie przez Pana wręczania wypowiedzeń stosunku pracy pracownikom Straży Miejskiej z pominięciem procedury zawartej w cytowanej ustawie wyczerpie znamiona przestępstwa z art. 218 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.

Przestępstwo to ma charakter formalny i do jego dokonania nie jest potrzebny skutek w postaci doznania przez pracownika pokrzywdzenia poprzez naruszenie jego praw ani faktyczny brak umożliwienia pracownikowi podjęcia pracy, nie jest nim także szkoda materialna (Flasiński, Przestępstwa..., s. 32 i n.; Marek, Komentarz, s. 490; Radecki (w:) Wąsek I, s. 1149). Termin "wykonywanie czynności" należy rozumieć w funkcjonalnym związku z naruszeniem praw pracownika, stąd mieści się w nim zarówno podejmowanie czynności naruszającej prawa pracownika, jak i zaniechanie wykonania czynności, której podjęcie w określonym układzie sytuacyjnym stanowiło szczególny obowiązek danej osoby jako gwaranta niedopuszczenia do naruszenia praw pracownika (Tomporek, Przedmiot..., s. 13 i n.).

 

Jednocześnie informuję, iż o powyższym poinformowałem Państwową Inspekcję Pracy.

z poważaniem,

Arkadiusz Zarębski

 

Do wiadomości:

1. Prezydent Miasta Radomska

2. Rada Miasta Radomska

3. Wojewoda Łódzki

4. PIP Okręgowy Inspektorat w Łodzi

5. OPZZ Łódź

6. FZZ Łódź

7. NSZZ „Solidarność” Łódź

8. NTL Radomsko

9. Tygodnik „Między Stronami”

10. Gazeta Radomszczańska

11. Dziennik Łódzki

12. Radio Łódź

13. Inne media.

Więcej o:
straż miejska likwidacja straży miejskiej zwolnienia grupowe
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE