Jakie są rodzaje dystrybutorów do paliwa?

Jakie są rodzaje dystrybutorów do paliwa?

Wielu z nas wie o tym, że dystrybutory do paliwa to te, za pomocą których nalewa się do baku benzynę lub olej napędowy. W Europie tego typu sprzęt działa mechanicznie, czyli sięga się po ten pistolet do nalewania, naciska ten spust i zalewa się bak do pełna, a potem płaci się w kasie za każdy litr paliwa, czyli dokładnie za to, co naliczył nam dystrybutor, bo tak wygląda obowiązujące prawo.

Stare typy dystrybutorów

Stare dystrybutory do paliwa były obsługiwane ręcznie, czyli w podobny sposób do tej studni z ręczną pompą. Było to rzecz jasna lata temu, a kupujący paliwo musiał się rzecz jasna namachać, ale niezbyt długo, bo zazwyczaj kupowano te kilkadziesiąt litrów i to głównie ze względu na to, że nawet silniki tych mniejszych pojazdów dostawczych nie mogły pomieścić zbyt wiele.

Wyjątkiem były wtedy większe auta dostawcze popularnie nazywane ciężarówkami, ale i one nie miały tych zadziwiająco sporych zbiorników paliwa i ładowność jakichś kilku ton.

Obecnie, czyli w czasach dystrybutorów do paliwa, które działają automatycznie, a na pulpicie wyświetla się nam ilość przelanych litrów, nie ma nawet mowy o machaniu jakąś wajchą i w tym rzecz jasna tkwi wygoda. Przynajmniej dla niektórych ta wygoda jest przykładem na postęp, ale dla wielu innych to norma, czyli zalewają auto paliwem i nie interesują się tym, jak działa dystrybutor.

Licznik

Typowy dystrybutor do paliwa to także ten licznik, czyli w jednej ramce widać zatankowane litry paliwa, a w tej drugiej należność, czyli sumę pieniędzy, którą musi zapłacić ten jeden konkretny kierowca. Rzecz jasna ta opłata nie jest stałą, a cena za litr konkretnego paliwa zmienia się, tak samo, jak zmieniają się czynniki ekonomiczne.

Wiele znaczy też i to, że w każdym litrze paliwa jest podatek. Mowa tu o podatku akcyzowymi, który nieustannie rośnie. Nie musi się to dziać z roku na rok, ale już po pewnym czasie ten podatek podskakuje do góry. Z tej przyczyny dość wielu ludzi kupuje paliwo z innych źródeł.

Jedni tankują je za granicą, jeśli mają blisko do tej najbliższej zagranicznej stacji paliw, a inni raczej kupują od tych, którzy przywożą każdy litr do kraju. Proceder ten po części jest legalnym i dla niektórych oznacza to znacznie tańsze paliwo.

Faktyczny koszt paliwa z dystrybutora

Wiadomo nie od dziś o tym, że dystrybutor do paliwa to nie samo paliwo, bo w każdym litrze paliwa kryje się podatek akcyzowy. Dodatkowo do stacji paliw te konkretne litry trafiają w cysternach, a usługa dostarczenia tych tysięcy litrów benzyny i oleju napędowego jest rzecz jasna ovatowaną, czyli jest to sporo podatków. One rzecz jasna, rosną do góry i w tym aspekcie nie ma nic dziwnego, choć jakiś strajk może wpłynąć na ceny paliw.

Pewna część z nas nawet twierdzi, że sama droga paliwa, czyli od baryłki ropy naftowej do kanistra benzyny to także podatki i to znaczne. Mowa tu o tym, że ropę trzeba poddać destylacji, po to by wyszła z niej benzyna i olej napędowy, a taka destylacja to usługa, która w czasach obecnych musi być powiązaną z opodatkowaniem.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

KOMENTARZE

PRZECZYTAJ JESZCZE