Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_ENCODING" in /home/klient.dhosting.pl/r24/radomsko24.pl/public_html/public/index.php on line 4

Deprecated: substr_count(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/r24/radomsko24.pl/public_html/public/index.php on line 4

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/r24/radomsko24.pl/public_html/public/index.php:4) in /home/klient.dhosting.pl/r24/radomsko24.pl/public_html/public/index.php on line 16
Jak stworzyć świetną prezentację w PowerPoint: 5 wskazówek - Radomsko24.pl

Jak stworzyć świetną prezentację w PowerPoint: 5 wskazówek

Jak stworzyć świetną prezentację w PowerPoint: 5 wskazówek

Prezentacje tworzą nie tylko menedżerowie, przygotowując się do spotkań. Tworzenie ciekawych i angażujących prezentacji to przydatna umiejętność, która pomaga w sprzedaży, rozmowach z partnerami i przekazywania wiedzy. Startupy uwodzą nimi inwestorów, agenci przedstawiają aktorów, a specjaliści w różnych branżach sami siebie. Piękna prezentacja to potężne narzędzie o trwałym efekcie – dobre wystąpienie, jak i ciekawa prezentacja, zostaje w pamięci na długo.

Ale bądźmy szczerzy: większość prezentacji PowerPoint pozostawiają dużo do życzenia. Slajdy są przesycone tekstem, a osoba prowadząca po prostu je odczytuje. Nawet jeśli omawiane są ważne informacje, a pracownicy mają najlepsze intencje, aby ich słuchać, jest im ciężko skupić się na przedstawianym temacie i mimo woli zaczynają gapić się w telefon.

Jeśli chcesz, aby twoje prezentacje stworzone w powerpoint online zapadały w pamięć i pomagały ci w osiąganiu celów, warto poświęcić czas na rozwój swoich umiejętności tworzenia prezentacji w PowerPoint.

Oto pięć wskazówek dotyczących tworzenia rewelacyjnych slajdów, które wyróżnią twoją prezentację w PowerPoint.

#1. Przemyśl scenariusz prezentacji

Celem prezentacji jest to, co chcesz zmienić w umyśle słuchacza, a scenariusz to sposób, w jaki to możesz zrobić.

Wyobraź sobie, że wymyślasz jakąś historię. Słuchacza trzeba zaintrygować, wymyślić ciekawą postać, przeprowadzić ją przez wszystkie trudności i wyzwania do szczęśliwego finału – tak wygląda podstawowa struktura każdego tekstu i prezentacji. Na tej strukturze oparte są bajki, scenariusze filmowe i reklamy produktów:

  1. Wprowadzenie. Od pierwszego slajdu widz musi dokładnie zrozumieć, co ma otrzymać w efekcie lub czego się nauczyć. Tu lepiej zrezygnować z kreatywnych zabiegów i podać wprost na okładce lub pierwszym slajdzie, co będzie dalej.
  2. Intryga. Stwórz motywację dla swojej publiczności, aby połowa sali nie wyszła na drugim slajdzie. Opowiedz o korzyściach płynących z twojego wystąpienia lub zainteresuj widzów suspensem.
  3. Teza. To jest główny motyw prezentacji – to, czego chcesz nauczyć ludzi.
  4. Antyteza. Pokaż drugą stronę medalu. Buduje to wiarygodność i ostrzega przed problemami, które można napotkać w praktyce.
  5. Wnioski. Słaba prezentacja kończy się słowami „To wszystko, dziękuję za uwagę”. Na końcu podaj krótkie podsumowanie lub wnioski – po zakończeniu twojej prezentacji słuchacze powinni zrozumieć, co mogą (lub mają) zrobić już teraz. 

Najbardziej angażujące prezentacje opowiadają ciągłą historię, w której publiczność cały czas jest ciekawa, co będzie dalej. Choć jest to bardzo skuteczne w przypadku prezentacji wykorzystywanych w marketingu, jest to również świetna technika do wykorzystania w przypadku wewnętrznych prezentacji, gdzie grupą odbiorców są współpracownicy lub menedżerowie.

#2. Zadbaj o spójność przekazu

Niezależnie od stylu, który wybierzesz do tworzenia swojej prezentacji, zachowaj jej spójność. Wybranie jednego stylu dla jednego slajdu, a zaraz po tym innego stylu dla innego slajdu będzie skupiać uwagę publiczności na wszystkim, ale nie na twoim wystąpieniu.

Jeśli robisz prezentację skierowaną na odbiorców z twojej firmy, użyj firmowego szablonu – jeśli nie był jeszcze stworzony przez twoich współpracowników, stwórz go samodzielnie. 

#3. Zilustruj swoją opowieść  

Nikt nie lubi czytać slajdów, które mają w sobie za dużo tekstu lub liczb. Aby przełamać monotonię słów, używaj obrazów, wykresów, diagramów, filmów lub czegokolwiek innego, co pomoże urozmaicić twoją opowieść i ją wzbogacić.

#4. Zadbaj o oprawę graficzną prezentacji

W prezentacji powinny znaleźć się jeden lub dwa kolory główne – dla tła, tekstu i ikon. Dobrą praktyką jest korzystanie z wybranej palety i nieużywanie za dużej liczby innych kolorów. Samodzielne dobieranie kolorów jest trudne, zwłaszcza jeśli nie jest się projektantem, więc jeśli prowadzisz prezentację firmową, użyj kolorów firmowych. Jeśli nie masz kolorów firmowych, skorzystaj z platform internetowych dopasowujących kolory. Te gotowe zestawienia z pewnością pomogą ci w stworzeniu niepowtarzalnego stylu twojej prezentacji.

#5. Bądź elastyczny

Jeśli chcesz zbudować silną więź z publicznością w trakcie swojego wystąpienia, musisz być elastyczny w kwestii slajdów. W trakcie przemówienia możesz poczuć, że niektóre slajdy stały się niepotrzebne; dlatego warto przygotowywać swoją prezentację w taki sposób, aby można było je łatwo zamienić lub wyeliminować. Z drugiej strony, przygotuj kilka opcjonalnych slajdów w oczekiwaniu na pytania lub pomysły, których spodziewasz się od swoich słuchaczy. Dzięki temu prezentacja będzie miała efekt „wow”. 

Co robić, jeśli masz za mało czasu na przygotowanie się do wystąpienia?

Jeśli twoje przemówienie lub prezentacja odbędą się już wkrótce, a nadal masz tylko dwa puste slajdy, jest szansa, że wszystko się uda. Oto kilka wskazówek jak przygotować się do wystąpienia w krótkim terminie.

  1. Przeanalizuj, kim jest twoja publiczność. Tworzenie prezentacji dla inwestorów, klientów a pracowników to trzy zupełnie różne rzeczy.
  2. Określ cel swojej prezentacji. Co zamierzasz zrobić? Zdobyć klientów, pozyskać kontakty, otrzymać feedback, pokazać siebie jako profesjonalistę? Dopiero po odpowiedzi na to pytanie warto jest zabierać się za tworzenie treści prezentacji.
  3. Najlepsze prezentacje to te, które są oparte na danych i konkretnych doświadczeniach. Kiedy nie jest to coś, co pojawiło się w głowie dzień przed prezentacją, lecz kumulacja twoich doświadczeń z przykładami i trikami, publiczność będzie mogła ci zaufać.
  4. Zadbaj o praktyczne przykłady, zilustrowane twoimi spostrzeżeniami. Na przykład: „Podnieśliśmy cenę naszych usług z 499 do 850 złotych. Jak myślicie, co się stało? Nasze obroty wzrosły dwukrotnie”. Opowiadaj o szczegółach – najlepiej z nieoczekiwanym zakończeniem.
  5. Jeśli nie musisz robić dziesięciu prezentacji w miesiącu, nie musisz robić wielu prób przed swoim wystąpieniem. Jednak przed szczególnie ważną okazją warto jest przećwiczyć swoją prezentację dwa lub trzy razy. Najlepiej razem z kimś, kto reprezentuje grupę docelową i może udzielić informacji zwrotnych.
  6. Pilnuj timingu. Lepiej jest skończyć swoje przemówienie trochę wcześniej i zostawić czas na pytania, niż mówić za dużo i nie zmieścić się w wyznaczonym czasie.
  7. Jeśli współpracujesz z grafikiem, przeznacz od dwóch do trzech dni na stworzenie oprawy graficznej. Kontroluj to, co robi projektant, bo czasami „dzieło sztuki” całkowicie zniekształca idee, które chcesz przekazać. Jeśli chcesz tworzyć ładne prezentacje samodzielnie, warto jest uczyć się tworzenia prezentacji PowerPoint online z doświadczonymi ekspertami.
  8. Dodaj call-to-action i podaj kontakt do siebie – po to właśnie tworzy się prezentację. Powiedz wprost, do jakiego działania chcesz doprowadzić odbiorców: „Zainwestuj w naszą firmę!”, „Wpadnij na rozmowę o tym, jak nasza firma może ci pomóc”. Podaj numeru telefonu, e-mail, konto na LinkedIn lub wymień inne sposoby kontaktu z tobą. 

Tworzenie świetnych prezentacji PowerPoint online to jak tworzenie każdej świetnej treści – chodzi o to, aby były one łatwe do przyswojenia i atrakcyjne wizualnie, a jednocześnie opowiadały interesującą i angażującą historię.

Więcej o:
Wróć na stronę główną

PRZECZYTAJ JESZCZE