Od 2 września obowiązywał będzie nowy rozkład jazdy. Dzięki kompleksowym zmianom trzech linii udało się uwzględnić większość uwag, zgłaszanych przez mieszkańców.
Od 2 września obowiązywał będzie nowy rozkład jazdy. Dzięki kompleksowym zmianom trzech linii udało się uwzględnić większość uwag, zgłaszanych przez mieszkańców.
- Opracowanie wykonane przez firmę „Public Transport Consulting” wskazało trzy zasadnicze kierunki mające na celu uatrakcyjnienie oferty przewozowej w zakresie komunikacji miejskiej. Składowymi były: przebudowa układu linii z opracowaniem przypisanym ich rozkładom jazdy, zmiana systemu biletowego umożliwiająca wprowadzenie biletu okresowego oraz sukcesywna wymiana taboru autobusowego polegająca na eliminowaniu autobusów wysokopodłogowych– tłumaczy Ludwik Madej z Wydziału Planowania, Realizacji Inwestycji i Infrastruktury Miejskiej.
- Nie został przyjęty graniczny termin wymiany taboru. Wszystko wskazuje na to, że będzie to proces kilkuletni i na skrócenie tego cyklu będą miały zasadniczy wpływ środki jakie zaangażuje Miasto. Proces ten może będzie realizowany również przy udziale środków własnych spółki MPK, w ramach posiadanego przez nią majątku. Celowym jest zbycie pięciu niskopodłogowych autobusów międzymiastowych Irisbus MidiRider, nieprzystosowanych do komunikacji miejskiej oraz nabycie ze środków pozyskanych z ich sprzedaży autobusów typowo miejskich. Ewentualny udział Miasta wynika z uprawnień, które nakłada na organizatora Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym – dodaje Ludwik Madej.
W konsekwencji wykonanego opracowania i badań radomszczańskiej komunikacji miejskiej 1 maja została przeprowadzona w radomszczańskim MPK remarszrutyzacja, czyli ponowne planowanie tras przewozowych. Miała ona na celu zwiększenie rentowności i konkurencyjności MPK poprzez zwiększenie częstotliwości kursów i stworzenie nowej siatki linii z wygodnym, zachęcającym do przesiadki na miejskie autobusy, systemem przesiadkowym. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostały jeszcze bilety elektroniczne oraz bilety miesięczne.
- Dotychczas zrealizowano, z wprowadzaną obecnie modyfikacją, pierwszy element z zakresu optymalizacji. Trwa postępowanie związane z realizacją zamówienia na zmianę systemu biletowego i realne jest jego wdrożenie jeszcze w roku bieżącym, przy zabezpieczonych w budżecie środkach niezbędnych na jego sfinansowanie – dodaje naczelnik Madej.
Po 4 miesiącach okazało się, że wprowadzone w maju zmiany wymagają... zmian. Większość z nich to odpowiedź na uwagi mieszkańców. Nowa siatka połączeń od początku sprawiła problemy mieszkańcom, głównie przez nagłą zmianę tras i numeracji. Niedługo po jej wprowadzeniu powrócono do linii 23 i 25, których kursy po 1 maja przejęły "dwójka" i "trójka". Jak chodzi o trasy od 2 września zmiany nie dotkną linii: 0, 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 23 i 25.
Od 2 września zmieni się zaś trasa "piątki". Teraz to ona zapewni mieszkańcom Stobiecka Miejskiego zabrane 1 maja połączenie relacji Stobiecko - Brzeźnicka - Batorego. Nowa "piątka" pojedzie po starej trasie z Piaszczyc, Sanicką, Przedborską do placu 3 Maja, następnie ulicami: Warszyca, Różaną, Batorego, Brzeźnicką do pętli w Stobiecku. Nadal kilka kursów będzie kończyło trasę jak dotychczas - przy dworcu PKP-PKS. Zmiany dotkną także "szóstkę". Teraz skomunikuje ona mieszkańców Kietlina także z Osiedlem Tysiąclecia i zapewni dojazd do Szpitala Powiatowego. Otóż z Kietlina pojedzie Przedborską, Mickiewicza, Bugaj, Tysiąclecia, Prymasa Wyszyńskiego, dojeżdżając do pętli przy Nowym Cmentarzu, dalej ulicami Jagiellońską, Armii Krajowej, Leszka Czarnego, Piastowską, Krakowską przez plac 3 Maja do pętli przy dworcu. Ponadto w godzinach szczytu "szóstka" wykona kursy przez 11 Listopada do pętli przy Sucharskiego, z której zniknie linia nr 10.
Najwięcej zmian dotknęło właśnie tę ostatnią. Teoretycznie linia 10 kursować będzie zawsze pomiędzy dworcem PKP-PKS, a Suchą Wsią, jednak należy bacznie przyjrzeć się rozkładom na przystankach i w Internecie, gdyż linia ta ma wiele kursów alternatywnych, co znacznie utrudni korzystanie z niej. Otóż kilka kursów będzie obsługiwało ulicę św. Jadwigi Królowej, kilka pojedzie Targową, kilka zaś pojedzie Jagiellońską pod Szpital i Cmentarz Nowy, by na pętli zawrócić i jechać dalej w stronę Suchej Wsi lub dworca PKP-PKS. Ponadto część kursów połączy dworzec z Suchą Wsią nie bezpośrednio przez Reymonta i plac 3 Maja, a na około przez 11 Listopada, Kościowa, Brzeźnicką, Batorego, Różaną, Warszyca i dopiero w Reymonta.
Nadal linia numer 3 wykonywać będzie kursy od Jagiellońskiej do Stobiecka Miejskiego/Strefy Inwestycyjnej, zaś część kursów pojedzie jako wspomagająca linia nr 23 po tej samej trasie, ale wydłużonej do Kruplina. Podobnie jest w przypadku "dwójki". Wykonywać ona będzie kilka kursów z Jagiellońskiej do FON-u/Stobiecka Szlacheckiego, zaś reszta kursów będzie obsługiwana przez linie wspomagającą "dwójkę", czyli 25 - po tej samej trasie, ale wydłużonej do Lgoty Wielkiej.
Prócz linii nr 10, większość linii ma usunięte pojedyncze kursy wariantowe, co ułatwi poruszanie się po mieście. Prócz zmian tras zmianie ulega także rozkład jazdy w związku z końcem wakacji szkolnych. Wszystko wskazuje jednak na to, że na tym nie koniec zmian w komunikacji miejskiej. Zgodnie z Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym do zadań i obowiązków organizatora należy: planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym. - Trzecie zadanie stawia wymóg ciągłego monitorowania zarówno kosztów przewoźnika (operatora) generujących wymiar przysługującej mu rekompensaty. Poziom zadowolenia mieszkańców będzie bezpośrednio rzutował na przychody biletowe spółki i obydwa te elementy będą przedmiotem stałego zainteresowania i analizy ze strony organizatora. Rodzaj i częstotliwość informacji, które operator jest zobowiązany przekazywać Miastu jest szczegółowo opisany w umowie operatorskiej o świadczeniu tych usług – wyjaśnił naczelnik Madej.
Wszystkie zmiany wchodzą w życie 2 września.
Nowy schemat linii MPK Radomsko tutaj.
Nowy rozkład dostępny jest tutaj.