Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda obecnie korzystanie z internetu w Polsce? Choć z sieci korzysta już prawie 90 proc. populacji, pewne zmiany w naszym internetowym zachowaniu nadal zaskakują.
W 2024 roku 88,1 proc. Polaków korzystało z internetu. To minimalny spadek w porównaniu do 2023 roku, kiedy wskaźnik wynosił 88,4 proc. Ta niewielka obniżka w gruncie rzeczy wydaje się jednak nieistotna. Co ciekawe, mimo spadku liczby użytkowników internetu w 2024 roku, odsetek osób korzystających z mediów społecznościowych wzrósł – z 66,3 do 68,8 proc.
Ile czasu spędzamy online?
Jednym z najbardziej interesujących trendów obserwowanych w 2024 roku jest według FunkyMEDIA spadek przeciętnego czasu spędzanego w internecie. W grupie wiekowej 16–64 lata średni dzienny czas korzystania z sieci zmniejszył się do 6 godzin i 17 minut. To mniej w porównaniu do 2023 roku, kiedy Polacy w tym wieku spędzali średnio 6 godzin i 42 minuty dziennie online.
Zmniejszył się również czas poświęcany na media społecznościowe – z 2 godzin i 2 minut w 2023 roku do 1 godziny i 54 minut w 2024 roku. Ponadto, Polacy rzadziej słuchają muzyki online (-6 minut) oraz podcastów (-2 minuty). Czas spędzany na przeglądaniu internetu za pomocą urządzeń mobilnych również spadł – z 3 godzin i 17 minut do 3 godzin i 5 minut.
Kto najczęściej korzysta z sieci?
Internet jest najczęściej używany przez osoby w wieku 15–29 lat oraz 30–44 lat, w obu tych grupach wskaźnik użytkowania wynosi aż 94 proc. W grupie wiekowej 45–59 lat aż 85 proc. osób korzysta z internetu, natomiast wśród osób powyżej 60. roku życia – tylko 36 proc.
Kobiety nieco częściej korzystają z internetu niż mężczyźni (75 proc. vs. 73 proc.). Poziom wykształcenia również ma znaczenie – 97 proc. osób z wykształceniem wyższym regularnie korzysta z sieci, podczas gdy wśród osób z wykształceniem zawodowym jest to 52 proc., z podstawowym – 48 proc., a ze średnim – 86 proc.
Również prędkość internetu, z którego korzystają Polacy, jest różna. Najczęściej wybierane prędkości to 100–299 Mb/s (27 proc.) oraz 300–599 Mb/s (26 proc.), Blisko jedna czwarta nie zna prędkości swojego łącza.
Najczęściej w internecie szukamy informacji, rzadziej wykorzystujemy go do kontaktu z rodziną
Sposób korzystania z internetu przez Polaków ewoluuje. Coraz więcej osób korzysta z sieci do wyszukiwania informacji – ponad 70 proc. użytkowników deklarowało tę aktywność zarówno w 2023, jak i w 2024 roku. Zwiększyła się także liczba osób przeglądających marki i produkty, jednak zmniejszyło się zainteresowanie utrzymywaniem kontaktów z rodziną i znajomymi online – z 60,8 proc. w 2023 roku do 59,3 proc. w 2024.
W przypadku korzystania z internetu na telefonach komórkowych dominującą aktywnością wciąż jest wyszukiwanie informacji (80 proc. użytkowników), a na dalszych miejscach znajdują się korzystanie z poczty elektronicznej (75 proc.), komunikatorów (71 proc.) oraz bankowości internetowej (69 proc.).
Na podium najchętniej wyświetlanych stron – według danych z Similarweb, Semrush – znajdują się:
- Google (com),
- YouTube,
- Facebook.
Internet to nadal biznesowa potęga
Przewiduje się, że w 2025 roku liczba użytkowników internetu w Polsce oraz czas spędzany online ponownie wzrosną, mimo chwilowego spadku odnotowanego w 2024 roku (o 24 minuty spadł czas poświęcany internetowi).
Analizy skupione na różnych grupach wiekowych, szczególnie na pokoleniu Z, wskazują, że młodzi ludzie intensywnie korzystają z internetu i preferują wersję mobilną dostępną w każdym miejscu i o każdej porze. Być może model stałego bycia online przeniknie również do starszych grup wiekowych.
Warto trzymać rękę na pulsie i czerpać z internetu jak najwięcej korzyści dla swojej firmy. W tym na pewno pomoże FunkyMEDIA.