Jak twierdzi Arkadiusz Zarębski, przewodniczący Związku Funkcjonariuszy i Pracowników Straży Miejskiej, w procesie likwidacji straży miejskiej pominięto przepisy wynikające z ustawy o zwolnieniach grupowych.
18 marca uprawomocniła się uchwała dotycząca rozwiązania Straży Miejskiej, co oznacza, że jednostka ta przestanie działać z końcem maja 2014. Jak jednak twierdzi Arkadiusz Zarębski, przewodniczący Niezależnego Związku Funkcjonariuszy i Pracowników Straży Miejskiej w Radomsku, w procesie likwidacji straży pominięto przepisy wynikające z ustawy o zwolnieniach grupowych.
Arkadiusz Zarębski wystosował list skierowany do komendanta Straży Miejskiej Jana Suwarta, w którym informuje, iż zgodnie z zapisami ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Straży Miejskiej w Radomsku.
- Niestety Pani Prezydent niezgodnie z przepisami prawa pominęła w swoim zarządzeniu powyższą wymaganą prawem procedurę. Procedura [ta] ma dla pracodawcy charakter obligatoryjny. W żadnym przypadku planowania zwolnień grupowych nie może być ona zaniechana. - pisze Arkadiusz Zarębski. I dodaje: - W związku z powyższym rozpoczęcie przez Pana wręczania wypowiedzeń stosunku pracy pracownikom Straży Miejskiej z pominięciem procedury zawartej w cytowanej ustawie wyczerpie znamiona przestępstwa z art. 218 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.
O nieprawidłowości została powiadomiona Powiatowa Inspekcja Pracy.
Cały list znajduje się poniżej:
Społeczny Inspektor Pracy Radomsko 18 marca 2014r.
Arkadiusz Zarębski
Straż Miejska Radomsko
Ul. Kościuszki 10
97-500 Radomsko
Pan
mgr Jan Suwart
Komendant
Straży Miejskiej w Radomsku
Zgodnie z Uchwałą Nr XLVIII/423/14 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 24 stycznia 2014 roku w sprawie rozwiązania Straży Miejskiej w Radomsku i jej likwidacji jako jednostki budżetowej w/wym. jednostka ma zostać rozwiązana z dniem 31 maja 2014 roku.
Po uprawomocnieniu się w/wym. uchwały tj. 18 marca 2014 roku zgodnie z Zarządzeniem Prezydent Miasta Radomska ma Pan jako nasz pracodawca wręczać wypowiedzenia stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia do dnia 21 marca 2014r. Informuję Pana, iż zgodnie Art. 2 i Art. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844 ze zm.) ma Pan obowiązek przeprowadzenia konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Straży Miejskiej w Radomsku. Niestety Pani Prezydent niezgodnie z przepisami prawa pominęła w swoim zarządzeniu powyższą wymaganą prawem procedurę.
Procedura informacyjno-konsultacyjna przewidywana w art. 2 u.z.g. ma dla pracodawcy charakter obligatoryjny. W żadnym przypadku planowania zwolnień grupowych nie może ona zostać zaniechana.
Rozpoczynając procedurę konsultacji pracodawca jest zobowiązany zawiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe o zamiarze dokonania zwolnień grupowych. Od tego dnia biegnie 20-dniowy termin przewidziany w art. 3 ust. 1 komentowanej ustawy. Postanowienia art. 2 ust. 3 u.z.g. mają charakter imperatywny, co oznacza że niedopuszczalna jest żadna inna forma, np. faks bądź mail.
Do wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieokreślony, także wtedy gdy następuje ono na podstawie ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników ma zastosowanie wymóg dotyczący jego merytorycznego uzasadnienia oraz zachowania trybu przewidzianego w art. 38 KP.
Termin 20 dniowy, przewidziany w art. 3 ust. 1 u.z.g na zawarcie porozumienia daje pracownikowi gwarancję, że zapowiedziane przez pracodawcę zwolnienia nie nastąpią od razu; daje gwarancję, że upłynie przynajmniej ten termin, zanim otrzyma wypowiedzenie. Umożliwia mu to przystosowanie się do sytuacji, w tym np. rozpoczęcie poszukiwań nowego zatrudnienia. Takich gwarancyjnych i stabilizujących zatrudnienie jest w ustawie o zwolnieniach grupowych więcej. Są one powiązane z negocjacjami i porozumieniem. Mianowicie, chodzi tu o art. 6 ustawy o zwolnieniach grupowych. Przepis ten precyzuje, kiedy wypowiedzenie może nastąpić. Zgodnie ze sformułowaną w nim dyrektywą nie może ono zostać złożone wcześniej niż po dokonaniu przez pracodawcę zawiadomienia właściwego powiatowego urzędu pracy w trybie art. 4 ust. 1 ustawy, zaś w sytuacji, gdy nie jest ono wymagane, nie wcześniej niż po zawarciu porozumienia ze związkami zawodowymi (art. 3 ust. 1 i 3 ustawy) lub wydaniu regulaminu (art. 3 ust. 4 i 5 ustawy). Co więcej trzeba uznać, że postanowienia art. 6 ust. 1 ustawy mają charakter semiimperatywny. Oznacza to, że pogwałcenie przewidzianych w nim terminów i dokonanie wcześniejszego wypowiedzenia narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, w rozumieniu art. 45 k.p. Z legalnym (zgodnym z prawem) wypowiedzeniem mamy zatem do czynienia dopiero po respektowaniu tak art. 3, jak i art. 6 ustawy (tak: wyrok SN z dnia 25 czerwca 2010r. , sygn.akt II PK 32/10).
W związku z powyższym rozpoczęcie przez Pana wręczania wypowiedzeń stosunku pracy pracownikom Straży Miejskiej z pominięciem procedury zawartej w cytowanej ustawie wyczerpie znamiona przestępstwa z art. 218 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.
Przestępstwo to ma charakter formalny i do jego dokonania nie jest potrzebny skutek w postaci doznania przez pracownika pokrzywdzenia poprzez naruszenie jego praw ani faktyczny brak umożliwienia pracownikowi podjęcia pracy, nie jest nim także szkoda materialna (Flasiński, Przestępstwa..., s. 32 i n.; Marek, Komentarz, s. 490; Radecki (w:) Wąsek I, s. 1149). Termin "wykonywanie czynności" należy rozumieć w funkcjonalnym związku z naruszeniem praw pracownika, stąd mieści się w nim zarówno podejmowanie czynności naruszającej prawa pracownika, jak i zaniechanie wykonania czynności, której podjęcie w określonym układzie sytuacyjnym stanowiło szczególny obowiązek danej osoby jako gwaranta niedopuszczenia do naruszenia praw pracownika (Tomporek, Przedmiot..., s. 13 i n.).
Jednocześnie informuję, iż o powyższym poinformowałem Państwową Inspekcję Pracy.
z poważaniem,
Arkadiusz Zarębski
Do wiadomości:
1. Prezydent Miasta Radomska
2. Rada Miasta Radomska
3. Wojewoda Łódzki
4. PIP Okręgowy Inspektorat w Łodzi
5. OPZZ Łódź
6. FZZ Łódź
7. NSZZ „Solidarność” Łódź
8. NTL Radomsko
9. Tygodnik „Między Stronami”
10. Gazeta Radomszczańska
11. Dziennik Łódzki
12. Radio Łódź
13. Inne media.